Hlavní novinkou má být výkon vyšší o deset koní
Vrchol točivého momentu zůstal nezměněn
Vyrazili jsme ke kolegům z Dieselpower, abych vyzkoušeli, jak na tom Cupra 290 tedy je
Výsledek je jednoznačný. Cupra 290 je opravdu zhruba o deset koní výkonnější než Cupra 280
10
Fotogalerie

Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Seat před časem vyměnil Leon Cupra 280 za posílenou verzi 290. Opravdu má novinka vyšší výkon? A jak velký je rozdíl? Zjišťovali jsme odpověď.

Seat Leon Cupra 280 osazený dvoulitrovým čtyřválcem TSI a elektronicky řízeným diferenciálem VAQ si získal celkem rychle velkou oblibu nejen u zákazníků, ale velmi pozitivně byl hodnocen v různých testech bez ohledu na to, o jakou redakci se zrovna jednalo. Tohle auto se prostě povedlo. Proto, když přicházela modernizovaná a vylepšená verze, jsme byli na výsledek velmi zvědaví. Opravdu jde Cupra ještě dále vylepšit? 

Samotné změny, se kterými Seat přišel, naznačují, že už příliš ne. Zatímco Octavia dostala alespoň elektronicky řízený diferenciál a Golf se mohl pochlubit podstatně výkonnějším GTI Clubsport, na Cupru zbyl nově laděný výfuk, pár detailů v interiéru a nepatrně vyšší výkon. Teď by měl mít tento automobil 213 kW (290 k). 

cupra290_1.jpgcupra290_5.jpgcupra290_2.jpgcupra290_3.jpgcupra290_4.jpg
Hlavní novinkou pro Seat Leon Cupra 290 by měl být vyšší výkon, jenže už předchozí Cupra 290 opakovaně vykazovala výkon kolem tří stovek koní. Jak na tom tedy bude 290?

Asi tušíte, kde je problém. Ona už předchozí verze měla v praxi více než slibovaných 206 kW (280 k). Třeba kombík osazený manuální převodovkou vykázal při měření 304 koní. Skoro to vypadá, jako kdyby Seat zjistil, že je vlastně Cupra silnější, a tak přidal do označení deset koní navíc a jinak nic nezměnil. Jaké je ale realita? 

Tento týden se nám v redakci sešli hned tři zástupci ostrých hatchbacků a jedním z nich byl právě Leon Cupra 290. Návštěva u kolegů z Dieselpower tak byla vyloženě povinná. Výsledek? Rozhodně zajímavý. 

cupra.jpg
Výsledný graf měření ukazuje podobnou charakteristiku, jakou měla slabší Cupra 280, maximální hodnoty jsou ale opravdu vyšší. Výkon se dostal až na 315 koní

Seat Leon Cupra 290 (v době měření měl náš exemplář najeto zhruba 2500 km) vykázal výrazně vyšší výkon než slibovaných 213 kW (290 k) a vykázal také vyšší výkon než dříve měřená verze 280 s manuální převodovkou. Svého maxima dosáhl čtyřválec při 6148 ot./min, přičemž nejvyšší výkon se vyšplhal na 315,7 koní.

Výsledky měření: Seat Leon Cupra 290 vs. 280 vs. VW Golf R
  Seat Leon Cupra 290 Seat Leon Cupra 280 VW Golf R
Naměřený výkon (k) 315,7 304 318
Naměřený točivý moment (Nm) 390,6 388,8 410

Vrchol točivého momentu pak dosáhl na 390,6 Nm při 4475 ot./min. To je o 40 Nm více, než co slibují tabulky a v podstatě je to stejná hodnota, jakou vykázala už dříve měřená Cupra 280, která se dostala na 388,8 Nm. 

srr.jpg
A zde ještě porovnání měření Seatu Leon Cupra 280 (světle modrá a světle červená křivka) s výsledkem měření nové verze 290

Závěr je tedy celkem jednoznačný. Ano, Cupra 290 má opravdu zhruba o deset koní vyšší výkon než 280. Akorát že místo 304 koní nabídne 315 koní. Mimochodem u VW Golf R jsme na stejné brzdě naměřili výkon vyšší pouze o tři koně, než jaký má současná nejnovější verze Leonu Cupra.

getthumbnail (1).jpggetthumbnail (2).jpggetthumbnail (3).jpg

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud