O užitkové verzi Škody Yeti jste možná dosud neměli nejmenší tušení. Není divu, automobilka její prototyp poprvé odhalila teprve přednedávnem. A když se na takhle dotažené tvary i detaily díváme po deseti letech od stavby vozu, hodně litujeme, že se nikdy nevyráběl.
Na přelomu let 2012 a 2013 Škodovka v tichosti a bez jakékoliv publicity postavila zcela nový pick-up, který v jejím modelovém programu od ukončení produkce už jedenáct let chyběl. Dvoumístná budka s přilehlou zadní korbou k českým autům patřila odnepaměti – stačí si vzpomenout na modely 1201, 1202, 1203 nebo pozdější favorit či felicii. Pickup postavili tvůrci prototypů v Česaně dokonce i na základě první generace fabie. „Ten přitom po tamním areálu dodnes jezdí,“ připomíná někdejší šéf montáže prototypů Stanislav Cinkl.
Jenže na rozdíl od malé škodovky měl yeti s korbou reálnou šanci na výrobu. „jeho velkou předností totiž byla tunová nosnost,“ upřesňuje Václav Novák, šéf výroby prototypů. Pickup Yeti byl původně zamýšlen pro doplnění produkčních kapacit továrny v Kvasinách. „Přední část pocházela ze sériového modelu Yeti. Zato zadní platformu včetně nápravy, odpružení a zavěšení poskytl Volkswagen Caddy Maxi. A panely karoserie i zadní části ušili designéři tomuto provedení na míru,“ prozrazuje Martin Kadlec z Centra vývoje zkouškových karoserií Škody Auto, který se tehdy na vývoji roztomilého pracanta podílel.
A nyní následuje vůbec nejdůležitější poznatek – jediný prototyp dnes už desetiletého pickupu je plně funkční! Praktický užitkový model pohání oblíbený vznětový čtyřválec 2.0 TDI v silnějším provedení 125 kW, samozřejmostí je rovněž pohon všech kol. Proti běžnému SUV se karoserie pickupu natáhla o viditelných 653 milimetrů. Vůz tak měří 4876 mm, což zhruba odpovídá současným limuzínám střední třídy. Většinu nárůstu délky ukrojilo zvětšení rozvoru, nataženého z původních 2578 na 3006 mm.
Citelné prodloužení ze dvou aut kombinovaného podvozku se projevilo rovněž na zadním převisu, jenž z „osobních“ 768 narostl na „pracovních“ 985 milimetrů. Velikost korby dosáhla slibných rozměrů 1936 x 1170 mm, navíc její hloubka působí dodnes unikátně: 625 milimetrů nikdo jiný nabídnout nedokázal.
Vysvětlení najdeme v podlaze s původem v kompaktním modelu SUV. Zatímco design přední části vozu se shoduje s běžným yeti v dřívější verzi s kulatými mlhovkami, směrem dolů výklopné víko nákladového prostoru už využívá módní krystalický prolis okolo rámečku registrační značky.
Tímto nápadným prvkem se v polovině minulé dekády prezentovaly všechny nově představené nebo aktuálně zmodernizované škodovky. Kabina pickupu je dvoumístná, palubní deska vychází beze změn z běžného yeti. Pro maximální variabilitu lze spolujezdcovu sedačku sklápět, za cestujícími se nachází čalouněná mezistěna s rozměrným oknem.
Co nejlepší vzdušnost interiéru zajišťují přídavná boční okna, dotvářející navíc velmi elegantní vnější design. O dotaženosti celého vozu vypovídá rovněž plastové orámování stěn korby i zadního okna kabiny. Nad ním stejně jako u všech ostatních soudobých i současných škodovek hrdě září třetí brzdové světlo, zatímco konkurence je má umístěné většinou na zadní stěně víka korby.
Proč se tak krásný a ve všech směrech k dokonalosti propracovaný pickup nakonec nikdy nedočkal výroby? „Škoda tehdy měla v koncernu za úkol směřovat k segmentu SUV, naopak užitkovým modelům se věnovala samostatná divize Volkswagenu,“ dodává na vysvětlenou Václav Novák, tehdejší šéf výroby prototypů. A protože v téže době nastoupil na trh pickup VW Amarok, slibný osud Škody Yeti s nákladní korbou byl předčasně zpečetěn.
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 10/2022. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.