Zleva šéf vývoje motorů a podvozku Škoda Martin Hrdlička a člen představenstva firmy Bohdan Wojnar v nové zkušebně.

Zleva šéf vývoje motorů a podvozku Škoda Martin Hrdlička a člen představenstva firmy Bohdan Wojnar v nové zkušebně.

Takto se zachycují výfukové plyny.

Takto se zachycují výfukové plyny.

Skladuji se ve speciálních vacích.

Skladuji se ve speciálních vacích.

Důkaz, jak se vyvíjejí technologie pro zmenšování emisí. Tentokrát jde o zachycování pevných částic. Černý papírek je filtr po zkoušce vozu s normou Euro 4, šedivý patří k autu s normou Euro 5 a bílý k automobilu plnícímu Euro 6.

Důkaz, jak se vyvíjejí technologie pro zmenšování emisí. Tentokrát jde o zachycování pevných částic. Černý papírek je filtr po zkoušce vozu s normou Euro 4, šedivý patří k autu s normou Euro 5 a bílý k automobilu plnícímu Euro 6.

Od září se auta se začnou zkoušet podle nové cyklu WLPT. Je delší a náročnější. Řidič musí akcelerovat a řadit tak, aby se vešel do stanoveného rozmezí.

Od září se auta se začnou zkoušet podle nové cyklu WLPT. Je delší a náročnější. Řidič musí akcelerovat a řadit tak, aby se vešel do stanoveného rozmezí.

Auto je během zkoušky pevně přikurtováno

Auto je během zkoušky pevně přikurtováno

Auto ochlazuje vítr ze speciálního ventilátoru. Umí foukat vzduch rychlostí až 135 kilometrů v hodině.

Auto ochlazuje vítr ze speciálního ventilátoru. Umí foukat vzduch rychlostí až 135 kilometrů v hodině.

Zde se pak zkouška vyhodnocuje.

Zde se pak zkouška vyhodnocuje.

Takto vypadá protokol o zkoušce.

Takto vypadá protokol o zkoušce.

Speciální zařízení pro kalibraci. Stojí 0,5 milionu eur.

Speciální zařízení pro kalibraci. Stojí 0,5 milionu eur.

Kalibračních plynů se zatím používá 30.

Kalibračních plynů se zatím používá 30.

Zařízení pro měření emisí NOX na silnici.

Zařízení pro měření emisí NOX na silnici.

Takto pak vypadá testované auto.

Takto pak vypadá testované auto.

Musí mít také čidlo snímající povětrnostní podmínky a jednotku GPS.

Musí mít také čidlo snímající povětrnostní podmínky a jednotku GPS.

Zařízení se umisťuje na tažné zařízení. Napájecí baterii si auto veze v kufru.

Zařízení se umisťuje na tažné zařízení. Napájecí baterii si auto veze v kufru.

Takto se zachycují výfukové plyny.
Skladuji se ve speciálních vacích.
Důkaz, jak se vyvíjejí technologie pro zmenšování emisí. Tentokrát jde o zachycování pevných částic. Černý papírek je filtr po zkoušce vozu s normou Euro 4, šedivý patří k autu s normou Euro 5 a bílý k automobilu plnícímu Euro 6.
Od září se auta se začnou zkoušet podle nové cyklu WLPT. Je delší a náročnější. Řidič musí akcelerovat a řadit tak, aby se vešel do stanoveného rozmezí.
15
Fotogalerie

Škoda odhalila zákulisí měření emisí svých aut. Má na to novou budovu

Nová legislativa nařizuje výrobcům aut uskutečňovat mnohem více měření výfukových emisí než dosud.

Novou budovu, jejíž pořízení i se zařízením přišlo Škodovku na 15 milionů eur (405 milionů korun), začali používat pracovníci vývojového centra automobilky.

Budou se v ní měřit výfukové emise nových typů automobilů. I když Škoda již jedno pracoviště pro měření emisí má, vybudování nového si vyžádaly další legislativní požadavky Evropské Unie.

Tak například se nyní budou muset emise měřit nejen při dosud obvyklých 23 stupních, ale i při plus 14 (to je oficiálně stanovená průměrná teplota v Evropské unii), a při mínus sedmi.

"Bude se zde pracovat v třísměnném provozu a válcové dynamometry umožňují měření aut s výkonem až 300 kW," uvedl při slavnostním otevírání budovy šéf vývoje podvozku a agregátu Martin Hrdlička. I když připouští, že v budoucnosti bude mít stále větší část nových vozů vyráběných automobilkou elektrický pohon, i pro ně bude v nové zkušebně využití. "I u nich se bude měřit spotřeba a dojezd," vysvětlil.

Auta na válcích jezdí na speciální palivo

Aby byla emisní zkouška platná, musí se dodržet řada přesných podmínek. "Například musíme nakupovat speciální normované palivo, jehož cena je pět euro za litr. Každý den se navíc musí měřící zařízení kalibrovat. To trvá tři až čtyři hodiny a využívá se při tom třicet různých plynů," které musíme skladovat," informuje Hrdlička. Ty musí být "superčisté." Například dusík má koncentraci 99,9999 procenta. Před zkouškou se navíc auta chladí nebo ohřívají šest až 12 hodin na stanovenou teplotu.

Budova používá "zelené" technologie. Například energie z válcového dynamometru se rekuperuje, také teplo produkované motory se využívá pro ohřev užitkové vody.

Škoda nyní připravuje také technologii na měření vypouštěných oxidů dusíku za jízdy. Půjde o takzvaný RDE cyklus (měření v reálném provozu). Škoda bude využívat tři zhruba osmdesát kilometrů dlouhé trasy, ve kterých musí být vždy z jedné třetiny zastoupeno město, dálnice a venkov. "Měřící zařízení, které se instaluje na tažné zařízení a musí mít samostatné napájení, čidlo počasí a GPS, by sice umožňovalo měřit i jiné emisní prvky než oxidy dusíku, ale bylo by to značně nepřesné," uvádí Martin Hrdlička důvod, proč se i nadále budou emise měřit především v laboratoři.

Ani měření oxidů dusíku ale není takzvaně zcela volná disciplína. "Například nesmí během testu pršet, musí být dodrženo určité rozmezí teplot a auto se také nesmí například dostat do zácpy," dodává Hrdlička. Stanovených parametrů jsou tři desítky.

Také tímto způsobem se od letošního září musí měřit emise oxidů dusíku u všech nových typů aut zaváděných do výroby a od září roku 2018 u všech typů aut, které v danou dobu budou v aktuální nabídce automobilky. Nejprve bude tolerováno 2,1 krát větší množství oxidů dusíku naměřených při jízdě v porovnání s hodnotami z laboratoře a 1,5 násobek laboratorních hodnot množství vypouštěných částic, později se obě měřené veličiny sjednotí na koeficientu 1,5. 

Na to, jak to v emisním centru vypadá, se můžete podívat v následující fotogalerii:

a DSC_0862.JPGb DSC_0863.JPGc DSC_0866.JPG

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud