Švédská státní agentura Trafikverket, s rozsáhlým zaměřením na dopravu v zemi, se po několika nedávných fatálních nehodách obytných vozů rozhodla provést vlastní nárazové zkoušky vybraných modelů a zjistit... Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Švédská státní agentura Trafikverket, s rozsáhlým zaměřením na dopravu v zemi, se po několika nedávných fatálních nehodách obytných vozů rozhodla provést vlastní nárazové zkoušky vybraných modelů a zjistit... | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

...jak si tento typ vozidel povede při nejčastějším typu nárazu, tedy čelním střetu s malým přesahem. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

...jak si tento typ vozidel povede při nejčastějším typu nárazu, tedy čelním střetu s malým přesahem. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Trafikverket chtěl tímto mimo jiné upozornit, že na nárazové zkoušky obytných vozů se v dnešní době neberou takové ohledy jako v případě osobních aut. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Trafikverket chtěl tímto mimo jiné upozornit, že na nárazové zkoušky obytných vozů se v dnešní době neberou takové ohledy jako v případě osobních aut. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Do testu pak agentura zařadila dva typy obytných vozů – první byl model postavený na základě užitkového rámu a kabiny od Fiatu Ducato s dodatečnou obytnou částí. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Do testu pak agentura zařadila dva typy obytných vozů – první byl model postavený na základě užitkového rámu a kabiny od Fiatu Ducato s dodatečnou obytnou částí. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Druhým byl kompletní „motorhome“ s vlastním rámem a integrovanou kabinou od jediného výrobce. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Druhým byl kompletní „motorhome“ s vlastním rámem a integrovanou kabinou od jediného výrobce. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Zkoušky se tedy nezaměřovaly ani tak na jednotlivé modely na trhu, ale obecné předvedení bezpečnostních schopností těchto typů vozidel. A lze pouze říct, že oba obytné vozy se nepředvedly ve zrovna lichotivém světle.  Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Zkoušky se tedy nezaměřovaly ani tak na jednotlivé modely na trhu, ale obecné předvedení bezpečnostních schopností těchto typů vozidel. A lze pouze říct, že oba obytné vozy se nepředvedly ve zrovna lichotivém světle.  | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Obě vozidla najela do bariéry částí přídě v rychlosti 64 km/h a na palubě byly připoutány figuríny znázorňující řidiče, pasažéra na místě spolujezdce a dvojici dětí za nimi. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Obě vozidla najela do bariéry částí přídě v rychlosti 64 km/h a na palubě byly připoutány figuríny znázorňující řidiče, pasažéra na místě spolujezdce a dvojici dětí za nimi. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

U testu částečně integrovaného obytného vozu (rám a kabina Fiat) došli experti z Trafikverket k závěru, že minimálně řidič by tento střet pravděpodobně nepřežil. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

U testu částečně integrovaného obytného vozu (rám a kabina Fiat) došli experti z Trafikverket k závěru, že minimálně řidič by tento střet pravděpodobně nepřežil. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Kompletní „motorhome“ poté dopadl ještě hůře. Karoserie vozu a rám obytné části se doslova oddělili od podvozku vozidla. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Kompletní „motorhome“ poté dopadl ještě hůře. Karoserie vozu a rám obytné části se doslova oddělili od podvozku vozidla. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Tento test ukázal, jak může být konstrukce některých obytných vozů křehká, navíc, když výrobce použije k výrobě rámu obytné části dřevo. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Tento test ukázal, jak může být konstrukce některých obytných vozů křehká, navíc, když výrobce použije k výrobě rámu obytné části dřevo. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Znepokojující je nakonec i záběr na figuríny dětí, na které se po nárazu řítí utržený stůl, u něhož jsou připoutány. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Znepokojující je nakonec i záběr na figuríny dětí, na které se po nárazu řítí utržený stůl, u něhož jsou připoutány. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Experti pak zmiňují, že neupevněné předměty v kabině obytného vozu jsou samostatným rizikem, na které by si měli majitelé vozidel dávat při jízdě pozor. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Experti pak zmiňují, že neupevněné předměty v kabině obytného vozu jsou samostatným rizikem, na které by si měli majitelé vozidel dávat při jízdě pozor. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Trafikverket v tuto chvíli jedná mimo jiné s organizací Euro NCAP na častějších a rozsáhlejších testech obytných vozů, čímž by rovněž zatlačil na samotné výrobce, aby na trh přiváděli bezpečnější modely. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Trafikverket v tuto chvíli jedná mimo jiné s organizací Euro NCAP na častějších a rozsáhlejších testech obytných vozů, čímž by rovněž zatlačil na samotné výrobce, aby na trh přiváděli bezpečnější modely. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket

Nárazový test obytných vozů švédskou agenturou Trafikverket. | Zdroj: YouTube.com/Trafikverket

...jak si tento typ vozidel povede při nejčastějším typu nárazu, tedy čelním střetu s malým přesahem. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket
Trafikverket chtěl tímto mimo jiné upozornit, že na nárazové zkoušky obytných vozů se v dnešní době neberou takové ohledy jako v případě osobních aut. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket
Do testu pak agentura zařadila dva typy obytných vozů – první byl model postavený na základě užitkového rámu a kabiny od Fiatu Ducato s dodatečnou obytnou částí. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket
Druhým byl kompletní „motorhome“ s vlastním rámem a integrovanou kabinou od jediného výrobce. Zdroj: YouTube.com/ Trafikverket
17
Fotogalerie

Jak si v nárazových testech vedou obytné vozy? Z těchto záběrů mrazí

O nárazových testech obytných vozů se tolik nemluví a bezpečnost těchto vozidel není veřejností ani experty tolik sledována. Jistá švédská agentura se tak rozhodla zjistit, jak si v tomto hledisku „domky na kolech“ vlastně vedou.

Švédská státní agentura Trafikverket, s rozsáhlým zaměřením na dopravu v zemi, se po několika nedávných fatálních nehodách obytných vozů rozhodla provést vlastní nárazové zkoušky vybraných modelů a zjistit, jak si tento typ vozidel povede při nejčastějším typu nárazu, tedy čelním střetu s malým přesahem.

Trafikverket chtěl tímto mimo jiné upozornit, že na nárazové zkoušky obytných vozů se v dnešní době neberou takové ohledy jako v případě osobních aut. Do testu pak agentura zařadila dva typy obytných vozů – první byl model postavený na základě užitkového rámu a kabiny od Fiatu Ducato s dodatečnou obytnou částí, druhým byl kompletní „motorhome“ s vlastním rámem a integrovanou kabinou od jediného výrobce.

Zkoušky se tedy nezaměřovaly ani tak na jednotlivé modely na trhu, ale obecné předvedení bezpečnostních schopností těchto typů vozidel. A lze pouze říct, že oba obytné vozy se nepředvedly ve zrovna lichotivém světle. Video níže je sice bez titulků, ale záběry nárazových testů jsou docela vypovídající.

Obě vozidla najela do bariéry částí přídě v rychlosti 64 km/h a na palubě byly připoutány figuríny znázorňující řidiče, pasažéra na místě spolujezdce a dvojici dětí za nimi. U testu částečně integrovaného obytného vozu (rám a kabina Fiat) došli experti z Trafikverket k závěru, že minimálně řidič by tento střet pravděpodobně nepřežil.     

Kompletní „motorhome“ poté dopadl ještě hůře. Karoserie vozu a rám obytné části se doslova oddělili od podvozku vozidla. Tento test ukázal, jak může být konstrukce některých obytných vozů křehká, navíc, když výrobce použije k výrobě rámu obytné části dřevo. Znepokojující je nakonec i záběr na figuríny dětí, na které se po nárazu řítí utržený stůl, u něhož jsou připoutány.

Experti pak zmiňují, že neupevněné předměty v kabině obytného vozu jsou samostatným rizikem, na které by si měli majitelé vozidel dávat při jízdě pozor. Trafikverket v tuto chvíli jedná mimo jiné s organizací Euro NCAP na častějších a rozsáhlejších testech obytných vozů, čímž by rovněž zatlačil na samotné výrobce, aby na trh přiváděli bezpečnější modely.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud