Institut EuroNCAP zveřejnil výsledky svých pěti nejnovějších nárazových testů. Výsledky takřka všech novinek jsou vynikající.
Obvyklými crashtesty prošlo hned pět modelů, které jsou v podstatě všechny novinkami: Daihatsu Cuore, hyundai i30, Lancia Delta, Renault Koleos a Mercedes-Benz řady ML. Čtyři z nich obdržely celkové ohodnocení pro ochranu posádky v případě střetů ve výši plných pěti hvězd, ale žádný z nich nepřekonal hranici dvou hvězd za ochranu chodců.
Jak jsme vás informovali před pár dny, institut EuroNCAP připravil pro příští rok nová pravidla pro hodnocení. Poslední testy naznačují, že pět hvězd je možná až příliš dosažitelnou metou. Představme si ale nyní jednotlivé vozy a popišme, kterak v těchto testech dopadly.
Daihatsu Cuore
Tento japnský vozík byl jediným z pětice, jenž obdržel „pouze“ čtyři hvězdy, ale i ty jsou vzhledem k jeho rozměrům z našeho pohledu příznivým výsledkem. Za ochranu dospělých cestujících si vysloužil 25 bodů, za ochranu dětí 32 (tři hvězdy z pěti) a za ochranu chodců 12 bodů (dvě hvězdy ze čtyř).
Prostor pro posádku se ukázal být stabilním. Body dolů padaly díky zpoždění, s nímž byl airbag před spolujezdcem připraven zachytit jeho tělo, což by mohlo vést k poranění jeho obličeje. Dalším potenciálním nebezpečím je sloupek volantu se zapalovací skříňkou, Také stehna spolujezdce jsou ohrožena. Při bočním nárazu bylo zaznamenáno zvýšené zatížení řidičovy páteře. Komisaři EuroNCAP ocenili přítomnost možnosti deaktivovat spolujezdcův airbag pro instalaci sedačky, za nedostatečné považují značení různých nebezpečenství nálepkami. Pro chodce je nebezpečná spodní hrana kapoty a její zadní část.
Hyundai i30
Nošovický kompakt nižší střední třídy dosáhl při ochraně dospělé posádky 34 body (pět hvězd z pěti), za ochranu dětí 38 bodů (čtyři hvězdy z pěti) a za ochranu chodců pouze bodů 14 (dvě ze čtyř). Model i30 byl zde testován již podruhé (což je u EuroNCAP běžné, a to nejen u některých Škodovek...) a komisaři ocenili zejména pokrok v ochraně stehen a kolen předních cestujících, nicméně sloupek řízení se spínací skříňkou jsou stále nebezpečné. Během nárazů se prostor pro posádku ukázal být dostatečně tuhým.
Pracovníci Asociace ocenili i v tomto případě možnost deaktivovat airbagy u spolujezdce pro instalaci sedačky pro dítě, ale spokojeni nebyli s čitelností kontrolky, oznamující aktuální stav přepínače. Pro chodce je nebezpečná hrana kapoty, naopak hlava zasaženého dospěláka i dítěte je chráněna dobře.
Lancia Delta
Nová Delta je teprve druhým vozem značky, jenž prošel zkouškami EuroNCAP, a nevedla si vůbec špatně. O tom svědčí zisk 34 bodů za ochranu cestujících vpředu (pět z pěti), 33 bodů za ochranu děti v sedačkách (tři z pěti) a 15 bodů za ochranu chodců (dvě hvězdy ze čtyř).
Komisaři pěli chválu na tuhost skeletu a dobrou ochranu většiny z částí lidského těla u obou cestujících na předních sedadlech. Ocenili taktéž schopnost zádržných systémů spolehlivě chránit postavy různých vzrůstů. Při nárazech z boku a bočním střetu se sloupem získala Delta nejvyšší bodová ohodnocení. Při čelním střetu bylo zaznamenáno na jedné dětské figuríně zvýšené vertikální zrychlení, jež by mohlo vést k vnitřním zraněním dítěte. Airbagy na místě spolujezdce lze deaktivovat pomocí funkce palubního počítače, ale jeho stav není hlášen dosti výrazně. Zato nálepka varující před použitímn sedačky na předním sedadle bez deaktivace airbagů je vyvedena ve jazycích všech trhů, kde se Delta bude prodávat. Pro chodce jsou nebezpečné horní i dolní okraj kapoty.
Renault Koleos
Francouzská novinka si dorazila pro 33 bodů za ochranu předních cestujících (pět hvězd z pěti), 39 bodů za ochranu dětí (čtyři hvězdy z pěti) a pro 14 bodů za ochranu chodců (dvě z pěti). Také zde lze opakovat potvrzení, že skelet karosérie se ukázal jako tuhý a sloupek volantu se spínačkou ohrožuje řidičovy nohy. Přibývá ovšem jedno nebezpečí pro spolujezdce, jenž je ohrožován ostrými hranami pod palubní deskou a na víku odkládacího prostoru.
I zde lze airbagy na sedalde spolujezdce deaktivovat pro instalaci sedačky, ale ani v tomto případě není signalizace dostatečně výrazná. Kapota je nebezpečná nohám sražených a hlavám dospělých i dětí.
Mercedes – Benz ML
Zkoušený Mercedes byl vybaven systémem Pre-Safe, jenž e schopen v případě blížící se kolize předaktivovat bezpečnostní systémy. Během testu EuroNCAP však byl odpojen, takže výsledky vozu se vztahují pouze k bezpečnostním prvkům v jejich standardní funkci.
Nárazové testy prokázaly tuhost karosérie a slušnou ochranu cestujících vpředu, ačkoli podle přiložených snímků snadno poznáte, že třeba figuríny v Lancii dopadly lépe, a to i přesto, že byl Mercedes vybaven kolenním airbagem pro řidiče. Zádržné systémy však prokázaly, podobně jako u Delty, schopnost optimální adaptace pro různé postavy. Bezpečnost posádky byla ohodnocena 34 body za ochranu dospělých (pět hvězd z pěti) a 34 body za ochranu dětí (tři z pěti) a pouhých šest bodů za ochranu chodců (jedna ze čtyř). Při obou nárazech z boku obdržel Mercedes plný počet bodů. Ani zde není signalizace deaktivovaných airbagů vpředu pro instalaci sedačky optimální, za příplatek lze obdržet systém automaticky rozpoznávající přítomnost sedačky podle zátěže. Nárazník a hrana kapoty působí na sražené chodce jako smrtící zbraň.