Se třetí generací Touaregu jsme se za poslední měsíce setkali již potřetí. Nejdříve v Hamburku, krátce po ženevském autosalonu, kdy nám jej Volkswagen pod podmínkou dodržení embarga ukázala staticky. Podruhé v okolí Salzburgu, kde s ním kolega Miro Mihálik nakroutil první kilometry, a naposledy v druhé polovině minulého týdne, v rámci oficiálního uvedení na český trh.
Předprodej sice začal už v dubnu, to ale znamenalo pouze to, že došlo ke zveřejnění českých cen, spuštění konfigurátoru a prodejci začali přijímat první objednávky. Vůz se vyrábí v Bratislavě, a přestože už byly první kusy u dealerů nějaký ten pátek, zákazníci si mohli své vozy převzít nejdříve ve čtvrtek 28. června, v den tiskové konference.
Ta proběhla poblíž vodní nádrže Švihov. Zazněly novinky související s mezigenerační obměnou či pár technických detailů a informací, které jsme již uváděli v předchozích dojmech. Hlavně ale bylo možné vůz poprvé krátce otestovat na našich silnicích. A přiznám se, že jsem byl hodně zvědavý.
Mohli jste si vybrat kterýkoliv motor, pokud to byl šestiválec 3.0 TDI o výkonu 210 kW a točivém momentu 600 N.m. Slabší verze tohoto agregátu (170 kW) dorazí později, stejně jako turbobenzin 3.0 TSI/250 kW a čtyřlitrový osmiválec s 310 kilowatty, na který si počkáme až do příštího roku. Aktuálně má český Volkswagen zhruba sto objednávek a v příštím roce chce prodat hned pět set kusů.
Počasí na draka, okresky pro Miatu
Už minulému Touaregu třílitrový turbodiesel se 193 kilowatty a 580 N.m stačil, auto jako takové ale bylo dost těžké a podle toho jste museli přistupovat k jízdě. Jenže novinka má spoustu prvků, které z ní mají dělat agilnější auto. Hlavně pak aktivní stabilizátory potlačující náklony karoserie v zatáčkách a natáčení kol zadní nápravy až o pět stupňů (hraniční rychlost je 37 km/h).
Když jsem viděl ty zakroucené okresky, na které bych vytáhnul spíše Mazdu MX-5, navíc bohatě zkropené vytrvalým deštěm, říkal jsem si, že tady pomůžou snad jenom koleje. Přestože nový Touareg mezigeneračně shodil až 106 kilogramů, pořád je to kus auta určený pro dlouhé a pohodlné cestování. Podle Volkswagenu dokonce přímo pro rodiny.
Tehdy v Hamburku nebylo zase tak moc času všechno si v interiéru dokonale osahat, navíc v reálu budete beztak většinu funkcí nastavovat narychlo, nebo až během jízdy. Teprve potom poznáte, jak je to s uživatelskou přívětivostí. Navzdory tomu, že je pojetí interiéru Touaregu úplně nové, během chvíle jsem si nastavil navigaci, vypnul asistent držení v jízdním pruhu, nastavil jízdní režim, klimatizaci i rádio. Pravda, ohromný středový displej konceptu Innovision Cockpit může na první pohled vyděsit, ovládání je však jednodušší, než si možná myslíte.
Slogan Touaregu zní „Podnikejte s rodinou velké věci“, přičemž Volkswagen cílí na zákazníky, kteří mají rádi luxus, ale nechtějí to příliš troubit do světa. A slovo „luxus“ jsem v tomto případě opravdu použil správně. Už v základu máte kožená sedadla, linie Atmosphere, v níž byl i „můj“ testovací kousek, nabízí nelakované dřevěné obložení, materiály jsou špičkové a perfektně sesazené. Některé vozy toho měly za sebou hodně, v řadě případů šlo o prototypy, ale až na pár škrábanců zvenčí to na nich nebylo poznat.
Ne náhodou se vám bude zdát, že sedíte v Audi Q7, vždyť technika je naprosto stejná, posaz vysoký, jenže nejenom po vizuální stránce už stihnul dárce orgánů trochu zestárnout. Obzvláště v porovnání s „Turkem", Je škoda, že dva displeje v přístrojovce nejsou spojeny fyzicky, protože z místa spolujezdce a zezadu jasně vidíte hranu, která je odděluje. Zkuste si ale představit, jak by byla drahá oprava v případě, že se nedejbože s jednou z obrazovek něco stane...
Ticho jako v hrobě a nevtíravá agilita
Už minulá generace Volkswagenu Touareg nebyla s třílitrovým turbodieselem žádný divočák. Motor táhnul velkou hmotu, vnímání rychlosti však bylo ovlivněno hlavně velikostí vozu a skvělým odhlučněním interiéru, protože dynamické parametry rozhodně špatné nebyly.
Novinka je na tom podobně, avšak s tím rozdílem, že je ještě lépe odhlučněná, šestiválec na volnoběh téměř neslyšíte, jeho spolupráce s osmistupňovým měničovým automatem je vytříbenější a byl umocněn pocit „vystřelení“ z praku při pružném zrychlení.
Auto si „přidřepne“ na zadní kola, vystrčí nos a sebevědomě vyrazí vpřed. Nasadíte dálniční rychlost, pneumatický podvozek sám sníží světlou výšku a vy v naprostém pohodlí a tichu ukrajujete kilometr za kilometrem. Dokonce i na otřesné dálnici D1, kde si s mnohými vozy opravdu komfortu neužijete. Podvozek umí být jemný jako našlehaná smetana, zároveň však není uhoupaný, a ani vzadu se vám proto neudělá špatně.
Máte-li zbytečných 33.400 korun, připlaťte si za klimatizovaná masážní sedadla s módem „Hlazení záda“ a jezděte jako v bavlnce. Nechci nikomu namlouvat, že je Touareg při běžném cestování lepší než Audi Q7, on ale není ani horší. Navíc, v provozu se vyšší stavba přístrojové desky a nižší přední sloupky, nad kterými po mých prvních statických dojmech z Hamburku visel otazník, neukázaly jako překážka. Pořád sedíte dost vysoko a máte perfektní přehled o situaci kolem auta.
V přímce je Touareg rychlý, směrově stabilní, a běžně neslyšíte ani svist kolem vnějších zpětných zrcátek a předních sloupků. Co ale ta obrovská masa oceli a hliníku udělá na okresce? Pro ostřejší jízdu opravdu nebyly vhodné podmínky, navíc s pravým bokem auta ustavičně nalepeným na svodidlech si teprve uvědomíte, jak je vůz vlastně veliký. Chuť zatáčet mu ale díky řiditelné zadní nápravě rozhodně neschází.
Po zkušenosti s Audi A8 jsem očekával, že půjde těch pět stupňů více cítit. Tam vám totiž připadá, jako by zadek mírně ujížděl, jenže Touareg zkrátka zatočí a hotovo. Až jsem si myslel, že zkoušený vůz natáčením zadních kol vůbec nebyl vybaven. To se ale váže ke vzduchovému podvozku (paket Air & Steering za 75.400 Kč), navíc při otáčení „na pětníku“ už je práce zadních kol natočených proti smyslu předních jasně cítit a zvenku samozřejmě i vidět.
Co bude dál?
Svezení to sice bylo krátké, ale doufám, že vás alespoň trochu navnadilo velký test, který samozřejmě plánujeme. V diskusi pod článkem nám ostatně můžete napsat, co konkrétně vás o autě zajímá. Poznávat toho totiž musíme ještě poměrně dost.
Třeba funkci nočního vidění s detekcí chodců, cyklistů a větších zvířat (48.200 Kč), nové světlomety IQ.Light (49.500 Kč) tvořené celkem 128 diodami v 75 segmentech v každém ze světlometů, u kterých se Volkswagen chlubí o více než sto metrů větším dosahu v porovnání s xenony minulého Touaregu, schopnosti v terénu a tak dále. Jsem zvědavý, co se v „Turkovi“ všechno skrývá!
Volkswagen Touareg - dostupná technická data a české ceny |
Motor |
3.0 TDI |
3.0 TDI |
3.0 TSI |
4.0 TDI |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
8A |
Zdvihový objem [cm3] |
2967 |
2967 |
2995 |
3956 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
8/4 |
Největší výkon [kW/min] |
170/- |
210/- |
250/- |
310/- |
Točivý moment [N.m/min] |
500/- |
600/2250-3250 |
450/- |
900/- |
Max. rychlost [km/h] |
- |
238 |
- |
- |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
- |
6,1 |
- |
- |
Komb. spotř. [l/100 km] |
- |
6,9 |
- |
- |
Cena Elegance [Kč] |
- |
1.742.900 |
- |
- |
Cena Atmosphere [Kč] |
- |
1.742.900 |
- |
- |
Cena R-Line [Kč] |
- |
1.823.900 |
- |
- |