9
Fotogalerie

Auta snů za babku podle Popular Mechanics

Sníte o výjimečném voze, ale vaše bankovní konto říká ne? Máme pro vás devět tipů na někdejší auta snů, jejichž nákup vás nezruinuje.

Magazín Popular Mechanics právě sestavil seznam sportovních a luxusních automobilů z osmdesátých a devadesátých let, z nichž většina ještě nedávno patřila do kategorie „aut snů“. Nyní je ale pořídíte za ceny kolem 100 000 Kč, přičemž hovoříme o technickém stavu alespoň „slušném“.

Vzhledem ke kvalitám některých z těchto aut jsou aktuální ceny mnohdy až neadekvátně nízké, ale tak už to zkrátka chodí. Dvě auta, která byla jako nová stejně drahá, mohou mít již po pár letech diametrálně odlišnou hodnotu. Ta nemusí vždy reflektovat jejich skutečné kvality či trvanlivost, ale třeba i jen vybájenou image (ať už v dobrém či špatném smyslu slova) nebo zkrátka vypadnutí ze zájmu větší cílové skupiny. Např. ojetá Porsche 911 si drží vysokou cenu i desítky let, neboť je o ně i jako o velmi staré vozy zájem u movité klientely. Naproti tomu vozy jako Audi A8 nebo BMW 7, která stojí jako nová podobné peníze jako devětsetjedenáctka, jsou i přes své vysoké kvality již po pár letech provozu na několika málo desítkách procent své původní hodnoty a po deseti letech jsou téměř bezcenná. Pro movitou klientelu jsou nezajímavá a i pro jakousi střední třídu provozně příliš nákladná.

Z těchto, nebo i jiných důvodů padly s cenou ke dnu vozy z výběru Popular Mechanics, který má shrnovat to nejazjímavější v poměru výjimečnost/cena. S přiloženým výběrem nemusíme nutně úplně souhlasit, nicméně jde o zajímavý průřez uplynulými dekádami, které tato auta obvykle nedocenily. Auta vybírala americká redakce magazínu, ale jak rychle zjistíte, snad až na jediný případ jde o auta, která se prodávají i u nás a ani zde k nim osud nebyl příliš přívětivý - jsou k dispozici za velmi podobné ceny.

Níže vám nabízíme seznam těchto modelů doplněný několika poznámkami. Je jen na vás, zda v diskusi připojíte svoje tipy na stroj, které v tomto seznamu podle vás chybí. Pojďme na to.

Auta snů za babku podle Popular Mechanics

Chevrolet Corvette (1984 - 1986)

Corvette.jpg

Když se roku 1983 představila Corvette generace C4, šlo o první zcela nový model této řady od roku 1963. Vyznačovala se ladnými tvary a kromě znamenitých jízdních vlastností nabídla moderní interiér s elektronickým přístrojovým štítem. Ačkoli vstřikový osmiválec Gross Fire s objemem 5,7 l doplněný čtyřstupňovou manuální převodovkou s předvolbou nebyl zrovna nervydrásající kombinací, vzbudil zájem řady motoristů, takže i dnes lze vybírat z řady zachovalých exemplářů. A to i u nás, kde měla Corvette vždy slušnou pověst a stala se častým předmětem zájmu místních sportuchtivých řidičů. Při výběru doporučujeme modely vyrobené po roce 1985, který přinesl novou jednotku L98 naladěnou na 235 koní (175 kW).

Porsche 944 (1982 - 1990)

Porsche 944.jpg

Model 944 byl vlastně rozšířenou verzí typu 924 a za až směšné ceny se dnes prodává stejně jako všechna ostatní tehdejší Porsche s motorem vpředu. Nejsmutnější je snad osud modelu 928, svého času nejrychlejšího sériově vyráběného vozu na světě, který se dnes v podobných cenových relacích povaluje i v koutech pochybných atobazarů. Trh zkrátka o taková Porsche nestál a nestojí o ně ani dnes.

Z modelu 928 mimochodem pochází i motor 944. Ve Stuttgartu vzali pětilitrový vidlicový osmiválec a rozpůlili jej, čímž vznikl čtyřválec s objemem 2,5 l a výkonem 163 koní (120 kW). Jízdní vlastnosti nebyly díky koncepci transaxle s převodovkou v jednom bloku s rozvodovkou vůbec špatné, ale zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,5 s nijak neoslnilo.

Porsche 944 ve slušné kondici pořídíte již za méně než 80 000 Kč, čímž si zajistíte sice nikterak výkonný, ale stále působivý vůz prestižní značky.

Ford Mustang 5,0 l (1985 - 1993)

Mustang.jpg

Novinka roku 1985 byla dílem konstruktéra Jacka Telnacka a ve výrobě nahradila „průšvihovou“ generaci vycházející z problematického Pinta (Mustang II). Přesto šlo o stroj na hony vzdálený původnímu průkopníkovi třídy „ponny cars“.

Aačkoli se Mustang 5,0 l s přídí připomínající Sierru objevil ve službách jednoho z protagonistů seriálu Jake a tlusťoch nebo v klipu k nahrávce skladby Hush kapely Deep Purple, 157 koní (117 kW) z pěti litrů objemu bylo slabým a doznívající ropnou krizí ovlivněným kompromisem. Díky sérii modifikací včetně zavedení vstřikování benzínu výkon této jednotky nakonec narostl až na 225 koní (168 kW), což již relativně lehkému vozu postačilo ke zrychlení z klidu na 100 km/h za nějakých 6,5 s.

Právě tato verze je dnes zajímavou koupi a setkat se s ní můžeme i v našich bazarech, jakkoli méně často než u většiny ostatních vozů z tohoto přehledu.

Lexus SC400 (1991 - 2000)

Lexus SC400.jpg

Na rozdíl od předešle zmíněných se s tímto modelem v našich podmínkách setkáme pouze ojediněle. Podle názoru pánů z magazínu Popular Mechanics stojí za zmínku hlavně díky svému designu, který zamířil přímo proti do USA dováženým produktům německých značek.

Pod kapotou modelu SC400 se nacházel čtyřlitrový, mimořádně spolehlivý osmiválec převzatý ze sedanu LS400 s výkonem 250 koní (186 kW). Rok 1998 s sebou přivál proměnné časování ventilů a dalších 40 koní k dobru, Lexus SC400 v této verzi zrychlil z klidu na 100 km/h za něco přes 6 s.

V USA tyto vozy v dobrém stavu koupíte od 80 000 Kč, u nás jde o skutečnou exotiku.

Honda Prelude (1997 - 2001)

Prelude.JPG

Na rozdíl od Lexusu, tuto Hondu z našich silnic známe velmi dobře, ojetou Prelude popisované generace jsme vám i my představili na tomto místě.

Vozy Prelude se začaly vyrábět již v roce 1978, ale zřejmě nejvíce pozornosti vzbudila generace představená v roce 1997. S odstupem času se dnes s ohledem na provozní náklady doporučují spíše základní verze s motorem 2,0i SOHC, nicméně větší VTEC 2,2 naladěný na 136 kW a dodávaný u nás výhradně v kombinaci s na údržbu náročnou řiditelnou zadní nápravou nabízí pochopitelně o poznání lepší jízdní zážitky.

Vozy Prelude této řady se v zachovalém stavu objevují stále méně, ale za 90 000 Kč již pěkný kousek pořídíte.

Mitsubishi Eclipse GS Turbo/GSX (1990 - 1999)

Eclipse GSX.jpg

První Eclipse z roku 1990 se pochlubil přeplňovaným řadovým čtyřválcem s objemem 2,0 l a výkonem 195 koní (145 kW). Tato legendární jednotka s označením 4G63T byla pro rok 1995 posílena na 210 koní (157 kW), přičemž úpravy karoserie dvoudveřovému kupé dodaly na atraktivitě.

Vozy Elipse z počátku devadesátých let pořídíte za méně než 50 000 Kč, ale připravte se na atmosféricky plněné dvoulitry, vysoký kilometrový náběh a rozsáhlé a nákladné investice.

Nissan 240SX (1989 - 1994)

Nissan 240SX.jpg

S tímto modelem se Nissan pokusil navázat na úspěchy čtyři dekády staré, stejnojmenné generace a nabídnout široké veřejnosti sportovně střižený vůz s pohonem zadních kol. Musel si však vystačit s čtyřválcem o objemu 2,4 l a výkonem skromných 140 koní (104 kW), jenž byl v roce 1991 s příchodem čtyřventilové hlavy navýšen alespoň na 155 koní (116 kW). Nová generace z roku 1995 měla citelně tužší karoserii a zároveň se na určitých trzích objevily sady úprav dále zlepšující jízdní výkony a vlastnosti.

Stejně jako u výše zmíněného Mitsubishi, také tyto Nissany se stávaly často zdrojem pobavení exhibicionistů, takže zachovalé a pro budoucnost perspektivní kousky aby dnes jeden pohledal...

Jeep Cherokee XJ (1997 - 2001)

Jeep Cherokee.jpg

Do této společnosti, sestavené magazínem Popular Mechanics, se dostalo z poměrně nepochopitelných důvodů také toto nemotorné multi-vozidlo, i když pro někoho může být symbolem luxusu.

Pochlubit se mohlo samonosnou dvou, nebo čtyřdveřovou karoserií, pohonem všech kol a zlepšenou průchodností horším terénem. Čtyřlitrový šestiválec byl naladěn na slušných 190 koní (142 kW), což stroji kupodivu umožnilo zrychlit z klidu na 100 km/h za něco málo přes 8 s.

V našich podmínkách na tuto verzí narazíte jen stěží, protože nejvíce vozů řady Jeep Cherokee u nás jezdí se vznětovými motory 2,5 TD. Jejich ceny začínají na částkách pod 70 000 Kč. 

Alfa Romeo Spider (1966 - 1993)

Alfa Spider.jpg

Není divu, že Američany působivé dílo od Alfy nepřestává zajímat. Tento malý roadster s nesmírně jednoduchým a elegantním vzhledem se vyráběl (zprvu pod jménem Dueto) déle než čtvrt století a Američané dnes považují za jeho nástupce japonské vozy Mazda MX-5. S ohledem na popularitu v USA nás nepřekvapí, že také řada z klasických Spiderů na náš trh s ojetými vozy dorazila, podobně jako třeba Fiaty 124 Spider, ze zámoří. Pod kapotou se vystřídala plejáda čtyřválců s výkony od 89 koní (66 kW) až po 133 koní (98 kW), přičemž zdvihový objem nikdy nepřekročil hranici 2,0 l.

Zatímco v USA tyto vozy koupíte za částky vskutku marginální, v Evropě již hodnota Alfy Romeo Spider odráží jejich skutečnou historickou hodnotu. Zatímco Spider z roku 1989 koupíte za 70 000 Kč, slušný vůz z „klasické“ řady od Pininfariny pod 130 000 Kč prakticky neseženete.

Doporučujeme

Články odjinud