Vůbec prvním vozem, který sjel z výrobní linky automobilky Hyundai v Nošovicích, byl bílý hatchback i30. Od té doby uplynulo už deset let!
Třetí listopadový den se v nošovické továrně automobilky Hyundai nese v duchu oslav. Právě v tento den začala před deseti lety fabrika postavená na zelené louce chrlit jedno auto za druhým, přičemž k 1. listopadu letošního roku to dělá celkem 2.835.000 vozů.
Vzhledem k tomu, že kulaté jubileum vyšlo na sobotu, proběhly oslavy už o den dříve. Při té příležitosti byl před hlavní budovou odhalen kámen s nápisem upozorňujícím na historický milník a sešla se řada vysokých činitelů nejenom z automobilky, ale také české politiky. Osobně ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková, ze záznamu premiér Andrej Babiš.
Historicky prvním vozem, který sjel z výrobní linky značky Hyundai v Nošovicích, byl bílý hatchback i30 s motorem 1.4 MPI (80 kW, 137 N.m). Podívat se na něj můžete v galerii, je vystaven na recepci administrativní budovy. První generace kompaktu se vyráběla do roku 2012 a z počtu dosud vyrobených vozidel si připsala třináctiprocentní podíl.
Celkem se zde zatím vyrábělo devět modelů včetně Kie Venga, přičemž v den oslav jubilea začal z linky oficiálně sjíždět i Hyundai i30 N v provedení Fastback. A protože jsem v Nošovicích jen tak nečinně nepříhlížel, zítra se dozvíte, jak jezdí. Zatím napovím, že je to fakt pecka!
Hyundai Motor Manufacturing Czech - Výroba od roku 2008 |
Model |
Období výroby |
Počet kusů |
Podíl |
Tucson |
2015 – 2018 |
712.000 |
25% |
ix35 |
2011 - 2015 |
603.000 |
21% |
i30 /II. generace |
2011 - 2017 |
530.000 |
19% |
i30 / I. generace |
2008 - 2012 |
370.000 |
13% |
ix20 |
2010 – |
294.000 |
10% |
i30 / III. generace |
2016 – |
138.000 |
5% |
Tucson (nový) |
2018 – |
100.000 |
4% |
Kia Venga |
2009 – 2011 |
80.000 |
2,50% |
i30 N |
2017 – |
8.000 |
0,50% |
Celkem |
|
2.835.000 |
100% |
Během let vozy z Nošovic zamířily k zákazníkům 66 zemí světa včetně Austrálie, Mexika, Jihoafrické republiky či Saúdské Arábie, drtivá většina vyrobených kusů však zůstala v Evropě. Vyráběla se zde auta v celkem 65 barvách a došlo také na speciální odstíny na míru firemním zákazníkům. Třeba poštovní modrou, rudou pro Hasičský záchranný sbor ČR, nebo zelenou pro Lesy České republiky.
Vedle samotných automobilů zde vznikají i převodovky. Během deseti let jejich počet atakuje čtyři miliony, z nichž více než 1,7 milionu bylo použito přímo do vozů z Nošovic. Ostatní kusy zamířily do sesterských závodů v Žilině a Petrohradu. Sedmdesáti procenty jsou zastoupeny manuály, zbylý podíl připadá automatům. Stran motorů převládají benzinové nad vznětovými, konkrétně v poměru 60:40.
Továrna jede v třísměnném provozu, přičemž s výjimkou údržby mají zaměstnanci volné víkendy (poslední směna končí v sobotu v šest hodin ráno). Během čtyřiadvaceti hodin zde vznikne 1500 aut. Hyundai Motor Manufacturing Czech zaměstnává 3190 lidí, z nichž 97 procent pochází z České republiky. Automobilka uvádí, že průměrný měsíční plat u dělnických profesí loni činil necelých 37.000 Kč hrubého.
Na průřez desetiletou historií továrny se můžete podívat v přiloženém videu. Trvá deset minut, rozhodně však doporučuji zhlédnout jej až do konce. A mrkněte také do galerie. Najdete tam snímky přímo z výroby, které fabrika poskytla v rámci oslav jubilea.