Jerry Wiegert zasvětil celý život snu o originálním americkém supersportu. Foto: Wikimedia

Jerry Wiegert zasvětil celý život snu o originálním americkém supersportu. | Foto: Wikimedia

Vector W2 před sídlem výrobce. Foto: Pinterest

Vector W2 před sídlem výrobce. | Foto: Pinterest

Stroje W8 prosluly obrovskou nespolehlivostí. Foto: Pinterest

Stroje W8 prosluly obrovskou nespolehlivostí. | Foto: Pinterest

Klínovité tvary vozů Vector byly inspirovány leteckým průmyslem. Foto: Alchetron

Klínovité tvary vozů Vector byly inspirovány leteckým průmyslem. | Foto: Alchetron

Nástupcem modelu W8 měl být výkonnější WX8. Foto: Alchetron

Nástupcem modelu W8 měl být výkonnější WX8. | Foto: Alchetron

Prototyp Vectoru WX8. Všimněte si světel z čtvrté generace Toyoty Supra. Foto: Wikimedia

Prototyp Vectoru WX8. Všimněte si světel z čtvrté generace Toyoty Supra. | Foto: Wikimedia

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 Foto: RM Sotheby’s

Vector W8 | Foto: RM Sotheby’s

Vector W2 před sídlem výrobce. Foto: Pinterest
Stroje W8 prosluly obrovskou nespolehlivostí. Foto: Pinterest
Klínovité tvary vozů Vector byly inspirovány leteckým průmyslem. Foto: Alchetron
Nástupcem modelu W8 měl být výkonnější WX8. Foto: Alchetron
25
Fotogalerie

Zemřel Jerry Wiegert, otec supersportu Vector W8 z 80. let. Toto je jeho příběh

Všestranně talentovaný konstruktér a podnikatel se dožil 76 let. Do poslední chvíle plánoval velký návrat.

Gerald Alden "Jerry" Wiegert se narodil 12. července roku 1944. Na střední škole vyhrál v designérské soutěži, což mu umožnilo studovat na univerzitě v Los Angeles. Pracoval pro Ford, Chrysler a GM, jeho snem však bylo postavit originální americké superauto, které by mohlo konkurovat zavedeným evropským značkám.

V roce 1971 představil koncept s názvem Vector, následovaný v roce 1976 prototypem W2. Výroba se měla rozběhnout v roce 1978 a parametry byly na svou dobu úctyhodné – dvakrát přeplňovaný osmiválec Chevrolet o objemu 5,7 litru měl výkon přes 450 kW (více než 600 koní) a točivý moment 800 Nm. Zadní kola byla poháněna skrze třístupňovou automatickou převodovku, maximální rychlost se měla pohybovat okolo 390 km/h, což stroj skutečně zvládnul na solných pláních v Bonneville.

Wiegertovy plány zhatila ropná krize. Následujících deset let strávil sháněním peněz, což se povedlo až koncem osmdesátých let – ve spolupráci s investorem Megatech skutečně rozjel výrobu stroje s názvem W8. Nyní již šestlitrový osmiválec měl výkon 466 kW, ale s vyšším plnícím tlakem prý mohl dosáhnout až k 895 kW.

Skutečně vzniklo 22 exemplářů, z nichž nejproslulejší je zřejmě kus dodaný tenistovi Andre Agassimu. Tomu kvůli teplu od motoru vzplálo čalounění, vůz proto Agassi vrátil a dostal peníze zpět – nutno dodat, že si vůz vyžádal dříve a proto nebyl ještě dokončen. Tenista dostal upozornění, aby s ním zatím nejezdil, požár si tedy způsobil sám. Nízké prodeje a vysoká cena nakonec znamenaly konec celého projektu.

Wiegert se navíc rozhádal s investorem Megatech, který ho z firmy po jejím nepřátelském převzetí vyhodil. Megatech se sice pokoušel o návrat se sporťákem M12, s motorem Lamborghini, ale opět vzniklo jen málo kusů a výroba byla zastavena v roce 1999. Po letech soudů nakonec Wiegert dostal svou značku zpět a v roce 2008 oznámil vývoj moderní verze svého stroje s názvem WX8.

Opět šlo o „placku“ inspirovanou leteckým průmyslem, tentokrát poháněnou přeplňovanými osmiválci o objemu sedmi či deseti litrů. Výkon měl dosahovat až k 1380 kW a vůz se měl rozjet až na 480 km/h. Ještě před třemi lety byl WX8 nadále vyvíjen, firma však opět sháněla finance.

Tento příběh může působit jako sbírka neúspěchů, ale opak je pravdou – Wiegert dotáhl do konce svůj sen o ryze americkém supersportu a také úspěšně prodával silné vodní skútry Jetbike. Zemřel 15. ledna roku 2021.

Doporučujeme

Články odjinud