6
Fotogalerie

Audi vítězí v Le Mans. Proč ne ve formuli 1?

Audi slavilo v Le Mans opět velký úspěch. Ale stál za vynaložené peníze? Nebyla by pro automobilku formule 1 lepší investice?

Ta otázka se nabízí přímo sama. Proč se Audi nepokusí proniknout do F1? Vždyť tam by měly její úspěchy větší ohlas. A ty úvahy se objevují po každém vítězství značky Audi. To letošní, byť hodně těsné a vydřené, bylo desáté v průběhu posledních dvanácti let. V 79. ročníku totiž dojel jen jeden vůz Audi R18 TDI, dva další havarovaly. A na vítěze až do konce zle dotíraly tři vozy Peugeot 908.

Miliony versus statisíce

Píše se o tom, že sezona F1 stojí kolem 400 milionů eur. Vytrvalostní závody (jako je Le Mans) kolem desetiny této částky, tedy 40 milionů eur. I když zde náklady klesají, protože není potřeba vyvíjet nové auto pro každou sezonu. Audi uvádí, že zaměstnává 250 lidí ve sportovním oddělení. Ti připravují vozy nejen pro Le Mans, ale i pro další vytrvalostní závody.

Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans sledovalo 250 tisíc diváků přímo na trati a miliony u televizorů a na internetu. Devatenáct závodů F1 je však přitažlivějších. Po celém světě je sleduje mnohem více diváků, jeden závod v průměru kolem 96 milionů lidí. A to hlavně v zemích, které dnes zažívají raketový ekonomický vzestup, což je zvláště důležité pro výrobce aut.

V Německu vidělo poslední závod F1 téměř 7 milionů diváků. Závody DTM zde sleduje v průměru kolem 2.2 milionu diváků. To Le Mans mělo mnohem menší sledovanost – jen 200 tisíc lidí. 

Proč tedy Audi na Le Mans pořád trvá? Vždyť by mu vítězství ve formuli 1 přineslo nesrovnatelně větší komerční efekt?

Laboratoř pod širým nebem

Po závodu se o tom rozhovořil jeden ze šéfů Audi Michael Dick. Řekl, „že Le Mans je perfektní místo pro otestování nových technologií“. Připomněl v této souvislosti třeba aerodynamiku, nové motory nebo LED světla.

Dodal, že v závodě ujedou vozy 5400 kilometrů. „Tolik neujede F1 za celý rok.“ A neodpustil si uštěpačnou poznámku, že z vítězství ve formuli 1 stejně nyní neprofitují automobilky, ale producent energetického drinku. Narážel na skutečnost, že formuli 1 vévodí tým Red Bull.

Závod v Le Mans je skutečnou laboratoří pod širým nebem. Vítězové zde dosahují průměrnou rychlost 225 km/h, a to i přesto že zastaví v boxech během dvaceti čtyř hodin třicetkrát.

Vítěz bere vše

Michael Dick také zdůraznil, že závody, jako byl ten letošní, kdy se bojovalo až do konce, utkví lidem na dlouho v paměti. A mají s ním spojeno vždy jen jméno vítěze. To je pro Audi to nejdůležitější.
 
A takový triumf pomáhá i „utužit“ vztah ke značce. Audi třeba letos pozvalo do Francie na 1200 (!) hostů z 25 zemí. Byli mezi nimi klíčoví zákazníci a nejlepší prodejci. Ti všichni se zde mohli radovat z triumfu značky.  

AU110498_mediumupr.jpg
Téměř 250 tisíc diváků sledovalo čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, vedle Indianapolis 500 a Rally Monte Carlo jeden z nejdůležitějších automobilových sportovních podniků. 

audi_motorsport-110612-2835_small.jpg  audi_motorsport-110612-2851_small.jpg
Vítězný vůz na trati. 

audi_motorsport-110612-2912_small.jpg
Další triumf Audi, na nejvyšším stupni stanuli Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer.

Team Peugeot Total highupr.JPG  335_Peugeot_908_Lemans2011.jpg
Největším letošním soupeřem Audi byl tým Peugeotu.

 

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud