Hutný zátah od nízkých otáček
Nízká spotřeba paliva
Mimořádná agilita v zatáčkách
Komfort i na 21palcových kolech
Mírná nervozita na mikronerovnostech
Méně pohodlná zadní sedadla
9 /10
V tabulce naplánovaných testovacích vozů na mě minulý týden vykouklo BMW X3 M40d, naftový protějšek loni testované zážehové verze M40i. Do toho auta jsem se tenkrát snad i zamiloval, přestože po SUV nepasu a jako lepší volba mi přišla klasická trojka v kombíku s motorem 40i. Najednou držím v ruce klíček, který připomíná mobilní telefon, mačkám tlačítko odemykání a z řady zaparkovaných bavoráků na mě bliká to samé BMW X3, jako loni. Déja vu? Ano, až na drobnost na víku kufru – „d“ v označení modelu.
S loňským přechodem na emisní normu Euro 6d TEMP se v nabídce BMW X3 něco málo změnilo. Benzinové provedení M40i se musí spokojit s 260 kW namísto 265 kW a točivým momentem 500 N.m dostupným v rozmezí od 1520 do 4500 otáček za minutu (dříve 1520 až 4800 otáček). Dynamických parametrů se to nedotklo, zúžil se však rozdíl mezi M40i a dnes zkoušenou verzí M40d, a to na rovných 20 kW. Cenově nafťák dostupnější není, naopak je ještě o pár tisíc korun dražší než turbobenzin (1.831.700 Kč vs. 1.817.400 Kč), přesto se vyplatí o něm uvažovat.
Naprosto stejná písnička
Popisovat tvary BMW X3 je po více než roce účinkování na českém trhu zbytečné. Navíc naftový vůz, kterým jsem minulý týden jezdil, byl skutečně k nerozeznání od benzinového kousku, který jsem rozebíral v redakčním testu v lednu loňského roku. Asi si všimnete, že vůz na fotkách má antracitová 19palcová kola a ten loňský měl jednadvacítky, to je ale dáno tím, že v mezičase focení snímků v galerii a testováním naší redakcí jej stihnul český importér přezout na letní sadu, se kterou mu to sluší mnohem více.
Nelišily se ani interiéry. Kombinace karamelové kůže s černými a hliníkovými dekory je lahůdka, tříramenný „emkový“ volant s jemňoučkou kůží je pro moje medvědí tlapy jako dělaný, a ideální pozici k řízení najdete mrknutím oka. Opět, a věřím, že ne naposled, si neodpustím slova chvály pro všestranně elektricky nastavitelná přední sedadla. Mají tužší výplně, ale nejsou nepohodlná, nastavíte si i sevření bočnic i délku sedáku a můžete si hovět jako v křesle, nebo být téměř „zabetonovaní“ a přetížení v zatáčkách se vysmívat do očí. Prostě paráda.
Nafta, nebo benzin?
Představte si, že vedle sebe máte dvě vzhledově naprosto stejná a téměř stejně drahá SUV se šestiválcovými motory, jenom jedno spaluje benzin a druhé naftu. Po kterém z nich sáhnete? Jste-li ze stejného těsta jako já, bude to benzin a rozhodně neuděláte chybu. Otázkou ale zůstává, jak dlouho vás bude bavit živit vlastně úplně normální, ničím až tak výjimečný spotřebák. Ano, i s řadovým zážehovým třílitrem můžete jezdit za osm litrů, většinu času se ale budete držet kolem deseti litrů a ani tak jeho potenciál úplně nevyužijete.
Abych uvedl na pravou míru to o tom „spotřebáku“… Ono totiž BMW X3 není typem auta, kolem kterého chodíte s otevřenou pusou a nemůžete se nabažit jeho tvarů. Není to ani ten typ auta, ve kterém si pustíte Chi Mai od mistra filmové hudby Ennia Morriconeho, zašlápnete plyn do podlahy a v myšlenkách si znova a znova opakujete závěrečnou scénu z filmu Profesionál, v níž Jean-Paul Belmondo s posledními zbytky života v očích padá k zemi. Přesně tyhle pocity ve mně vzbuzovalo BMW 6 Gran Coupé a tomu se X3 nemůže rovnat v žádném z myslitelných ohledů.
Je to SUV pro každý den a naftový motor v něm není na škodu, obzvláště, bavíme-li se o jednom z nejlepších šestiválců dneška. Asi se budete se divit, ale baví mě ho poslouchat. Není to žádný traktor, běh je jemný a tak nějak „rafinovaný“. Nejde o nejsilnější naftovou „šestku“ současnosti, vždyť Audi začalo do SQ5 TDI montovat V6 mild-hybrid s výkonem 250 kW a točivým momentem 700 N.m a Mercedes-Benz dostal naprosto totéž z nového řadového šestiválce 400 d, který ale nemontuje do modelu GLC, jenž by X3 konkuroval.
Bavorských 240 kW (326 koní) ve 4400 otáčkách a 680 N.m v rozmezí 1750 až 2750 otáček nepředstavují hodnoty, za které byste se měli stydět, obzvláště když to X3 M40d ve sprintu z nuly na stovku natře Audi SQ5 TDI o dvě desetiny sekundy (4,9 vs. 5,1 s). Síla je to ohromná, ale podaná s grácií. Otáčky při klidné jízdě padají pod dva tisíce za minutu, motor se zvolna převaluje a v kabině není slyšet, při plynulém zrychlení precizní měničový osmikvalt od ZF často ani nepodřazuje a nechává sílu proudit hezky z hloubky.
Není divu, že se pak snadno dostanete na nějakých sedm litrů na sto kilometrů. Můj týdenní průměr byl 8,4 l/100 km, a to včetně popojíždění po městě, rychlých přesunů po dálnici a okreskových radovánek. Při rychlosti 130 km/h točí motor na osmičku asi 1700 otáček, s aktivovaným režimem Sport jsou otáčky o 400 za minutu vyšší a X3 působí jako šelma, připravená zaútočit. Je ve střehu, a dokonce u toho i výrazněji vrčí, osobně si však myslím, že se obejde i bez akustického šidítka.
Prostě senzační mix!
Zřejmě budu mluvit za celou redakci Autorevue.cz, když řeknu, že má BMW X3 fantastický podvozek. A nejenom ten. Je skvěle sladěné počínaje řízením s variabilním převodem, dále způsobem, jakým řidič podává výkon, a nakonec i po stránce komfortu. Nečekejte měkké SUV, tedy alespoň ne v testované specifikaci M40d s adaptivním M podvozkem. Je to relativně tuhé auto, ale zato komplexně, nikoliv pouze díky sportovním tlumičům.
Výsledkem je naprosto precizní vedení stopy, skvělé tlumení větších i ostrých nerovností, a jelikož testujeme „malé emko“, připravte se na skvělé brzdné vlastnosti díky standardně dodávaným M sportovním brzdám. Kolikrát jsem žasnul, jak obrovské díry dokázala skoro 2 tuny vážící krabice vyžehlit, stejně jako v případě dříve testované benzinové varianty však platí, že si kvůli dojezdovým slupkám run flat neumí zcela poradit se sérií menších nerovností. Takových, které tuhé bočnice plášťů neutlumí a tlumiče nejsou dost rychlé na to, aby s tím mohly udělat maximum požadovaného.
Je to typ auta, u kterého máte stoprocentní jistotu ve výkonové rezervě, neomezuje vás v interiéru, a když na to přijde, svezete se rychle a docela zábavně. I nejvýkonnější naftové BMW X3 umí slušně maskovat hmotnost, krásně se stáčí, a než by uteklo přes přední kola, povystrčí zadek a nacpe příď ke středu oblouku. Sice se u toho nebudete opájet pronikavým zvukem motoru jako u M40i, to je ale ve výsledku asi to jediné, proč upřednostnit o pár tisícovek levnější turbobenzin.
Závěr
Mám rád obě zmiňované verze BMW X3, ale jak už jsem psal v abstraktu, dříve či později se vám do rozhodování začne plést mozek. Argumenty, pro které upřednostnit naftu před benzinem, existují. A tím hlavním budou provozní náklady. Tohle auto je jako dělané pro dlouhé přesuny a je rozdíl, jestli na displeji palubního počítače svítí hodnoty okolo osmi litrů, na které se nenadřete, nebo 10 litrů jako u turbobenzinu. Nebavíme se o roadsteru Z4, u kterého by se to dalo akceprovat - X3 je zkrátka spotřebák.
Možná si přesto řeknete, že když už kupovat nejsportovnější X3 aktuální nabídky, tak tu výkonnější benzinovou, jenže ono to s tou sportovností není jenom tak. Ano, svezete se rychle a celkem si to i užijete, jiné nárazníky, 21palcová kola a znáčky s písmenem M ale ještě žádné auto opravdu sportovním neudělaly. A když si s odstupem času urovnám benzinové a naftové dojmy, těch opravdu zásadních rozdílů stran jízdních vlastností, samozřejmě pominu-li jiný zvuk motoru a průběh výkonu, zas tak moc není.
Osobně nevidím důvod, proč by BMW X3 mělo jezdit jinak, než uvedená „emka“. Vždyť tím podtrhuje to, co bavorské vozy odlišuje od konkurence. V jádru to ale vždycky bude hlavně cesťák, a přestože mám benzinové vozy rád, v jeho případě bych sáhnul po naftě. A nejen s ohledem na spotřebu, ale také tu intenzivní vlnu hutného zátahu, která se na vás valí kdykoliv se dotknete pedálu plynu.
BMW X3 - souhrn cen |
Základní cena vozu |
1.155.700 Kč (sDrive18d/110 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.831.700 Kč (M40d/240 kW) |
Cena testovaného vozu |
2.262.576 Kč (M40d/240 kW) |
Technické údaje: BMW X3
Rok • stupeň výbavy
2019 • M40d
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
90,0 mm • 84,0 mm
Nejvyšší výkon
240 kW (326 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
680 Nm při 1 750 až 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
550 l • 1 600 l
Objem palivové nádrže
65 l
Hmotnost: provozní • celková
1 970 kg • 2 550 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,2 • 5,8 • 6,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 615 mm • 1 594 mm
Rozměr pneumatik
245/40 RF21
Rozměry: délka × šířka × výška
4 716 × 1 897 × 1 676 mm