Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Autor

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 | Zdroj: Mazda

Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor
Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor
Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Autor
Mazda CX-30 e-Skyactiv X186 Zdroj: Mazda
24
Fotogalerie

První jízda s vylepšenou Mazdou CX-30 e-Skyactiv X186: Cupitání k úsporám

Mazda vylepšila svůj revoluční motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Na papíře jsou změny drobné, v reálu ale znamenají výrazný pokrok.

O motoru Skyactiv X již bylo napsáno vše a všude, tak si ho připomeňme jen ve zkratce. Benzinový čtyřválec pracuje s mimořádně chudou směsí, kterou tlakuje připojitelný kompresor. Ve válcích je kvůli správnému časování nejprve zažehnuto malé množství paliva, zvýšením tlaku se pak vznítí zbytek směsi. Jednouchý princip, který je ale složité uvést do praxe tak, aby fungoval a netrpěl negativními efekty. K úpravám motoru s novým označením e-Skyactiv X došlo u hlavy a pístů, změnilo se také časování sacích ventilů. Kompresní poměr klesl z 16,3:1 na 15,0:1, vylepšením prošel 24V mild-hybridní systém.

Výsledkem je snížení průměrné spotřeby o cca půl litru na sto kilometrů a emise klesly o zhruba 10 g/km – což je důležité, všichni víme, co pro automobilky v dnešní době znamená úspora byť jen několika gramů. Zároveň také stoupl výkon o 4 kW na 137 kW (186 k) a točivý moment o 16 N.m na 240 Nm. Takže vylepšení dle tabulek přináší samé výhody a praxe za nimi nezaostává.

Významnou změnou je, že motor nyní pracuje v režimu SPCCI (svíčkou řízeného kompresního zapalování) v mnohem širším spektru otáček a zatížení. A dle ukazatele na displeji palubního systému se tak skutečně děje. U starší verze motoru se při agresivnější práci s plynem tento nejúspornější stav často deaktivoval a spotřeba rostla, zde je SPCCI aktivní prakticky po celou dobu jízdy, samozřejmě s výjimkou volnoběhu a aktivace stop/startu při zastavení.

Systém stop/start patří k tomu nejlepšímu na trhu, zatím co u jiných aut okamžitě saháte po tlačítku jeho deaktivace, zde motor startuje okamžitě a bez váhání – však také před vypnutím nastaví písty do ideální polohy pro opětovné spuštění. Motor je za jízdy úžasně tichý i při zátěži a v otáčkách, zvuk je možná trochu monotónní, ale tohle není MX-5. Hluku se nedočkáte ani od kol a podvozku nebo po stránce aerodynamického svistu v dálničních rychlostech. Pokud tedy máte na cestách rádi klid, u CX-30 jste na správné adrese. U této verze s automatickou převodovkou Mazda udává spotřebu 6,1 litru na sto kilometrů dle WLTP a té není problém dosáhnout, při delší jízdě stabilním tempem se pak dá jezdit o půl litru úsporněji.

Zbytek CX-30 zůstává stejně příjemný jako dříve. Odpružení netrpí na velká kola po stránce bouchání nebo pazvuků. Podvozek působí tužším dojmem a na větších nerovnostech posádku trochu natřásá, ale asfaltu se vždy drží zdatně. Šestistupňový automat nezmatkuje a motor zbytečně nepodtáčí ani nevytáčí, kontrolu nad ním můžete převzít skrze pádla pod volantem, ale není moc důvodů, proč mu fušovat do řemesla. Díky preciznímu a citlivému řízení je radost vodit rozumně velký crossover zatáčkami, k čemuž dobře ladí síla motoru.

Již zmíněné ticho na palubě je podpořeno kvalitně působícím interiérem, který v mnoha ohledech snese srovnání s prémiovým německým triem, nebo i s Lexusem. Zpracování je na jedničku, vše lícuje a nic nevrže, materiály mají dobrou kvalitu. Obsluha palubního systému skrze otočný ovladač je prosta složitostí, volič máte přímo pod pravou rukou na středovém tunelu a ovládání usnadňují tlačítka okolo pro vstup do nejpoužívanějších sekcí infotainmentu. Dovnitř se pohodlně nastupuje a přední sedačky poskytnou dobrou oporu v oblasti trupu. Snad jedinou vážnější výtkou je omezený výhled vzad, při parkování ho ale díky kvalitnímu obrazu 360° kamer nepocítíte.

Vylepšení motoru je v současném stavu emisního šílenství dobrým krokem kupředu pro automobilku i zákazníka, který ocení nižší spotřebu. Zbytek CX-30 se příliš nezměnil. Nebyl k tomu důvod – stále jde o jedno z nejpříjemněji jezdících aut na trhu.

Mazda CX-30 e-Skyactiv x186 2WD AT: Technické údaje testovaného vozu
Objem [cm3] 1998
Výkon [kW/ot.min] 137/6000
Točivý moment [N.m/ot.min] 240/4000
Převodovka 6A
Zrychlení [s] 8,6
Maximální rychlost [km/h] 204
Hmotnost [kg] 1391
Zavazadelník [l] 430/1406
Rozvor [mm] 2655
Délka [mm] 4395
Šířka [mm] 1795
Výška [mm] 1540
Cena s testovaným motorem [Kč] 645.900
Cena s příplatky [Kč] 894.800

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud