Speciál Flaminia 335, známý také jako Presidenziale nebo Quirinale, vznikl ve čtyřech prototypech. Jeden z nich v roce 1960 svezl římskými ulicemi britskou královnu Alžbětu II. Všechny čtyři přitom byly zhotoveny speciálně pro tuto příležitost.
Model Lancia Flaminia byl vlajkovou lodí značky Lancia a nahradil řadu Aurelia. Vyráběl se v letech 1957 až 1970, kdy vzniklo celkem 12 633 vozů této řady. Dodával se v karosářských verzích sedan, kupé a kabriolet a zejména dvoudveřové verze karosovaly nejlepší italské karosárny své doby včetně studií Pininfarina, Zagato a Touring. Paradoxně nejvíce vzniklo vozů s karoserií kupé, jež byla se sedany cenově srovnatelná.
Studie Battisty Pininfariny na starších podvozcích Lancia Aurelia, vlevo a uprostřed Florida I a vpravo Florida II z let 1955, resp. 1956
Jméno si nový model vypůjčil od slavné římské ulice Via Flaminia, což v té době bylo u Lancie běžné. Již od počátku třicátých let její vozy nesly jména pozoruhodných míst v Itálii či jejím hlavním městě. Konstrukce vozu Flaminia vycházela z Aurelie, ale byla podrobena důkladné přestavbě. Karoserie byla pochopitelně samonosná, přičemž Vincenzo Lancia patřil v zavádění této koncepce do sériové výroby k vůbec prvním.
I když to při prvním pohledu na konvenčně tvarované karoserie nemusí být patrné, Lancia Flaminia vynikala mimořádně progresivní konstrukcí. Přední kola spočívala nezávisle na párech lichoběžníkových ramen s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem. Motor byl uložen vpředu podélně a poháněl kola zadní nápravy.
Lancia Flaminia jako sedan v základním provedení Berlina
Zadní tuhá náprava typu De Dion byla převzata z Aurelie, přičemž převodovka byla pro vhodnější rozložení hmotnosti mezi nápravy uložena vzadu v jednom celku s rozvodovkou (transaxle). Standardně šlo o čtyřstupňové skříně s manuálním řazením, za příplatek byly k mání poloautomaty Saxomat. Brzdy byly zprvu alternativně kotoučové, nebo bubnové, záhy se však kotouče staly standardem.
Tři kupé Lancia Flaminia v podání karosáren Pininfarina, Touring a Zagato
Sériová Lancia Flaminia navazovala na dvojici prototypů Florida z dílen studia Pininfarina, jež vycházely z techniky starší řady Aurelia. První z nich pod jménem Florida I slavil premiéru na autosalonu v Turíně v roce 1955 a šlo o sedan se zadním párem dveří otevíraným proti směru jízdy. Druhý koncept Lancia Aurelia Florida II byl představen o rok později v Ženevě, přičemž v tomto případě šlo o dvoudveřové kupé s panoramatickým čelním sklem. Tuto studii pak užíval Battista Pininfarina jako vůz pro každodenní ježdění.
Na autosalonu v Turíně se ještě v roce 1956 představilo předprodukční provedení základního sedanu, jež se od sériového provedení, prvně vystaveného v Ženevě o rok později, lišilo především bezsloupkovým řešením karoserie se zadním párem dveřím otevíraným proti směru jízdy.
Motor pro Flaminii vznikl modifikací agregátu z Aurelie, vůbec prvního motoru V6 na světě (!), ovšem při zvětšeném vrtání a omezeném zdvihu. Z objemu 2,5 l dosahoval výkonu 102 až 119 koní (76 až 89 kW), při použití trojice karburátorů až 140 koní (104 kW). V roce 1962 přišlo provedení převrtané na 2,8 l, jež s trojitým karburátorem dávalo minimálně 128 koní (95 kW) a s třemi samostatnými karburátory pak 152 koní (113 kW).
Lancia Flaminia jako dvoudveřový kabriolet (Touring)
Karosářské provedení sedan (tzv. Berlina) přímo vycházelo z prototypu Pininfarina Florida I a šlo o jediné karosářské provedení, jež stavěla výhradně automobilka Lancia. Verze kupé připomínaly druhou studii Pininfarina Florida II, ale karosovala je i konkurenční studia. Společnost Carrozzeria Touring se podepsala pod škálu dvoudveřových verzí Flaminie, jež vynikaly vesměs hliníkovými karoseriemi a dvěma páry hlavních světlometů.
Flaminia pro královnu
Další dimenze se model Lancia Flaminia dočkal v roce 1960. Tehdy bylo oznámeno, že na oficiální státní návštěvu do Itálie přijede britská královna Alžběta II. Tehdejší italský prezident Giovanni Gronchi se chtěl před představitelkou jedné z vítězných mocností teprve nedávno ukončené druhé světové války opravdu ukázat, a tak jeho úřad přímo kontaktoval karosárnu Pininfarina.
Jeden z vozů Lancia Flaminia 335 vezl královnu Alžbětu II. v roce 1960 ulicemi Říma
Objednal u ní čtyři speciální přehlídkové vozy na základě modelu Lancia Flaminia (nic lepšího tehdy italský průmysl v daném segmentu nenabízel), jež měly zároveň v tichosti následně omladit vozový park prezidentské kanceláře. Vozy vznikly v rekordním čase pouhých šesti měsíců a v oblasti komfortních elektronických soustav se na jejich vývoji podílel koncern General Motors.
Landaulety Lancia Flaminia 335, známé taky coby vozy Presinenziale či Quirinale, byly vyrobeny pouze čtyři, přičemž každý z nich nesl vlastní jméno
Šlo o identické sedmimístné landaulety s tmavě modrým lakováním, čalouněním jemnou kůží Connolly, rádiem Voxon a špičkovými radiálními pneumatikami Pirelli. Tyto čtyři vozy se dočkaly označení 335, neboť stanuly na prodloužené podlahové plošině s rozvorem náprav 335 cm. Auta nesla jména Belsito, Belvedere, Belfiore a Belmonte. Tyto vozy jsou známy také pod označením Presidenziale nebo Quirinale podle názvu paláce italského prezidenta.
Italští prezidenti vozy z této série užívali i při pozdějších oficiálních příležitostech. Jeden z těchto vozů se nyní nachází ve sbírkách Turínského muzea automobilů, kam jej věnoval prezident Carlo Azeglio Ciampi v roce 1999, další měl být údajně věnován v roce 1960 přímo britské královně Alžbětě II., což ale žádný oficiální záznam nepotvrzuje.
Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.
Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.
Lancia Ypsilon