Nyní Skylinu dodává více elánu dlouho očekávaná ostrá verze Nismo vzdávající hold původnímu Skylinu GT S54A-1 z roku 1964.

Nyní Skylinu dodává více elánu dlouho očekávaná ostrá verze Nismo vzdávající hold původnímu Skylinu GT S54A-1 z roku 1964.

Nyní Skylinu dodává více elánu dlouho očekávaná ostrá verze Nismo vzdávající hold původnímu Skylinu GT S54A-1 z roku 1964.
118
Fotogalerie

Nissan Skyline GT-R (1969 – 2002): Od Prince k Playstationu

Historie legendární Godzilly se píše až do roku 1957 k automobilce Prince. Dnes se GT-R liší od běžné modelové řady Nissanu a jde si vlastní cestou.

Kapitoly článku:


Když se řekne Nissan GT-R, každý si představí vytuněné monstrum s turbodmychadly velkými jako vrata od stodoly, mohutným křídlem a tolika počítači, že by mohly ovládat celé centrum NASA. Jenže vrcholný sportovní model automobilky Nissan nebyl vždy prošpikovaný nejmodernější elektronikou, i když právě ona udělala z běžného sportovního modelu jedno z nejrychlejších aut na světě.

images_nissan_skyline_1964_1.jpgnissan_skyline_1989_images_1_1600x1200.jpgimages_nissan_gt-r_2008_6_1600x1200.jpg
Prince Skyline 2000GT dojel ve svém vůbec prvním závodě na druhém místě. Začala se tak psát historie legendy, která si prošla obtížným obdobím ropné krize až k dnešnímu modelu GT-R R35

Než se ale Nissan GT-R změnil v symbol počítačové a playstationové generace, musel urazit kus cesty dlážděné problémy, ropnou krizí a šestnáctiletým výpadkem výroby. Přesto je to jedno z nejikoničtějších japonských aut. Ke slávě mu pomohlo i filmové plátno nebo počítačové hry.

Prince Skyline

Prapočátky modelu Nissan Skyline GT-R sahají až k automobilce Prince, která vznikla oficiálně 30. června 1947 jako Tokyo Electric Car Company. Jméno Prince, respektive Prince Motor Company, přijala automobilka v listopadu 1952 na počest nového japonského císaře, prince Akihito.

pictures_nissan_skyline_1957_1_1600x1200.jpgpictures_nissan_skyline_1964_1_1600x1200.jpgimages_nissan_skyline_1969_1_1600x1200.jpg
Poprvé se jméno Skyline objevuje na luxusním sedanu Prince. Odtud vedl krůček k prvnímu závodnímu vozu. Po spojení se značkou Nissan už přichází sedan 2000GT-R

První vůz automobilky Prince, který nesl jméno Skyline, se představil v roce 1957. Jednalo se o luxusně pojatý moderní sedan vyšší střední třídy s pontonovou karoserií, který svým designem tak trochu kopíroval americký styl padesátých let. Později přišla i verze Prince Skyline Sport, což bylo kupé nebo kabriolet s vyšším výkonem a sportovním podvozkem.

Model Prince Skyline Sport se na počátku 60. let objevil v celé řadě japonských filmů a získal si popularitu. Ale to automobilku nezastavilo a řekla si, že bude dobré zkusit štěstí na závodní dráze. 

Prince Skyline Sport dostal řadový šestiválec 2,0 l a vedl až k prvnímu modelu, který bychom mohli považovat za duchovního praotce všech Nissanů GT-R. Byl to Prince Skyline 2000GT (S54). Závodní auto dostalo řadový šestiválec 2,0 l s rozvodem OHC (na rozdíl od OHV silniční verze) a spádové karburátory Weber. Dosahovalo výkonu až 130 koní.

nissan_skyline_1964_pictures_1_1600x1200.jpgwallpapers_nissan_skyline_1964_1.jpgimages_nissan_skyline_1964_2_1600x1200.jpg
Sériový vůz Prince Skyline posloužil ke stavbě prvního sportovního a závodního vozu. Zatímco sériový šestiválec 2,0 l měl rozvod OHV, závodní vůz už dostal OHC

Hned ve svém prvním závodě v domácí Velké ceně Japonska dojely prakticky sériové Skyliny 2000GT na druhém až šestém místě za závodním speciálem Porsche 904. Díky tomuto úspěchu se automobilka Prince rozhodla vozy nabídnout k prodeji. Na trhu se pak model prodával jako závodní GT-R (Gran Turismo Racer) a silniční GT-B (Gran Turismo Berlinetta).

V roce 1966 došlo kvůli rozhodnutí vlády ke spojení automobilky Prince se značkou Nissan a i když jméno Prince zaniklo, Nissan dál pokračoval ve vývoji a výrobě původních modelů, převzal některé nápady a technologie a rovněž pohonné jednotky.

První Nissan Skyline GT-R

Už v únoru 1969 se na trh dostala oficiálně první generace sportovního vozu Nissan GT-R, označená interně jako PGC10. Vůz se prodával nejprve jako sedan, později od března 1971 jako kupé KPGC10. Automobilka použila řadový šestiválec S20 o objemu 2,0 l s rozvodem DOHC. Výkon 120 kW (163 k) a točivý moment 177 Nm posílala na zadní kola pětistupňová manuální převodovka. Celkem se vyrobilo jen 1945 prvních Skylinů, kterým se přezdívalo Hakosuka.

pictures_nissan_skyline_1969_1.jpgimages_nissan_skyline_1971_1.jpgphotos_nissan_skyline_1973_1.jpg
První generace Nissanu GT-R přišla v roce 1969 nejprve jako sedan, později jako kupé. Druhá generace z roku 1973 doplatila na ropnou krizi, prodalo se jen 197 aut

Druhá generace přišla na trh v lednu 1973, ale prodeje a následně výrobu zle poznamenala první velká ropná krize. Generace označená jako KPGC110 dostala například kotoučové brzdy na všech kolech, nezávislé zavěšení a aerodynamický paket. Při návrhu spoilerů využíval Nissan aerodynamické znalosti značky Prince, která začínala jako výrobce letadel.

Bohužel, Nissan Skyline 2000GT-R druhé generace se vůbec neprodával, neboť atmosféra ropné krize nepřála sportovním vozům a zákazníci se báli dále rostoucích cen paliva. Nakonec Nissan vyrobil pouze 197 aut, takže tento Skyline GT-R patří mezi naprosté vzácnosti. Pak se vlastně až do roku 1989 jméno Skyline GT-R v nabídce Nissanu neobjevilo.

photos_nissan_skyline_1987_1.jpgphotos_nissan_skyline_1987_2.jpgnissan_skyline_1987_photos_1.jpg
Nissan Skyline GTS-R vznikl jako homologační speciál. Tehdy (v r. 1987) ještě s pohonem zadních kol naznačil, že nová generace Skylinů GT-R je na spadnutí

V roce 1987 Nissan musel kvůli pravidlům Skupiny A homologovat sériovou produkcí 800 aut modelu Skyline GTS-R generace R31. Auto mělo upravený motor RB20DET ze sériového Skylinu. Motor dostal větší turbo, jinou řídící jednotku, upravené sání i výfuk a větší mezichladič. Výkon dosahoval na 154 kW (209 k), závodní verze ale měla kolem 430 koní. Vůz vyhrál v roce 1989 australský závod Sandown 500.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud