Peugeot 203 byl prvním novým poválečným modelem značky, práce na něm probíhaly tajně už v průběhu druhé světové války. Zdroj: Peugeot

Peugeot 203 byl prvním novým poválečným modelem značky, práce na něm probíhaly tajně už v průběhu druhé světové války. | Zdroj: Peugeot

Jako čtyřdveřový sedan se představil veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1947, verze Familiale s třemi řadami sedadel byla k dispozici od roku 1950. Zdroj: Peugeot

Jako čtyřdveřový sedan se představil veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1947, verze Familiale s třemi řadami sedadel byla k dispozici od roku 1950. | Zdroj: Peugeot

S modelem 403 se Peugeot posunul co do velikosti – zatím co délka předchozí 203 ve verzi kombi byla 4530 mm, zde šlo o 4610 mm a rozvor činil solidních 2900 mm. Na snímku užitková verze. Zdroj: Peugeot

S modelem 403 se Peugeot posunul co do velikosti – zatím co délka předchozí 203 ve verzi kombi byla 4530 mm, zde šlo o 4610 mm a rozvor činil solidních 2900 mm. Na snímku užitková verze. | Zdroj: Peugeot

Kombík nesl název Familiale a nabízel třetí řadu sedaček, dohromady se dovnitř vešlo sedm až osm lidí. Zdroj: Archiv

Kombík nesl název Familiale a nabízel třetí řadu sedaček, dohromady se dovnitř vešlo sedm až osm lidí. | Zdroj: Archiv

 Zdroj: Archiv

| Zdroj: Archiv

404 jako sedan byla uvedena na trh v roce 1960, po solidních prodejích předchozí 403 Peugeot kombi představil v září 1962. Zdroj: Peugeot

404 jako sedan byla uvedena na trh v roce 1960, po solidních prodejích předchozí 403 Peugeot kombi představil v září 1962. | Zdroj: Peugeot

Peugeot 204 Break byl představen v roce 1965, model se vyráběl jedenáct let. Do roku 1976 bylo praktických a rodinných verzí vyrobeno 485 336 kusů. Zdroj: Archiv

Peugeot 204 Break byl představen v roce 1965, model se vyráběl jedenáct let. Do roku 1976 bylo praktických a rodinných verzí vyrobeno 485 336 kusů. | Zdroj: Archiv

Peugeot 304 se představil na autosalonu v Paříži v roce 1969, kombík Break měl oproti základnímu sedanu a proti tradici dokonce kratší rozvor, a to 3990 mm.  Zdroj: Archiv

Peugeot 304 se představil na autosalonu v Paříži v roce 1969, kombík Break měl oproti základnímu sedanu a proti tradici dokonce kratší rozvor, a to 3990 mm.  | Zdroj: Archiv

Středně velký Peugeot 504 byl vyráběn od roku 1968, díky své robustnosti si získal popularitu po celém světě. Výroba skončila až v roce 2006 v Nigérii. Zdroj: Archiv

Středně velký Peugeot 504 byl vyráběn od roku 1968, díky své robustnosti si získal popularitu po celém světě. Výroba skončila až v roce 2006 v Nigérii. | Zdroj: Archiv

Peugeot 305 se objevil v listopadu roku 1977, kombi Break mělo premiéru v srpnu 1980. Zdroj: Archiv

Peugeot 305 se objevil v listopadu roku 1977, kombi Break mělo premiéru v srpnu 1980. | Zdroj: Archiv

Z modernějších kombíků si připomeňme Peugeot 405. Tento model se vyrábí dodnes v Azerbajžánu. Zdroj: Archiv

Z modernějších kombíků si připomeňme Peugeot 405. Tento model se vyrábí dodnes v Azerbajžánu. | Zdroj: Archiv

Peugeot 405 se stal evropským autem roku v roce 1988. Zdroj: Archiv

Peugeot 405 se stal evropským autem roku v roce 1988. | Zdroj: Archiv

Jako čtyřdveřový sedan se představil veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1947, verze Familiale s třemi řadami sedadel byla k dispozici od roku 1950. Zdroj: Peugeot
S modelem 403 se Peugeot posunul co do velikosti – zatím co délka předchozí 203 ve verzi kombi byla 4530 mm, zde šlo o 4610 mm a rozvor činil solidních 2900 mm. Na snímku užitková verze. Zdroj: Peugeot
Kombík nesl název Familiale a nabízel třetí řadu sedaček, dohromady se dovnitř vešlo sedm až osm lidí. Zdroj: Archiv
 Zdroj: Archiv
12
Fotogalerie

Peugeot vyrábí kombíky už 70 let. Znáte slavné předchůdce nejnovější 308 SW?

V poválečné Evropě byla sázka na nový typ karoserie pro rodiny risk. Francouzská značka udržela tradici dodnes – pojďme se podívat, jak šel čas s praktickými galskými auty.

Samotná historie kombíků sahá dle dostupných pramenů zhruba do roku 1910, kdy začaly různé firmy nabízet krytou záď Fordu Model T. Prvním sériově vyráběným a v továrně kompletovaným kombíkem se stal stroj výrobce Star v roce 1923, zatím ale šlo o konstrukce ze dřeva s nevalnou životností. Na kov a skutečnou trvanlivost v civilním hávu si zákazníci museli počkat do roku 1935, kdy se objevila první generace Chevroletu Suburban. Ale pojďme se vrátit do Evropy a k Peugeotu.

Peugeot 203

Tento model byl prvním novým poválečným modelem značky, práce na něm probíhaly tajně už v průběhu druhé světové. Jako čtyřdveřový sedan se představil veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1947, k zákazníkům se ale dostal až začátkem roku 1949 kvůli stávkám a nedostatku materiálů.

Praktické verze prvního auta značky Peugeot se samonosnou karoserií nebyly zpočátku velký hit, ale od roku 1950 byla k dispozici verze Familiale s třemi řadami sedadel a na rozvoru 2780 mm. 203 vydržela ve výrobě až do roku 1960.

Pokračování 2 / 4

Peugeot 403

S tímto modelem se Peugeot posunul co do velikosti – zatím co délka předchozí 203 ve verzi kombi byla 4530 mm, zde šlo o 4610 mm a rozvor činil solidních 2900 mm. Premiéra 403 proběhla 20. dubna roku 1955 v Paříži, za karoserií stála karosárna Pininfarina.

Kombík nesl název Familiale a nabízel třetí řadu sedaček, dohromady se dovnitř vešlo sedm až osm lidí. Pro zajímavost, oproti standardnímu provedení měly praktická provedení rozvor delší o ne zcela nepodstatných 24 centimetrů.

Peugeot 404

Verze sedan byla uvedena na trh v roce 1960, po solidních prodejích předchozí 403 Peugeot kombi představil v září 1962. Design opět tvořilo studio Pininfarina, rozvor narostl o 19 centimetrů a dovnitř se znovu vešla třetí řada sedadel, celková délka byla však jen o 16 centimetrů. V prodeji byla provedení s pěti až sedmi sedadly i užitková verze, která uvezla 850 kilogramů.

Pokračování 3 / 4

Peugeot 204

Premiéra proběhla 23. dubna roku 1965 a kombi Break se objevilo o pouhých šest měsíců později. Do roku 1976 bylo praktických a rodinných verzí vyrobeno 485.336 kusů, od roku 1968 byly nabízeny s naftovým motorem o objemu 1255 cm3, od roku 1973 pak s objemem 1357 cm3.

Peugeot 304

Jestli vám v číselné řadě Peugeotů chyběla na začátku trojka – tady je. Ve své základní formě se představila na autosalonu v Paříži v roce 1969, kombík Break měl oproti základnímu sedanu a proti tradici dokonce kratší rozvor, a to 3990 mm. Do karet mu hrála ropná krize v roce 1973, na rozumném půdorysu a s benzinovými třináctistovkami si držel popularitu, výroba skončila v létě roku 1980.

Pokračování 4 / 4

Peugeot 206 SW

Připomeňme si jeden z posledních velkých hitů mezi francouzskými kombíky. Na nadčasovou a dodnes krásnou 206, která přišla na trh v roce 1998, byl koncem roku 2001 nasazen "batoh" o maximálním objemu 1136 litrů. Na českém trhu byl kombík nabízen s třemi benzinovými motory (1.1, 1.4 a 1.6 16V) a dvěma diesely (1.4 a 2.0). SW uvezlo téměř půl tuny, samotná 206 se dodnes vyrábí v Íránu.

Peugeot 308 SW

A toto je současnost. Třetí generace 308 stojí na platformě EMP2 a z hlediska pohonu dává na výběr mezi tříválcem 1.2 PureTech (81 nebo 96 kW), naftovým BlueHDi (96 kW) a plug-in hybridem o výkonu 133 nebo 165 kW. Do kufru se nyní vejde až 1634 litrů nákladu.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud