Britská automobilka Ariel z Northamptonu představuje další bombu na kolech: výroční model Atom v úpravě Mugen.
O přípravách tohoto stroje jsme vás pravidelně informovali, naposledy jsme na něj upozornili v souvislosti s odhalením prvního snímku. Nyní je tato extrémně lehká stavba, vyvinutá v rámci oslav desátého výročí znovuzrození jména Ariel (a zároveň tisícovky dosud vyrobených vozů), konečně zde. Jak symbolické, v sérii Atom Mugen vznikne přesně desítka strojů. A původ jména Mugen je nasnadě: o pohon vozu Ariel Atom Mugen se stará motor Honda, s jejichž laděním má firma Mugen dlouholeté zkušenosti.
Atom Mugen se obejde bez dveří, čelního skla, střechy i kapotáže, místo ní si všimneme plně odhaleného, rudě lakovaného trubkového rámu. Kola vystupují z obrysu rámu a spokojí se s malými blatníky motocyklového typu. O pohon vozu Ariel Atom Mugen se stará „pouhý“ čtyřválec, i když k mání pro vozy Atom jsou také osmiválce, nicméně jednotka vestavěná do vozů narozeninové série nesnese žádný despekt. Jedná se o „dvoulitr“ K20Z Type R důsledně přestavěný společností Mugen. Nové písty, vačkové hřídele či ventilové pružiny přispívají k tomu, že tato jednotka dosahuje i bez přeplňování výkonu 274 koní (201 kW) při 8 600 ot./min. Točivý moment (255 Nm při 6 000 ot./min.) se přenáší na zadní kola skrze šestistupňovou, manuálně řazenou převodovku a samosvorný diferenciál. Podle Mugenu trvá adaptace každé této jednotky pro nové použití celý týden.
Tato „motokára“ sice nenese mohutná křídla jako Atom V8, ale z klidu na 96 km/h zrychlí za 2,9 s a dosáhne rychlosti přes 240 km/h. Šťastní majitelé těchto vozů se však naštěstí mohou těšit také na vylepšené, plně stavitelné pérování a výkonnější brzdovou soustavu s čtyřpístkovými třmeny Alcon. Interiéru dominuje rozměrný LCD poskytující řidiči informace o stavu všech důležitých palubních soustav.
A co a to cena? Ta zveřejněna nebyla, ale soudě již dle velmi omezeného počtu plánovaných vozů bude jistě nemalá.
Ariel Atom Mugen