Kabriolet Eldorado vydržel v portfoliu automobilky Cadillac bez jediného roku celé půlstoletí. V roce 1953 byla představena první generace a v roce 2002 výroba skončila u desáté. Kabriolet se však vyráběl pouze do osmé generace.

Kabriolet Eldorado vydržel v portfoliu automobilky Cadillac bez jediného roku celé půlstoletí. V roce 1953 byla představena první generace a v roce 2002 výroba skončila u desáté. Kabriolet se však vyráběl pouze do osmé generace.

Eldorado patřilo od první série k vůbec nejdražším automobilům, jaké jste si mohli v USA koupit. Za jeho volantem byli k vidění herci, zpěváci a politici, kteří tak dávali najevo své společenské postavení.

Eldorado patřilo od první série k vůbec nejdražším automobilům, jaké jste si mohli v USA koupit. Za jeho volantem byli k vidění herci, zpěváci a politici, kteří tak dávali najevo své společenské postavení.

Cadillac Eldorado začínal s vidlicovým osmiválcem 5,4 a objem motoru se vyšplhal až na 8,2 litrů. Od počátku se nabízela čtyřstupňová převodovka Hydra Matic, kterou od čtvrté generace začala vytlačovat třístupňová.

Cadillac Eldorado začínal s vidlicovým osmiválcem 5,4 a objem motoru se vyšplhal až na 8,2 litrů. Od počátku se nabízela čtyřstupňová převodovka Hydra Matic, kterou od čtvrté generace začala vytlačovat třístupňová.

Pininfarinův mistrovský kousek je následovníkem vele úspěšného modelu Giulietta Sprint Spider. V roce 1966 jej Alfa Romeo představila na ženevském autosalonu a ve výrobě vydržel až do roku 1993! Celkem vzniklo na 124 tisíc kusů.

Pininfarinův mistrovský kousek je následovníkem vele úspěšného modelu Giulietta Sprint Spider. V roce 1966 jej Alfa Romeo představila na ženevském autosalonu a ve výrobě vydržel až do roku 1993! Celkem vzniklo na 124 tisíc kusů.

Alfa Romeo Spider se okamžitě etablovala jako status své doby. Její design byl natolik nadčasový, že ve výrobě vydržel téměř tři desítky let bez vyloženě radikálních změn. Mechanicky vycházel Pininfarinův Spider z podvozku modelu Giulia série 105, měl ale rozvor zkrácený na 225 cm.

Alfa Romeo Spider se okamžitě etablovala jako status své doby. Její design byl natolik nadčasový, že ve výrobě vydržel téměř tři desítky let bez vyloženě radikálních změn. Mechanicky vycházel Pininfarinův Spider z podvozku modelu Giulia série 105, měl ale rozvor zkrácený na 225 cm.

Původní dvousedadlová koncepce odpovídá spíše kategorii "roadster, ovšem v roce 1974 dostal typ 1300 dvě nouzová zadní sedadla, určená k „příležitostnému použití,“ tedy uspořádání 2+2, což už se dá označit jako kabriolet.

Původní dvousedadlová koncepce odpovídá spíše kategorii "roadster, ovšem v roce 1974 dostal typ 1300 dvě nouzová zadní sedadla, určená k „příležitostnému použití,“ tedy uspořádání 2+2, což už se dá označit jako kabriolet.

BMW 507 je nejen jedním z nejhezčích automobilů, který kdy v Mnichově navrhli, dá se s přehledem označit za jeden z nejpřitažlivějších osobních vozů vůbec.

BMW 507 je nejen jedním z nejhezčích automobilů, který kdy v Mnichově navrhli, dá se s přehledem označit za jeden z nejpřitažlivějších osobních vozů vůbec.

BMW 507, vyráběné v letech 1955 až 1959, vzniklo díky snaze německého výrobce prorazit v USA, kde Mnichovští potřebovali marketingově podpořit své tradiční modely, jakými byl například luxusního „barokní anděl“ BMW 502.

BMW 507, vyráběné v letech 1955 až 1959, vzniklo díky snaze německého výrobce prorazit v USA, kde Mnichovští potřebovali marketingově podpořit své tradiční modely, jakými byl například luxusního „barokní anděl“ BMW 502.

Vidlicový osmiválec OHV se dvěma dvojitými karburátory Zenith dosahoval objemu 3168 cm3 a výkonu 110 kW (150 k). Paradoxní je, že tento sportovní automobil nikdy nepatřil mezi bůhvíjak dobře jezdící auta. Ve vyšších rychlostech byl značně nestabilní, což při maximálce necelých 200 km/h bylo poměrně nebezpečné.

Vidlicový osmiválec OHV se dvěma dvojitými karburátory Zenith dosahoval objemu 3168 cm3 a výkonu 110 kW (150 k). Paradoxní je, že tento sportovní automobil nikdy nepatřil mezi bůhvíjak dobře jezdící auta. Ve vyšších rychlostech byl značně nestabilní, což při maximálce necelých 200 km/h bylo poměrně nebezpečné.

Otevřená varianta v té době nejrychlejšího vozu planety se poprvé představila v srpnu 2008 se na soutěži automobilové krásy Pebble Beach Concourse d’Elegance.

Otevřená varianta v té době nejrychlejšího vozu planety se poprvé představila v srpnu 2008 se na soutěži automobilové krásy Pebble Beach Concourse d’Elegance.

Bugatti Veyron Grand Sport pohání totožný 16valcový motor, jako uzavřený model. Z objemu 7993 cm3,  generuje výkon 736 kW (1001 k) a točivý moment 1250 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 2,7 sekundy a maximální rychlost činí 407 km/h, ovšem jen v případě nasazených střešních panelů. Bez nich je maximální povolená rychlost "pouze" 360 km/h.

Bugatti Veyron Grand Sport pohání totožný 16valcový motor, jako uzavřený model. Z objemu 7993 cm3, generuje výkon 736 kW (1001 k) a točivý moment 1250 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 2,7 sekundy a maximální rychlost činí 407 km/h, ovšem jen v případě nasazených střešních panelů. Bez nich je maximální povolená rychlost "pouze" 360 km/h.

Uzavřená karoserie bez střechy nad hlavami cestujících nespadá do kategorie roadster, ale stejně jako u většiny supersportovních automobilů spíše do kategorie targa. Odnímatelný prosklený díl nelze ve voze nikam uschovat a v případě deště musí posádka natáhnout nouzovou plátěnou stříšku, která však nedovoluje jet rychleji, než 130 km/h.

Uzavřená karoserie bez střechy nad hlavami cestujících nespadá do kategorie roadster, ale stejně jako u většiny supersportovních automobilů spíše do kategorie targa. Odnímatelný prosklený díl nelze ve voze nikam uschovat a v případě deště musí posádka natáhnout nouzovou plátěnou stříšku, která však nedovoluje jet rychleji, než 130 km/h.

Ferrari F50 se vyrábělo v letech 1995 až 1997 a vzniklo v počtu 349 kusů. Stejně jako předchozí F40, také F50 byla oslavou významného jubilea automobilky Ferrari.

Ferrari F50 se vyrábělo v letech 1995 až 1997 a vzniklo v počtu 349 kusů. Stejně jako předchozí F40, také F50 byla oslavou významného jubilea automobilky Ferrari.

Jako inspirace pro stavbu silničního superauta sloužil monopost Ferrari 641 Alaina Prosta z roku 1990.

Jako inspirace pro stavbu silničního superauta sloužil monopost Ferrari 641 Alaina Prosta z roku 1990.

4,7litrový dvanáctiválec, usazeny za dvěma sedadly kokpitu, je derivát závodní pohonné jednotky 3,5 V12, kterou výrobce používal v nepříliš úspěšném monopostu F92A z roku 1992, se kterým závodil Jean Alesi. Výkon byl z důvodu trvanlivosti přiškrcen na 382 kW (520 koní). Při hmotnosti jen lehce přesahující 1000 kg stačil tento výkon na zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost 312 km/h. Kromě motoru pocházel z F1 také elektronicky řízený aktivní podvozek.

4,7litrový dvanáctiválec, usazeny za dvěma sedadly kokpitu, je derivát závodní pohonné jednotky 3,5 V12, kterou výrobce používal v nepříliš úspěšném monopostu F92A z roku 1992, se kterým závodil Jean Alesi. Výkon byl z důvodu trvanlivosti přiškrcen na 382 kW (520 koní). Při hmotnosti jen lehce přesahující 1000 kg stačil tento výkon na zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost 312 km/h. Kromě motoru pocházel z F1 také elektronicky řízený aktivní podvozek.

Ford Mustang a jeho otevřená verze Convertible se dá bez nadsázky označit jako spása Moderého oválu, který byl na konci 50. let minulého století v hluboké recesi.

Ford Mustang a jeho otevřená verze Convertible se dá bez nadsázky označit jako spása Moderého oválu, který byl na konci 50. let minulého století v hluboké recesi.

Původně nechtěný projekt šéfdesignéra nákladních vozů Joa Orose a vedoucího výroby Dana Freye se vyvinul v jeden z nejúspěšnějších automobilových příběhů všech dob. Mustang dal vzniknout kategorii Pony Cars dodnes platí za jeden z nejoblíbenějších modelů všech dob. Jeho otevřená verze byla modlou pro americkou mládež poloviny 60. let minulého století.

Původně nechtěný projekt šéfdesignéra nákladních vozů Joa Orose a vedoucího výroby Dana Freye se vyvinul v jeden z nejúspěšnějších automobilových příběhů všech dob. Mustang dal vzniknout kategorii Pony Cars dodnes platí za jeden z nejoblíbenějších modelů všech dob. Jeho otevřená verze byla modlou pro americkou mládež poloviny 60. let minulého století.

Ford Mustang první generace v obou karosářských variantách poháněly řadové šestiválce a vidlicové osmiválce. Základní jednotkou byl dosti slabý šestiválec 2,8 litru, který záhy z nabídky zmizel. Druhým šestiválcovým motorem se stal agregát o objemu 3,3litru, ovšem daleko nejoblíbenějšími byly osmiválce o objemu 4,3 a 4,7 litru.

Ford Mustang první generace v obou karosářských variantách poháněly řadové šestiválce a vidlicové osmiválce. Základní jednotkou byl dosti slabý šestiválec 2,8 litru, který záhy z nabídky zmizel. Druhým šestiválcovým motorem se stal agregát o objemu 3,3litru, ovšem daleko nejoblíbenějšími byly osmiválce o objemu 4,3 a 4,7 litru.

Jaguar E-Type byl nedávno vyhlášen nejkrásnějším automobilem všech dob. A i když je krása vždy v oku pozorovatele, je bez debat, že se vzhledově jedná o mimořádný počin. Dvoumístné provedení s plátěnou stahovací střechou nevyjímaje.

Jaguar E-Type byl nedávno vyhlášen nejkrásnějším automobilem všech dob. A i když je krása vždy v oku pozorovatele, je bez debat, že se vzhledově jedná o mimořádný počin. Dvoumístné provedení s plátěnou stahovací střechou nevyjímaje.

Kromě líbivého kabátku však Jaguar E-Tpye dokázal za polovinu ceny nabídnout výkony, které byly do té doby vyhrazeny pouze značkám Ferrari či Aston Martin. Aerodynamický tvar dovoloval rychlost 240 km/h, což mu nárokovalo titul nejrychlejšího britského vozu.

Kromě líbivého kabátku však Jaguar E-Tpye dokázal za polovinu ceny nabídnout výkony, které byly do té doby vyhrazeny pouze značkám Ferrari či Aston Martin. Aerodynamický tvar dovoloval rychlost 240 km/h, což mu nárokovalo titul nejrychlejšího britského vozu.

Celkem mezi lety 1961 až 1975 vznikly tři generace, tzv. série. Řadové šestiválce 3,8 a 4,2 doplnil vidlicový dvanáctiválec.

Celkem mezi lety 1961 až 1975 vznikly tři generace, tzv. série. Řadové šestiválce 3,8 a 4,2 doplnil vidlicový dvanáctiválec.

Mazda MX-5 je nejprodávanější dvoumístný otevřený automobil všech dob. Mazda chytře využila mezeru na trhu po odchodu klasických anglických roadsterů MG a Triumph.

Mazda MX-5 je nejprodávanější dvoumístný otevřený automobil všech dob. Mazda chytře využila mezeru na trhu po odchodu klasických anglických roadsterů MG a Triumph.

Evidentní inspirace Lotusem Elan znamenala nízkou hmotnost, pohon zadních kol a vynikající vyvážení. Mazda MX-5 znovu celosvětově probudila kult otevřených sportovních automobilů.

Evidentní inspirace Lotusem Elan znamenala nízkou hmotnost, pohon zadních kol a vynikající vyvážení. Mazda MX-5 znovu celosvětově probudila kult otevřených sportovních automobilů.

Dodnes je nejuznávanější první generace NA, která se původní předloze Chapmanova Lotusu přibližuje nejvíce.

Dodnes je nejuznávanější první generace NA, která se původní předloze Chapmanova Lotusu přibližuje nejvíce.

Přestože se automobilka Porsche proslavila především výrobou skvostných šestiválců s protilehlými písty, asi nejslavnějším novodobým modelem je desetiválcová Carrera GT z let 2003 až 2007. Vzniklo 1270 kusů.

Přestože se automobilka Porsche proslavila především výrobou skvostných šestiválců s protilehlými písty, asi nejslavnějším novodobým modelem je desetiválcová Carrera GT z let 2003 až 2007. Vzniklo 1270 kusů.

Porsche Carrera GT pohání vidlicový desetiválec původně vyvíjený pro závody formule 1. Sériový motor má oproti původnímu závodnímu agregátu z roku 1992 zvětšené vrtání na 98 mm a zachovaný zdvih 76 mm, díky čemuž vzrostl objem z 5,5 litru na 5,7 litru. Výkon 612 koní doplňoval točivý moment 590 Nm. Carrera GT dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy!

Porsche Carrera GT pohání vidlicový desetiválec původně vyvíjený pro závody formule 1. Sériový motor má oproti původnímu závodnímu agregátu z roku 1992 zvětšené vrtání na 98 mm a zachovaný zdvih 76 mm, díky čemuž vzrostl objem z 5,5 litru na 5,7 litru. Výkon 612 koní doplňoval točivý moment 590 Nm. Carrera GT dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy!

Porsche Carrera GT bylo vyhlášeno jako nejlepší sportovní auto prvního desetiletí 21. století, kdy porazilo takové velikány, jakými jsou Enzo, Zonda nebo Ford GT. Nástupcem se stalo Porsche 918 Spyder.

Porsche Carrera GT bylo vyhlášeno jako nejlepší sportovní auto prvního desetiletí 21. století, kdy porazilo takové velikány, jakými jsou Enzo, Zonda nebo Ford GT. Nástupcem se stalo Porsche 918 Spyder.

Je zajímavé, že nejrychlejším sériově vyráběným automobilem je otevřený roadster. Na ranveji v americkém Kennedyově vesmírném středisku jel rychlostí 435,31 km/h, čímž Bugatti Veron Super Sport překonal o 4 km/h.

Je zajímavé, že nejrychlejším sériově vyráběným automobilem je otevřený roadster. Na ranveji v americkém Kennedyově vesmírném středisku jel rychlostí 435,31 km/h, čímž Bugatti Veron Super Sport překonal o 4 km/h.

Hennessey Venom GT je postaven na základech prodlouženého Lotusu Exige, ovšem s tímto vozem má společný tak maximálně vzhled. Šestiválcový motor nejsilnějšího Exige nahradil sedmilitrový V8 z produkce GM, který je dopován dvěma turbodmychadly. Výkon dosahuje 928 kW (1261 koní) a točivý moment kulminuje hodnotou 1564 Nm.

Hennessey Venom GT je postaven na základech prodlouženého Lotusu Exige, ovšem s tímto vozem má společný tak maximálně vzhled. Šestiválcový motor nejsilnějšího Exige nahradil sedmilitrový V8 z produkce GM, který je dopován dvěma turbodmychadly. Výkon dosahuje 928 kW (1261 koní) a točivý moment kulminuje hodnotou 1564 Nm.

Výrobce má v plánu vyrobit pouze 29 kusů tohoto extrémního otevřeného supersportovního vozu.

Výrobce má v plánu vyrobit pouze 29 kusů tohoto extrémního otevřeného supersportovního vozu.

Eldorado patřilo od první série k vůbec nejdražším automobilům, jaké jste si mohli v USA koupit. Za jeho volantem byli k vidění herci, zpěváci a politici, kteří tak dávali najevo své společenské postavení.
Cadillac Eldorado začínal s vidlicovým osmiválcem 5,4 a objem motoru se vyšplhal až na 8,2 litrů. Od počátku se nabízela čtyřstupňová převodovka Hydra Matic, kterou od čtvrté generace začala vytlačovat třístupňová.
Pininfarinův mistrovský kousek je následovníkem vele úspěšného modelu Giulietta Sprint Spider. V roce 1966 jej Alfa Romeo představila na ženevském autosalonu a ve výrobě vydržel až do roku 1993! Celkem vzniklo na 124 tisíc kusů.
Alfa Romeo Spider se okamžitě etablovala jako status své doby. Její design byl natolik nadčasový, že ve výrobě vydržel téměř tři desítky let bez vyloženě radikálních změn. Mechanicky vycházel Pininfarinův Spider z podvozku modelu Giulia série 105, měl ale rozvor zkrácený na 225 cm.
30
Fotogalerie

10 nejvýznamnějších aut se skládací/stahovací střechou

Jízda s větrem ve vlasech je záležitostí, která je lidem známá od dob koňských spřežení. Dříve šlo povětšinou o z nouze ctnost, dnes se jedná především o zábavu. Vybrali jsme pro vás desítku otevřených automobilů, které se výrazným písmem zapsali do historie.

Přestože za více než 100 let motorismu vzniklo velké množství skvělých otevřených automobilů, ať už šlo o landauety, kabria, roadstery či targy, některé z nich mají větší historický význam, než ostatní. Námi vybraná desítka zahrnuje vozy, které i přes značný věk vítězí v soutěžích krásy jako na běžícím pásu, auta, která v době svého představení zachraňovala celou automobilku, nebo taková, která se vyráběla téměř půl století.

Nechybí ani zástupci supersportovní kategorie, jejichž pohonné jednotky jsou deriváty motorů formule 1, případně se jedná ve své době o nejdražší a nejvýkonnější automobil na celém světě.

O jaké vozy se jedná? To se dozvíte v naší komentované galerii:

Cadillac-Eldorado-1953-1280-01.jpg23915_Rear_3-4_Web.jpg188679_Front_3-4_Web.jpg.png

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud