Samotná historie kombíků sahá dle dostupných pramenů zhruba do roku 1910, kdy začaly různé firmy nabízet krytou záď Fordu Model T. Prvním sériově vyráběným a v továrně kompletovaným kombíkem se stal stroj výrobce Star v roce 1923, zatím ale šlo o konstrukce ze dřeva s nevalnou životností. Na kov a skutečnou trvanlivost v civilním hávu si zákazníci museli počkat do roku 1935, kdy se objevila první generace Chevroletu Suburban. Ale pojďme se vrátit do Evropy a k Peugeotu.
Peugeot 203
Tento model byl prvním novým poválečným modelem značky, práce na něm probíhaly tajně už v průběhu druhé světové. Jako čtyřdveřový sedan se představil veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1947, k zákazníkům se ale dostal až začátkem roku 1949 kvůli stávkám a nedostatku materiálů.
Praktické verze prvního auta značky Peugeot se samonosnou karoserií nebyly zpočátku velký hit, ale od roku 1950 byla k dispozici verze Familiale s třemi řadami sedadel a na rozvoru 2780 mm. 203 vydržela ve výrobě až do roku 1960.
Pokračování 2 / 4
Peugeot 403
S tímto modelem se Peugeot posunul co do velikosti – zatím co délka předchozí 203 ve verzi kombi byla 4530 mm, zde šlo o 4610 mm a rozvor činil solidních 2900 mm. Premiéra 403 proběhla 20. dubna roku 1955 v Paříži, za karoserií stála karosárna Pininfarina.
Kombík nesl název Familiale a nabízel třetí řadu sedaček, dohromady se dovnitř vešlo sedm až osm lidí. Pro zajímavost, oproti standardnímu provedení měly praktická provedení rozvor delší o ne zcela nepodstatných 24 centimetrů.
Peugeot 404
Verze sedan byla uvedena na trh v roce 1960, po solidních prodejích předchozí 403 Peugeot kombi představil v září 1962. Design opět tvořilo studio Pininfarina, rozvor narostl o 19 centimetrů a dovnitř se znovu vešla třetí řada sedadel, celková délka byla však jen o 16 centimetrů. V prodeji byla provedení s pěti až sedmi sedadly i užitková verze, která uvezla 850 kilogramů.
Pokračování 3 / 4
Peugeot 204
Premiéra proběhla 23. dubna roku 1965 a kombi Break se objevilo o pouhých šest měsíců později. Do roku 1976 bylo praktických a rodinných verzí vyrobeno 485.336 kusů, od roku 1968 byly nabízeny s naftovým motorem o objemu 1255 cm3, od roku 1973 pak s objemem 1357 cm3.
Peugeot 304
Jestli vám v číselné řadě Peugeotů chyběla na začátku trojka – tady je. Ve své základní formě se představila na autosalonu v Paříži v roce 1969, kombík Break měl oproti základnímu sedanu a proti tradici dokonce kratší rozvor, a to 3990 mm. Do karet mu hrála ropná krize v roce 1973, na rozumném půdorysu a s benzinovými třináctistovkami si držel popularitu, výroba skončila v létě roku 1980.
Pokračování 4 / 4
Peugeot 206 SW
Připomeňme si jeden z posledních velkých hitů mezi francouzskými kombíky. Na nadčasovou a dodnes krásnou 206, která přišla na trh v roce 1998, byl koncem roku 2001 nasazen "batoh" o maximálním objemu 1136 litrů. Na českém trhu byl kombík nabízen s třemi benzinovými motory (1.1, 1.4 a 1.6 16V) a dvěma diesely (1.4 a 2.0). SW uvezlo téměř půl tuny, samotná 206 se dodnes vyrábí v Íránu.
Peugeot 308 SW
A toto je současnost. Třetí generace 308 stojí na platformě EMP2 a z hlediska pohonu dává na výběr mezi tříválcem 1.2 PureTech (81 nebo 96 kW), naftovým BlueHDi (96 kW) a plug-in hybridem o výkonu 133 nebo 165 kW. Do kufru se nyní vejde až 1634 litrů nákladu.