10
Fotogalerie

Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka opravdu jedinečným způsobem spojuje přednosti mechanické a samočinné převodovky.

V současné konstrukci osobních vozů se uplatňuje několik základních druhů převodovek. Kromě klasické mechanické převodovky s manuálním řazením existují samočinné převodovky planetové a plynulé (CVT). Ty jsou zpravidla vybaveny kapalinovým měničem momentu, který zhoršuje účinnost přenosu hnací síly, a tím zvyšuje spotřebu paliva.

Tuto nevýhodu se snaží odstranit automatizované mechanické převodovky, které zachovávají účinnou konstrukci mechanické převodovky s jednokotoučovou suchou spojkou, ale řidiči odnímají práci s řadicí pákou a pedálem spojky.

Spotřeba paliva se v tomto případě sice vyrovná klasické mechanické převodovce, nicméně nezbytné přerušení toku hnací síly během řazení má především při akceleraci nepříznivé dopady na jízdní komfort. Definitivní řešení tohoto problému nabídl od roku 2003 jako první koncern Volkswagen v podobě dvouspojkové převodovky.

Dvě převodovky v jedné skříni

Princip dvouspojkové převodovky není novým objevem a s prvními převodovkami tohoto druhu experimentovaly značky Audi a Porsche již v 80. letech ve svých soutěžních a závodních vozech. Nicméně tehdejší stav elektroniky ještě nasazení do sériové výroby neumožnil.

Dvouspojková převodovka je v podstatě složena ze dvou dílčích převodovek, z nichž každá má vlastní spojku. Spojky mohou být buď vícelamelové v olejové lázni, nebo suché. Jedna spojka přísluší dílčí převodovce s lichými převodovými stupni, zatímco druhá obsluhuje sudé převodové stupně ve druhé dílčí převodovce.

V obou převodovkách je vždy zařazen jeden převodový stupeň, takže při řazení převodovka vlastně neřadí, nýbrž jen souběžně rozepne jednu spojku a sepne druhou spojku. Díky tomu nedochází k přerušení toku hnací síly, veškeré řazení probíhá bleskurychle (cca 0,03 s) a bez nepříjemných rázů. Převodovka přitom přenáší hnací sílu s velmi vysokou účinností.

V současnosti jsou na trhu různými značkami nabízeny šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Nejčastěji se lze s touto technikou setkat v nabídce koncernu Volkswagen, který ji před osmi lety zavedl do sériové výroby.

198_powertrain_powershift_highres.jpg  A3080051_largeupr.jpg  A6110037_largeupr.jpg  AT080001_largeupr.jpg
AT080002_largeupr.jpg  D060027_largeupr.jpg  P0042491upr.JPG
P0042492upr.JPG  P0042494upr.JPG  P0042495upr.JPG 
 

 

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud