Mladoboleslavští žáci ze Středního odborného učiliště Škoda Auto představili už osmý studentský vůz: Škodu Afriq. Propracovaný rallyeový speciál vycházející z kamiqu jsme prolezli skrznaskrz v Bělé pod Bezdězem.
Po dvou tisících hodin tvrdé práce konečně stojí před námi: Škoda Afriq. Již osmé vozidlo, které vyrobili studenti z mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda Auto. Pojďme se však vrátit chvíli v čase, na úplný start. „Nejsložitější byl začátek, co vůbec budeme dělat za auto. Jeden tým chtěl záchranku, druhý zase vůz odkazující na Dakar, třetí sporťák,“ vypráví nám v Bělé pod Bezdězem Dominik Bartoš, jeden z pětadvacetičlenného týmu, v němž dřely i čtyři dívky. Zvítězila dakarská frakce.
„Vybrali jsme model Škoda Kamiq a přetvořili jej do závodní verze,“ doplňuje Bartoš. Druhou, podobně vášnivou diskusi vyvolalo prý rokování o názvu vozu: „Počkejte,“ vytahuje telefon Bartoš, „podívám se do mobilu, kde jsem si uložil několik původních návrhů: Pouštní růže, Škoda Skarab, Škoda Havoq nebo Škoda Piseq.“ Nakonec nesešli ze stezky písmena q, jež vybavuje všechna novodobá mladoboleslavská SUV. Pročež zvolili jméno Škoda Afriq, označení vzdávající hold kořenům Rallye Dakar.
Dominance závodního ducha
Co se týče designu, afriq je inspirovaný modelem Škoda Fabia Rally2 evo. Čili se pyšní bílým ikonickým lakem s barevnými polepy, sportovní vzhled navíc podtrhují patnáctipalcová kola OZ Racing. V porovnání s výchozím kamiqem má afriq pouze dvoje dveře. „Pro zpevnění karoserie jsme svařili zadní dveře a připojili je přímo k ochranné kleci. Přičemž stejně jako u závodní fabie jsme do střechy integrovali ventilační klapku,“ poznamenává student Petr Kuchta.
Z veleúspěšného mladoboleslavského vozu WRC2 pochází též zadní střešní spoiler. „Těch věcí, jež připomínají soutěžní model Fabia Rally2, však nalezneme více: přední světlomety nebo speciální rychlouzávěry přední kapoty a zadních dveří,“ dodává Petr Kuchta s tím, že i uvnitř se nachází řada prvků ze zmíněné fabie. Namátkou dvě kamery s mikrofony, volant, palubní deska, závodní sedadla nebo šestibodové bezpečnostní pásy.
Umí pitnou vodu
V interiéru jsme ale hlavně paf z jiné věci – z generátoru pitné vody od izraelské společnosti Watergen. Jak vlastně funguje tohle hypermoderní zařízení, jež získává pitnou vodu z vlhkosti okolního vzduchu? „Proces probíhá ve čtyřech krocích. Ventilátor nejprve nasaje vzduch, zabudovaný filtr poté odstraňuje prach a nečistoty. Načež vyčištěný vzduch prochází tepelným výměníkem, kde kondenzuje na vodu. Takto získaná voda potom prochází kaskádovým filtrem, kde se dále čistí a mineralizuje,“ komentuje student Michal Maník. A rázem navazuje: „Během tohoto procesu UV světlo ničí mikroorganismy a rozkládá škodlivé chemické látky. Voda se uchovává v zásobníku, kde permanentně cirkuluje. No, pojďte si loknout.“
Místo čepování vody s držákem na kelímek a kontrolním displejem jsou připojeny k palubní desce. Stačí nám jedno zmačknutí tlačítka a voda teče! „Klidně si natočte ještě, systém dokáže získat až dvacet litrů pitné vody denně,“ říkají nám studenti jednohlasně, ať se neostýcháme doplnit tekutiny pořádně.
Půlená nádrž
Závodní vůz je zejména o výkonu, proto se teď detailněji zaměřme na pohonné ústrojí. „To jsme si vypůjčili z modelu Škoda Octavia 4x4. Čtyřválcový motor 2.0 TSI disponuje výkonem 140 kW a maximálním točivým momentem 320 Nm. O přenos hnací síly na všechna kola se stará automatická sedmistupňová převodovka DSG,“ bere si zpět slovo Dominik Bartoš ze Středního odborného učiliště Škoda Auto.
O žádnou procházku růžovou zahradou ovšem nešlo: „Protože je čtyřválec větší než u kamiqu, museli jsme upravit uchycení přední nápravy a uložení motoru i převodovky,“ upřesňuje Bartoš. Paralelně použili studenti půlenou nádrž z octavie, aby bylo možné namontovat kloubový hřídel. Úpravám neunikly otvor nádrže, nalévací hrdlo ani taktéž výfuk, jehož nově navržené koncovky tvoří na zádi výrazný a vkusný prvek.
Nasadí ho do terénu?
Dost bylo teorie, jdeme do akce! Zapadáváme do závodních sedaček jako Jan Kopecký, dozadu nevidíme takřka nic. Díky malinkatým zrcátkům sledujeme jen prostor zadních kol. Couvat ale neplánujeme, spíš maximálně ždímat dvoulitr. Ten mimochodem ve spojení se speciálně navrženým výfukem pořádně hřmí! A trochu nás hned od začátku provokuje ke šťavnatější jízdě.
Zatáčky s 1350 kilogramů vážícím vozem kosíme hlava nehlava. Až si říkáme, že je trochu škoda, když afriq zůstane „jen“ studentským projektem a nepozná prostředí off-roadových závodů, ba dokonce Dakaru. Protože afriq je auto jako fík!
Škoda Afriq: Základní technická data |
Výchozí model |
Škoda Kamiq |
Počet míst k sezení |
2 |
Motor |
čtyřválcový 2.0 TSI |
Výkon [kW] |
140 |
Převodovka |
sedmistupňová DSG |
Kola |
15" OZ Racing z lehké slitiny |
Délka [mm] |
4362 |
Šířka [mm] |
1870 |
Výška [mm] |
1570 |
Rozvor [mm] |
2649 |
Světlá výška [mm] |
190 |
Hmotnost [kg] |
1350 |
Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.