Přípravu auta na jaro není radno přehlížet. Zde je deset kroků, které byste měli nejenom ve svém vlastním zájmu dodržet.
1. Kapaliny
2. Akumulátor
3. Světla
4. Stírače a ostřikovače
5. Klimatizace
6. Diagnostika
7. Platnost technické kontroly
8. Lékárnička
9. Pneumatiky
10. Brzdy a podvozek
Zima už nám konečně dala sbohem. Po jejím odchodu ale nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pro bezpečný provoz vašeho automobilu byste měli myslet také na další věci. Poradíme, na co byste se měli po zimě podívat, případně nechat prověřit v autorizovaném servisu.
Řada automobilek nabízí jarní prohlídky přímo ve svých autorizovaných servisech. Ve většině případů se vám technici za cenu v řádech stovek korun a obvykle podívají na všechny věci zmíněné níže.
1. Kapaliny
Nejen na jaře je potřebné sledovat množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. Moderní vozy vám život ulehčí a při nedostatku vás upozorní kontrolkami. U starších modelů hravě zvládnete kontrolu sami. V obou případech je ale lepší množství průběžně sledovat a doplňovat.
2. Akumulátor
Nutno je také "posvítit" si na autobaterii. Zima jí totiž dává pořádně do těla. Stav akumulátoru již ale buhužel pohledem nepoznáte. Pokud zrovna doma nevlastníte zátěžový měřič, budete si muset stav autobarie ověřit v service. Zátěžový měřič odhalí, jestli není baterii po zimě potřeba dobít, nebo rovnou vyměnit. Současné akumulátory by vám měly vydržet zhruba šest let. Vše ale samozřejmě záleží na podmínkách, v jakých jsou používány.
Světla svítí, stěrače stírají. Bohužel taková kontrola už dávno nestačí. Výměnu vypálené žárovky zvládne každý. I když nekteří výrobci vám s nelehkým přístupem ne vždy usnadní práci. V servisu vám ale diagnostika může poradit, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti a jestli neoslňuje protijedoucí řidiče.
Samozřejmě nezapomeňte také zkontrolovat, jestli máte všechny rezervní žárovky. V dnešní době, kdy jsou vozy vybaveny diodovými světlomety, se kterými v případě poruchy sami nic moc nenaděláte, je to trochu paradox, policie však má plné právo rezervní žárovky vidět.
4. Stírače a ostřikovače
V zimě dostávají stírače pořádně zabrat. Kolísání teplot se může podepsat hlavně na gumových lištách, stírání namrzlého okna zase narušuje přesnou přilnavost. Na jaře je proto dobré myslet také na jejich výměnu, a to zejména, pokud už stírače zanechávají na okně viditené stopy, nebo už dokonce vodu po skle "rozmazávají".
5. Klimatizace
Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. Servisy doporučují kontrolu klimatizace alespoň jednou ročně. Právě jaro je vhodným obdobím. Přes zimu totiž řada lidí klimatizaci nepoužívá a proto neodhalí nějakou závadu okamžitě.
Zároveň je to dobrá příprava na léto, kdy se klimatizace používá nejvíce. V případě špinavé klimatizace či zaneseného kabinového filtru riskujete například nateklé oči, bolest hlavy či pocity únavy. Nehledě na to, že právě klimatizace může být zdrojem nebezpečných alergenů.
6. Diagnostika
V dnešní době vám již automobily hlásí každou zásadní chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Někdy se v tom množstvím kontrolek už ani nemůžete vyznat. Pokud chcete mít dokonalou jistotu, v servisu si můžete nechat udělat výpis paměti závad. Zjistíte tak, jestli je vše v pořádku a dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu.
7. Platnost technické kontroly
Při pravidelné kontrole by vás dobrý servis měl upozornit na blížící se vypršení platnosti technické kontroly. Na to se ale nespoléhejte. Asi by vám to jako výmluva u policejní kontroly neprošlo. Nezapomeňte se proto radši i na jaře podívat na známku na své SPZ. U nových aut není potřeba jezdit na "technickou" první čtyři roky, po první technické kontrole se lhůta zkracuje na dva roky.
8. Lékárnička
Není potřeba zapomínat také na povinnou výbavu vozu. Kromě kontroly reflexní vesty se rozhodně zaměřte také na autolékárnička. Běžně je záruční doba autolékárničky čtyři roky. Její otevření a rozbalení její platnost nijak neomezuje. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí v České republice pokuta až 2000 korun.
Při jarní kontrole se nezaměřujte jen na expiraci samotné lékárničky, ale také jejích jednotlivých prvků. Chybějící komponenty dokupte, případně doplňte sadu o kvalitnější nůžky, dezinfekce, gumové rukavice a podobně. Níkdy nevíte, kdy se budou hodit!
9. Pneumatiky
Pneumatiky by měl každý řidič kontrolovat pravidelně. Výměna zimních za letní kola ale k tomuto kroku ještě více nabádá. Nezapomeňte zkontrolovat nejen tlak všech pneumatik včetně rezervy, ale také hloubku dezénu. Ta je v ČR vyhláškou stanovena pro letní provoz na minimálně 1,6 milimetru. Řada řidičů už ale takové pneumatiky raději ani znova nenazouvá. Dobrým krokem je prověření hloubky dezénu na více místech. Pokud by se totiž výsledky měření lišily, je to signál pro špatnou geometrii kol.
Pro jistotu zkontrolujte také hloubku dezénu zimních pneumatik (povinné jsou nejméně 4 mm) a jejich celkový stav. To abyste včas věděli, zda na další sezónu objednat nové pláště a nemuseli plašit bezprostředně před podzimní povinnou výměnou.
10. Brzdy a podvozek
Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a podvozku. Bohužel tento krok budete muset také nechat na servis. Běžně se v zimě potkáte s posypanými silnicemi solí nebo dokonce kamínky. Brzy tak můžou být zaneseny nečistotami a podvozek narušen právě zmíněními kamínky či agresivní posypovou solí. Jejich kontrola proto rozhodně přijde vhod. V budoucnu by se totiž tyto faktory mohli podepsat pod nepříjemné reznutí karoserie.