Arona je pro Seat ohromně důležitým autem. Jak obstojí v neuvěřitelně nabité konkurenci nejrychleji rostoucího segmentu?
Kapitoly článku:
Zajímavý design exteriéru
Prostor uvnitř
Skvělý infotainment
Pružný motor
Vyvážené jízdní vlastnosti
Materiály uvnitř
Fádní design interiéru
Zadní sedadla nelze posouvat
Vyšší spotřeba
8 /10
Ve vzrůstajícím segmentu vozů SUV vyčnívají krom nižší střední třídy kompaktní crossovery segmentu B. Jedná se o nejrychleji rostoucí část trhu a po úspěšném Peugeotu 2008 a Renaultu Captur už mají ostře nabito i nefrancouzské značky. V podstatě všichni výrobci, kteří to s velkoobjemovým prodejem na starém kontinentě myslí vážně.
Seat Arona jsme otestovali v nejvyšší výbavě Xcellence s novým motorem 1.0 TSI, na který máme v redakci poslední dobou docela štěstí. Zároveň to byla poslední motorizace, kterou jsme ještě nestihli otestovat ani v rámci španělských prvních jízd Arony.
Konečně trochu té španělské odvahy
Seat na šel na tuto třídu dnes už tradičně způsobem, který se nám nemusí líbit. Z výrobního programu vyhodil své nejmenší kombi Ibiza a představil právě Aronu. Ostatně, právě městský crossover se dnes dá před posprejovanými zdmi a v doprovodu hutně basované hudby propagovat snáze, než usedlé kombi.
Svícení může být kompletně LED
I já se nechal zlákat výtvory modřanských sprejerů při focení odvážně tvarované a barevně sladěné Arony. Malý crossover může na základě pestré palety barevných kombinací střechy, zrcátek a karoserie působit několika různými způsoby. Viděli jsme třeba i elegantní béžovo-šedou nebo dravou černo-červenou, s doplňky Formula Racing.
Celkově Arona nese typické prvky Seatu - tvar LED světlometů, maska, boční linky, které se nepotkávají, nebo ostře řezaná záď. Kompletní LED technologie svícení dává Aroně dražší punc a zvolená barevná kombinace jí sluší. Byť vozy s černou střechou působí lehce nižší. Auto má totiž vysoké prosklení a střechu. To ocením v dalších kapitolách, ale při pohledu zvenčí nikoli. K proporcím je ještě potřeba dodat, jak vzácná je souměrně široká karoserie - konkurenti totiž hodně trpí na přehnaně vysokou a úzkou stavbu.
Uvnitř trochu strohý, ale prostorný a parádně vybavený
Na interiéru je potřeba nejprve ocenit prostor, který od tak malého vozu dostanete. Jediným aspektem, který mě omezoval, byl tvrdý a zbytečně široký středový tunel - tlačil do kolene. Jinak ale nejen vpředu, ale zejména v zadní řadě, zaujal jak podélný prostor, tak i ten na šířku. Zejména ale potěší, že ani nemusím hrbit záda, abych se na zadní sedadlo pohodlně vešel - se svými 190 centimetry ještě téměř strčím pěst mezi hlavu a strop.
Prostor a moderní technologie vyvyšují Aronu nad konkurenci, tvrdé plasty nikoli
To je ten zmíněný benefit vysoké střechy - noční můry designérů. S tím se váže i vysoké prosklení a tedy skvělý výhled do všech stran. To oceníte zejména proto, že v Aroně se sedí možná nejníže ze všech crossoverů. To se mi moc líbí, že jde sedadla spustit tak nízko. Ti, kteří si crossover kupují kvůli vysokému posezu, však ochuzeni o lepší nastupování a především výhled nebudou. Zavazadelník potom se svými 400 litry patří mezi třídní nadprůměr, stejně jako praktické háčky a gumičky. Škoda jen, že nelze podélně posunovat sedadla.
Celkový dojem z interiéru se snaží vylepšit ambientní osvětlení dveří, nohou a schránky, stejně jako bílé dekory. Sice to funguje a Arona tak působí útulněji, ale uvnitř si stejně budou libovat spíše konzervativnější jedinci. Tvary jsou tradičně ostře řezané a spíše jednodušší. To by nevadilo, kdyby alespoň palubní deska byla měkčená. Alespoň že výplně dveří jsou látkové, atmosféru pak doplňuje šedý strop.
Z hlediska technologické výbavy však Arona svým informačně-zábavním systémem drtí konkurenci. Vrcholný infotainment má skvělou grafiku, rozumí si se smartphony, je rychlý a zanechal si oddělené ovládání klimatizace a dva mechanicky otočné ovladače. Cením skvěle řešenou schránku pro naše každodenní kolegy - chytré telefony. Ve snadno dostupné pogumované přihrádce lze i bezdrátově dobíjet.
Jaká je Arona po jízdní stránce se dočtete v následující kapitole...