Navzdory nekompromisně pracovnímu zaměření nepostrádá pickup Yeti jiskru ani šmrnc, na jeho základech si umíme živě představit novodobého pokračovatele volnočasové Felicie Fun. Foto: Auto Tip Klassik

Navzdory nekompromisně pracovnímu zaměření nepostrádá pickup Yeti jiskru ani šmrnc, na jeho základech si umíme živě představit novodobého pokračovatele volnočasové Felicie Fun. | Foto: Auto Tip Klassik

Praktický detail představuje pevné třetí brzdové světlo, jež se při převozu dlouhých předmětů nesklopí s víkem. Věříme, že pro sériovou verzi by byl k dispozici široký program plastových výplní. Foto: Auto Tip Klassik

Praktický detail představuje pevné třetí brzdové světlo, jež se při převozu dlouhých předmětů nesklopí s víkem. Věříme, že pro sériovou verzi by byl k dispozici široký program plastových výplní. | Foto: Auto Tip Klassik

Druhá uvažovaná karosářská verze Škody Yeti se jedenáct let po ukončení produkce felicie vrátila k provedení pickup. Karoserie se však natáhla téměř na pětimetrovou délku. Foto: Auto Tip Klassik

Druhá uvažovaná karosářská verze Škody Yeti se jedenáct let po ukončení produkce felicie vrátila k provedení pickup. Karoserie se však natáhla téměř na pětimetrovou délku. | Foto: Auto Tip Klassik

Sklopné opěradlo spolujezdce umožňuje využít kabinu k převozu dalších rozměrných zavazadel, případně odložení provozních záznamníků. Foto: Auto Tip Klassik

Sklopné opěradlo spolujezdce umožňuje využít kabinu k převozu dalších rozměrných zavazadel, případně odložení provozních záznamníků. | Foto: Auto Tip Klassik

Na rozdíl od osobního yeti využívá pickup tuhou zadní nápravu s podélnými listovými pery z Volkswagenu Caddy Maxi, rezervní kolo je uloženo pod vozem. O pohon 4x4 se spojkou Haldex však vůz nepřišel. Foto: Auto Tip Klassik

Na rozdíl od osobního yeti využívá pickup tuhou zadní nápravu s podélnými listovými pery z Volkswagenu Caddy Maxi, rezervní kolo je uloženo pod vozem. O pohon 4x4 se spojkou Haldex však vůz nepřišel. | Foto: Auto Tip Klassik

Vnější délka korby dosahovala téměř dvoumetrové vzdálenosti, její hloubka 625 milimetrů by byla na trhu unikátní. Foto: Auto Tip Klassik

Vnější délka korby dosahovala téměř dvoumetrové vzdálenosti, její hloubka 625 milimetrů by byla na trhu unikátní. | Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up | Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up | Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up | Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up | Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up Foto: Auto Tip Klassik

Škoda Yeti pick-up | Foto: Auto Tip Klassik

Praktický detail představuje pevné třetí brzdové světlo, jež se při převozu dlouhých předmětů nesklopí s víkem. Věříme, že pro sériovou verzi by byl k dispozici široký program plastových výplní. Foto: Auto Tip Klassik
Druhá uvažovaná karosářská verze Škody Yeti se jedenáct let po ukončení produkce felicie vrátila k provedení pickup. Karoserie se však natáhla téměř na pětimetrovou délku. Foto: Auto Tip Klassik
Sklopné opěradlo spolujezdce umožňuje využít kabinu k převozu dalších rozměrných zavazadel, případně odložení provozních záznamníků. Foto: Auto Tip Klassik
Na rozdíl od osobního yeti využívá pickup tuhou zadní nápravu s podélnými listovými pery z Volkswagenu Caddy Maxi, rezervní kolo je uloženo pod vozem. O pohon 4x4 se spojkou Haldex však vůz nepřišel. Foto: Auto Tip Klassik
11
Fotogalerie

Škoda Yeti pick-up byla krásná a mohla se vyrábět. Cestu jí zkřížily plány koncernu VW a příchod Amaroku

O užitkové verzi Škody Yeti jste možná dosud neměli nejmenší tušení. Není divu, automobilka její prototyp poprvé odhalila teprve přednedávnem. A když se na takhle dotažené tvary i detaily díváme po deseti letech od stavby vozu, hodně litujeme, že se nikdy nevyráběl.

Na přelomu let 2012 a 2013 Škodovka v tichosti a bez jakékoliv publicity postavila zcela nový pick-up, který v jejím modelovém programu od ukončení produkce už jedenáct let chyběl. Dvoumístná budka s přilehlou zadní korbou k českým autům patřila odnepaměti – stačí si vzpomenout na modely 1201, 1202, 1203 nebo pozdější favorit či felicii. Pickup postavili tvůrci prototypů v Česaně dokonce i na základě první generace fabie. „Ten přitom po tamním areálu dodnes jezdí,“ připomíná někdejší šéf montáže prototypů Stanislav Cinkl.

Jenže na rozdíl od malé škodovky měl yeti s korbou reálnou šanci na výrobu. „jeho velkou předností totiž byla tunová nosnost,“ upřesňuje Václav Novák, šéf výroby prototypů. Pickup Yeti byl původně zamýšlen pro doplnění produkčních kapacit továrny v Kvasinách. „Přední část pocházela ze sériového modelu Yeti. Zato zadní platformu včetně nápravy, odpružení a zavěšení poskytl Volkswagen Caddy Maxi. A panely karoserie i zadní části ušili designéři tomuto provedení na míru,“ prozrazuje Martin Kadlec z Centra vývoje zkouškových karoserií Škody Auto, který se tehdy na vývoji roztomilého pracanta podílel.

A nyní následuje vůbec nejdůležitější poznatek – jediný prototyp dnes už desetiletého pickupu je plně funkční! Praktický užitkový model pohání oblíbený vznětový čtyřválec 2.0 TDI v silnějším provedení 125 kW, samozřejmostí je rovněž pohon všech kol. Proti běžnému SUV se karoserie pickupu natáhla o viditelných 653 milimetrů. Vůz tak měří 4876 mm, což zhruba odpovídá současným limuzínám střední třídy. Většinu nárůstu délky ukrojilo zvětšení rozvoru, nataženého z původních 2578 na 3006 mm.

Citelné prodloužení ze dvou aut kombinovaného podvozku se projevilo rovněž na zadním převisu, jenž z „osobních“ 768 narostl na „pracovních“ 985 milimetrů. Velikost korby dosáhla slibných rozměrů 1936 x 1170 mm, navíc její hloubka působí dodnes unikátně: 625 milimetrů nikdo jiný nabídnout nedokázal.

Vysvětlení najdeme v podlaze s původem v kompaktním modelu SUV. Zatímco design přední části vozu se shoduje s běžným yeti v dřívější verzi s kulatými mlhovkami, směrem dolů výklopné víko nákladového prostoru už využívá módní krystalický prolis okolo rámečku registrační značky.

Tímto nápadným prvkem se v polovině minulé dekády prezentovaly všechny nově představené nebo aktuálně zmodernizované škodovky. Kabina pickupu je dvoumístná, palubní deska vychází beze změn z běžného yeti. Pro maximální variabilitu lze spolujezdcovu sedačku sklápět, za cestujícími se nachází čalouněná mezistěna s rozměrným oknem.

Co nejlepší vzdušnost interiéru zajišťují přídavná boční okna, dotvářející navíc velmi elegantní vnější design. O dotaženosti celého vozu vypovídá rovněž plastové orámování stěn korby i zadního okna kabiny. Nad ním stejně jako u všech ostatních soudobých i současných škodovek hrdě září třetí brzdové světlo, zatímco konkurence je má umístěné většinou na zadní stěně víka korby.

Proč se tak krásný a ve všech směrech k dokonalosti propracovaný pickup nakonec nikdy nedočkal výroby? „Škoda tehdy měla v koncernu za úkol směřovat k segmentu SUV, naopak užitkovým modelům se věnovala samostatná divize Volkswagenu,“ dodává na vysvětlenou Václav Novák, tehdejší šéf výroby prototypů. A protože v téže době nastoupil na trh pickup VW Amarok, slibný osud Škody Yeti s nákladní korbou byl předčasně zpečetěn.

Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 10/2022. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud