10
Fotogalerie

10 nejlepších vozů všech dob od General Motors

Amerika miluje žebříčky všeho druhu. GM si sestavil top 10 svých nejlepších aut. A na prvním místě překvapivě není americký vůz.

Mezi nejoblíbenější formy amerických výběrů toho nejlepšího patří top 10, čili deset „nej“. V těchto výběrech se objevují nejoblíbenější herci, nejkrásnější ženy nebo nejčastěji používané rybářské vlasce. K tomuto kulturnímu fenoménu právě přispěl koncern General Motors, který jeden z takových žebříčků právě zveřejnil. Představuje zde deset z koncernových vozů z posledních 100 let, kterých si cení nejvíce.

Při pohledu do tohoto „top listu“ není třeba pochybovat o významu mnoha zmíněných vozů pro vývoj světového automobilismu. Výsledné pořadí přesto překvapí. Vítězem se totiž stal první Saab 92, tedy neamerický vůz dceřinné firmy koncernu. Vznikl navíc již na sklonku čtyřicátých let minulého století, tedy půl století před tím, než se v této značce koncern GM vůbec začal angažovat. Nic to ovšem nemění na výjimečnosti tohoto vozu. Vyznačoval se zejména excelentní aerodynamikou, kdy součinitel odporu vzduchu měl hodnotu pouze 0,30, což je číslo, které je i dnes nedosažitelné pro spoustu běžných vozů. Dvaadevadesátku poháněl, pro Saab tehdy typický, vodou chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 764 cm3 a výkonu 25 koní. Ten vozu dával rychlost až 105 km/h.

01 Saab 92 1952.jpg 02 Pontiac GTO 1964.jpg 03 Chevrolet Corvette 1953.jpg
1. Saab 92 --- 2. Pontiac GTO --- 3. Chevrolet Corvette

Na druhém místě naopak najdeme naprostou americkou klasiku, Pontiac GTO z roku 1964. Zapomeňte na dvoutaktní dvouválce s objemem láhve od vína, tento vůz měl pod kapotou šestilitrový osmiválec s výkonem 325 koní v 4800 otáčkách, který jej při hmotnosti okolo 1 600 kg katapultoval na stovku za 6,5 sekundy a za dalších 9 sekund mu dovolil uhánět přes 100 mil v hodině. Pro zajímavost, vůz stál ve své době 3 200 amerických dolarů. A pak že jsou dnes auta v Americe levná...

Třetí místo si vydobyla snad nejzářivější americká legenda, Chevrolet Corvette. Vůz, který je škarohlídy považován za jediné dobré americké auto, je již po mnoho generací synonymem spojení amerických hodnot (zejména velkého motoru) se závodními geny (lehká konstrukce s rámem, vynikající jízdní vlastnosti). A to nadmíru povedeného. Mnozí by tento vůz očekávali na příčce nejvyšší, GM ale nechává Corvette na trojce.

Čtvrá příčka patří prvnímu produkčnímu elektromobilu z dílen velkého světového výrobce. EV1 byl v roce 1996 poměrně přelomovým vozem, když dokázal nabídnout dojezd až 240 km na jedno nabití (v závislosti na typu použitých akumulátorů) a přitom zrychlit na stovku za 8 sekund a uhánět elektronicky omezenou rychlostí až 130 km/h. Vozu byly vyrobeny mezi léty 1996 a 1999 sotva dva tisíce kusů a všechny byly prodány výlučně na „americký leasing”, tedy pronajaty zákazníkům. Po ukončení výroby GM vůz nakonec zcela stáhl z trhu v roce 2003 a na tento projekt nijak nenavázal. Zůstává dodnes nejasné, proč potkal EV1 právě takovýto konec.

Na pátém místě se v žebříčku našlo místo i pro výrobek další současné evropské divize GM, a sice slavnou Olympii od Opelu. Ten ovšem GM převzal již v roce 1929, a tak lze Olympii z roku 1935 považovat s trochou nadsázky již za koncernový projekt. Slavný vůz poháněl nejprve motor o objemu 1,3 s výkonem 24 koní. Maximální rychlost činila 95 km/h. Od roku 1937 bylo pohonnou jednotkou agregát o objemu 1,5 litru s výkonem 37 koní a maximálkou 112 km/h. Vůz se po mnoha vesměs kosmetických vylepšeních vyráběl až do roku 1953 a našel si několik set tisíc zákazníků.

04 EV1 1996.jpg 05 Opel Olympia 1936.jpg 06 LaSalle 1927.jpg
4. EV1 --- 5. Opel Olympia --- 6. LaSalle

LaSalle na šestém místě sahá se svým životopisem až mezi léta 1927 a 1940. Pozoruhodný vůz byl tahounem tehdejšího vývoje, na důkaz jeho výjimečnosti s ním testovací jezdec dokázal již v roce 1927 ujet při testu vzdálenost přes 1 500 km s rychlostním průměrem přes 150 km/h, což se Evropanovi bude zdát takřka neuvěřitelné. Během dalších třinácti let prošel celou řadou modifikací a našel si desítky tisíc zákazníků.

Šťastná sedmička připadla legendárnímu Chevroletu Bel Air první generace, který bude znám i auty neposedlému Čechovi z mnoha amerických filmů. Vůz okouzloval zejména svým úchvatným designem a ačkoli postupně nabídl motory s výkonem až 280 koní, zůstal hlavně symbolem americké pohody.

Osmý Cadillac V16 byl vrcholným modelem této značky mezi léty 1930 a 1940. Vyroben byl pouze 4076 exemplářích a stal se, jak asi správně tušíte, prvním produkčním vozem, vybaveným šestnáctiválcovým motorem. S objemem 7,4 litru se chlubil výkonem 185 koní, který dovoloval lehčím verzím vozu uhánět rychlostí až 160 km/h.

Zbylé dvě pozice zůstaly rovněž na Cadillacy, tentokrát na Model Thirty z roku 1909 a jeho modifikaci 1912. Tento vůz se vyznačoval zejména tím, že byl jedním z prvních vybavených elektrickým startérem.

07 Chevrolet Bel Air 1955.jpg 08 Cadillac V16 1930.jpg 09 Cadillac 30 1910.jpg 10 Cadillac 1912.jpg
7. Chevrolet Bel Air --- 8. Cadillac V16 --- 9. Cadillac Model 30 --- 10. Cadillac 1912

Kritéria, podle kterých představitelé GM mezi stovkami typů vybírali, jsou neznámá. Ve výběru se objevují ekonomická auta, ale také vozy výkonné či inovativní. Forma „Top 10“ není ani v tomto případě nijak přesná, ale mezi řádky výběru GM můžeme číst nejen úctu k minulosti, ale také trendy pro budoucnost. Nová auta jako Volt či Camaro budou mít jistě v následujících letech podobný význam jako většina  z modelů uvedených v tomto žebříčku.

Doporučujeme

Články odjinud