Astra je u nás vedle Golfu, hlavně ale ve srovnání s Octavií, poněkud neprávem opomíjeným autem. Tím nechci říct, že se moc neprodává a aspiruje na titul propadák nižší střední třídy, nicméně mám za to, že ani zdaleka není na českých silnicích vidět tolik, jak by si s ohledem na své kvality zasloužila. Proč ten lehce servilní tón směrem ke kompaktnímu hatchbacku s bleskem na přídi hned v úvodním odstavci?
Předně proto, že tohle není moje první, ani druhá zkušenost s aktuální Astrou, takže jsem zhruba věděl, co můžu čekat. Ostatně je tady s námi už nějaký ten pátek, konkrétně tři roky a pár článků s vesměs pozitivními dojmy vyšlo i na těchto stránkách. Právě proto můžu ještě před úvodním otevřením dveří na testovacím autě s klidným svědomím napsat, že se mi na něm v obecné rovině líbí hned několik věcí.
Astra páté generace se konečně zbavila nesmyslně komplikované a nepřehledné středové konzole, kromě tlačítek ale odhodila především přebytečnou zátěž. V případě přeplňované benzínové šestnáctistovky to dělá nezanedbatelných 140 kilogramů.
Nejštíhlejším autem široko daleko není ani díky tomu, což jen dokazuje, jak špatně na tom Astra kdysi byla, každopádně uvedená změna ve spojení se zvýšenou torzní tuhostí karoserie prospěla naprosto všem aspektům vozu. Ovládatelnosti, agilitě i dynamice a právem posunula standardní Astru v žebříčku řidičsky zajímavých aut výš, než kdy byla. Jak dobrá je ale doopravdy s momentálně nejvýkonnějším motorem?
Rudé Turbo
Určujícím měřítkem atraktivity Astry je pochopitelně výlučně váš vkus a dá se předpokládat, že názor na ni dávno máte, snad se ale shodneme na tom, že svými tvary pozdvižení v ulici nebo kalhotách na srazu nadšených řidičů nezpůsobí. A to ani v případě, že bude mít podběhy slušně vyplněné černými sedmnáctkami.
Netvrdím, že Opel postavil ztělesněnou nudu zapadající v davu nebo ošklivku vzbuzující lítost. Jen to zkrátka není auto, které by dnes něčím mohlo ohromit či vyvolat větší emoce. Jestli je právě tohle důvodem, proč Astra nemůže k vám domů nebo vám naopak nevadí, že trochu zevšedněla, je na vašem posouzení, mně se ale docela zamlouvá.
Vypadá nevtíravě, vizuálně nic velkého neslibuje a v podstatě jediným náznakem, že tady nemáte obyčejný litrový tříválec, je červeně zbarvený nápis Turbo na víku kufru a dvojice skutečných, a navíc přiznaných koncovek výfuku.
V interiéru se tato střídmost víceméně opakuje, přesto je tady pár detailů, které stojí za zmínku. Pokud jde o vzájemnou pozici volantu, sedačky a řadicí páky, tady není moc co řešit, je výtečná, jednotlivé části však už nepůsobí tak jednoznačně.
Samotná sedadla jsou po funkční stránce téměř perfektní. Můžete jim prodloužit sedák, elektricky ho přizvednout v přední části a k dokonalosti jim chybí snad jen nepatrně výraznější bočnice, které by lépe podržely boky v zatáčkách.
Volant čalouněný perforovanou kůží už z principu každému do ruky asi nepadne, má ale dobrý průměr i tloušťku věnce, vybrání pro palce na správném místě a dobře rozvržená tlačítka. Nerozumím jen tomu, proč musí být ve spodní části zploštěný. Chápu to v závodním autě, kde řidič nemá moc místa, ale tady nad tím můžu jen kroutit hlavou. Je to zbytečné a prázdné gesto, které ničemu neprospívá a sporadicky, při plné využití obvodu volantu tu a tam překáží.
Druhá věc, která se mi nelíbí, je tvar řadicí páky. Že má v přední části pořád mechanickou pojistku zpátečky, tvůrcům nevytýkám, asi ji berou jako tradiční prvek. Pokud má ale hlavice kvůli tomu tvar jako okousané jablko a stejně „dobře“ se i drží, mi už v pořádku nepřipadá. Opravdu je tak těžké dát tam obyčejnou kouli nebo nějaký klacek bez otravných výstupků?
Tichá síla
Tím hlavním důvodem, proč nás tohle testovací auto ve flotile Opelu zaujalo, byla vrcholná pohonná jednotka v kombinaci s manuální převodovkou. Na špičce se s největší pravděpodobností dlouho vyhřívat nebude. Pokud nám je známo, v Rüsselsheimu právě pracují na ostřejší verzi s přídomkem GSi, která by mohla dorazit ještě letos. Nicméně šestnáctistovka s turbodmychadlem a výkonem rovných 200 koní ostudu neudělá.
Dynamicky samozřejmě hraje zcela jinou ligu než leadeři třídy, ale schopnost dostat se na stovku za sedm sekund a přesvědčivě zvládnout maximálku 235 kilometrů v hodině je jen krůček od toho, co může nabídnout Golf GTI nebo Octavia RS. S tím rozdílem, že v Opelu vám bude na tento nákup stačit necelých 550 tisíc, zatímco u Volkswagenu vám podobná částka vydá pouze na 150koňovou patnáctistovku. To není špatný obchod.
Tím ale benefity Astry 1.6 Turbo nekončí. Poněkud zvláštní je, že na volnoběhu cítit jemné vibrace přenášející se do sedačky, jinak je ale čtyřválec většinu času mimořádně tichým a kultivovaným společníkem. Je akusticky natolik nevýrazný a nenápadný, že to společně s vlažných vrcholem poněkud otupuje jeho charakter, jezdí se s ním ale velmi příjemně.
Především ve sportovním režimu má opravdu velmi solidní reakce na pohyb pravého pedálu, a i když by otáčky po ubrání plynu mohli padat trochu rychleji, pocitově má tato šestnáctistovka pořád jiskru. Snadno jde do otáček a podání síly je díky tichu na palubě, plošší výkonové špičce, dostatku výkonu ve středních otáčkách a dobré hmotnosti auta velmi nenucené.
Abyste nepodlehli iluzi, nepředstavujte si, že dostanete něco jako light verzi někdejšího rüsselsheimského blesku od OPC. Tento Opel vám ale po dynamické stránce rozhodně nemastný neslaný odvar nenaservíruje. Je vytříbený, rychlý, přesvědčivý, a v provozu navíc i relativně efektivní.
Zkuste z něj dostat maximum a podobně jako jiné turbomotory vám udělá vír v nádrži odsávající benzín rychlostí dvacet litrů na sto kilometrů. V případě, že půjde jen o hodně rychlou jízdu, připravte se na hodnoty kolem 14 litrů na 100 km, svižné přesuny se pak vejdou do deset. Předpisová jízda bez větší snahy o úsporu srazí nároky na osmilitrový odběr, což byl nakonec i průměr po týdenním poznávání. S klesajícími nároky na rychlost Astra umí i za šest na sto, o moc níž se však už jít nedá.
Nejsem si zcela jistý, jestli paušálně platí, že už motor samotný naznačuje, co můžete čekat od podvozku, každopádně tato úvaha zde platí téměř do puntíku. Pokud jste tedy z výše uvedeného nabyli dojmu, že se šestnáctistovka trochu stydí ukázat svůj výkon, ale ve skutečnosti svede hodně, máte poměrně dobrou představu o tom, jaký dojem dělá tohle auto na řidiče.
Řízení je bohužel dost tupé, skrze něj k vám tohle auto promlouvat neumí, nicméně pneumatiky mají spoustu čistě mechanické přilnavosti, tlumiče solidně vyhlazují i větší nerovnosti a nebýt malinko menší tuhosti silentbloků zadní nápravy s Wattovým přímovodem, které dovolí zádi lehce se zhoupnout do strany při přejetí ostrého zlomu v zatáčce, byla by tato kalibrace skoro na jedničku.
Závěr
Asi nemusím znovu zdůrazňovat, že tohle není stroj na emoce. Adrenalinem nebo jinými hormony vaše tělo opravdu zaplavit nesvede. Dostanete lehce nadprůměrné výkony, lepší než obyčejnou dynamiku a (s výjimkou řízení) docela přitažlivou agilitu v balíčku přelepeném příjemnou cenovkou. Tečka.
Jestli tohle ve vás nedokáže vyvolat alespoň příjemné pocity, chápu váš postoj. Buď chcete obyčejné auto za ještě lepší peníze a těch pár desítek koní navíc si klidně odpustíte anebo potřebujete pořádný ostrý hatchback, ze kterého vám budou endorfiny stříkat všemi otvory. A cokoli mezi tím je pro vás nepřijatelný kompromis.
Možná stárnu, ale mně se právě táto představa celkem líbí. Taky mám občas stavy, kdy při řízení vypínám vše zbytečné a nechávám pracovat hlavně první signální soustavu, ale že bych takto potřeboval blbnout vždy a všude. Většinu času jezdím svižně, mimo města kolem deset plus nad rychlostními limity a pro tento styl je Astra 1.6 Turbo jako dělaná. Není dokonalá, souhrn chyb jste zde ale našli a podle mého soudu jsou méně závažné než soubor výhod, které nabízí.
Opel Astra 1.6 Turbo - technická data a cena |
Motor |
1.6 Turbo |
Převodovka |
6M |
Zdvihový objem [cm3] |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
147/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
280/1650-5000 |
Maximální rychlost [km/h] |
235 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
7,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
6,0 |
Základní cena s test. motorem [Kč s DPH] |
548.900 |
Cena s test. mot. a výbavou [Kč s DPH] |
558.900 |