Leden:  V lednu nás opustil James David Power III, který svým přístupem změnil myšlení automobilek a přiměl je zaměřit se více na zákazníky. V roce 1968 založil s podporou své rodiny společnost J. D. Power, jejímž hlavním cílem byl sběr dat a poskytování spotřebitelských analýz. Foto: Archiv

Leden: V lednu nás opustil James David Power III, který svým přístupem změnil myšlení automobilek a přiměl je zaměřit se více na zákazníky. V roce 1968 založil s podporou své rodiny společnost J. D. Power, jejímž hlavním cílem byl sběr dat a poskytování spotřebitelských analýz. | Foto: Archiv

 Únor:  Bruce Meyers věnoval podstatnou část svého života jachtingu a surfování. Aktivní životní styl a láska k moři přinesly nápad vytvořit malou čipernou buggy schopnou projet písečné pláže a dostat surfaře na jeho oblíbené místo. Navrhl efektní laminátovou karoserii na univerzální podvozek z VW Brouka osazený většími koly Foto: Archiv

Únor: Bruce Meyers věnoval podstatnou část svého života jachtingu a surfování. Aktivní životní styl a láska k moři přinesly nápad vytvořit malou čipernou buggy schopnou projet písečné pláže a dostat surfaře na jeho oblíbené místo. Navrhl efektní laminátovou karoserii na univerzální podvozek z VW Brouka osazený většími koly | Foto: Archiv

 Březen:  Návrhář autíček Hot Wheels Ryu Asada dokázal, že na velikosti nezáleží. Děti si jeho výtvory zamilovaly pro barevné designy a fantastické kreace prohánějící se po neméně atraktivních dráhách se skoky a překážkami. Foto: Archiv

Březen: Návrhář autíček Hot Wheels Ryu Asada dokázal, že na velikosti nezáleží. Děti si jeho výtvory zamilovaly pro barevné designy a fantastické kreace prohánějící se po neméně atraktivních dráhách se skoky a překážkami. | Foto: Archiv

 Březen  nám odnesl také „královnu Zeleného pekla“ Sabine Schmitz. V okolí Nürburgringu se narodila a vyrůstala. V letech 1996 a 1997 vyhrála jako první žena závod 24hodinový závod za volantem BMW M3. Díky své výrazné osobnosti se stala miláčkem televizních pořadů a několikrát se objevila také v Top Gearu. Foto: Archiv

Březen nám odnesl také „královnu Zeleného pekla“ Sabine Schmitz. V okolí Nürburgringu se narodila a vyrůstala. V letech 1996 a 1997 vyhrála jako první žena závod 24hodinový závod za volantem BMW M3. Díky své výrazné osobnosti se stala miláčkem televizních pořadů a několikrát se objevila také v Top Gearu. | Foto: Archiv

 Duben:  Richard Parry-Jones strávil 38 let prací pro Ford Motor Company a pomohl změnit vnímání automobilky zejména na evropském kontinentu. Své inženýrské dovednosti prokázal při premiéře Fordu Escort v roce 1990. Foto: Archiv

Duben: Richard Parry-Jones strávil 38 let prací pro Ford Motor Company a pomohl změnit vnímání automobilky zejména na evropském kontinentu. Své inženýrské dovednosti prokázal při premiéře Fordu Escort v roce 1990. | Foto: Archiv

 Květen:   Pokud závodíte dost dlouho, pravděpodobně se zapletete do nějaké aféry. Přesně to se stalo Bobbymu Unserovi v roce 1981 při závodech Indy 500, kdy stewardi rozhodli, že Bobby předjel několik aut během vyvěšené žluté vlajky Foto:  Youtube Indianapolis Motor Speedway

Květen: Pokud závodíte dost dlouho, pravděpodobně se zapletete do nějaké aféry. Přesně to se stalo Bobbymu Unserovi v roce 1981 při závodech Indy 500, kdy stewardi rozhodli, že Bobby předjel několik aut během vyvěšené žluté vlajky | Foto: Youtube Indianapolis Motor Speedway

 Červen:  Jack Ingram je známý také pod přezdívkou "Iron Man" pro ohromný počet absolvovaných závodů v sedmdesátých letech, kdy byly závody NASCAR ovlivňovány týdenním pořadím závodů. Foto: Archiv

Červen: Jack Ingram je známý také pod přezdívkou "Iron Man" pro ohromný počet absolvovaných závodů v sedmdesátých letech, kdy byly závody NASCAR ovlivňovány týdenním pořadím závodů. | Foto: Archiv

 Září:  Při čtení životopisu Gordona Spice plného závodění a pohybu v kruzích bohatých lidí lze snadnou propadnou závisti. Spice vyhrál šampionát cestovních vozů šestkrát po sobě (1975 až 1980) a v polovině osmdesátých let získal čtyři tituly mistra světa v seriálu sportovních vozů Foto: Archiv

Září: Při čtení životopisu Gordona Spice plného závodění a pohybu v kruzích bohatých lidí lze snadnou propadnou závisti. Spice vyhrál šampionát cestovních vozů šestkrát po sobě (1975 až 1980) a v polovině osmdesátých let získal čtyři tituly mistra světa v seriálu sportovních vozů | Foto: Archiv

 Listopad:  Bob Bondurant závodil, i když nebyl na trati. Působil jako pilot týmu Ferrari Formule 1, Shelby a 50 let radil běžným smrtelníkům, jak naplno využít potenciál svých sportovních vozů prostřednictvím řidičské školy, kterou založil. Foto: Archiv

Listopad: Bob Bondurant závodil, i když nebyl na trati. Působil jako pilot týmu Ferrari Formule 1, Shelby a 50 let radil běžným smrtelníkům, jak naplno využít potenciál svých sportovních vozů prostřednictvím řidičské školy, kterou založil. | Foto: Archiv

 Listopad:  Dlouholetý majitel závodního týmu Formule 1 Sir Frank Williams nás mohl opustit již v roce 1986, kdy si při autonehodě utrpěl vážné zranění krku. Při životě ho tehdy udržela skvělá práce záchranáře F1 Dr. Sida Watkinse Foto: Archiv

Listopad: Dlouholetý majitel závodního týmu Formule 1 Sir Frank Williams nás mohl opustit již v roce 1986, kdy si při autonehodě utrpěl vážné zranění krku. Při životě ho tehdy udržela skvělá práce záchranáře F1 Dr. Sida Watkinse | Foto: Archiv

 Listopad:  Několik let před svou smrtí na vzácný typ rakoviny spolupracoval módní návrhář Virgil Abloh s Mercedes-Benz na designových studiích Geländewagen (2020) a Maybach, představeném v listopadu po jeho smrti. Foto: Archiv

Listopad: Několik let před svou smrtí na vzácný typ rakoviny spolupracoval módní návrhář Virgil Abloh s Mercedes-Benz na designových studiích Geländewagen (2020) a Maybach, představeném v listopadu po jeho smrti. | Foto: Archiv

 Prosinec:  Don Hudler byl neodmyslitelnou tváří General Motors po dlouhých 43 let. Působil na marketingových pozicích celého koncernu včetně Cadillacu a následně se stal prezidentem Saturnu mezi lety 1995 až 1999. Na tento úspěch navázal pozicí viceprezidenta General Motors. Foto: Archiv

Prosinec: Don Hudler byl neodmyslitelnou tváří General Motors po dlouhých 43 let. Působil na marketingových pozicích celého koncernu včetně Cadillacu a následně se stal prezidentem Saturnu mezi lety 1995 až 1999. Na tento úspěch navázal pozicí viceprezidenta General Motors. | Foto: Archiv

 Prosinec:  Mazda MX5 je dodnes nejúspěšnějším malým sportovním vozem. Za tímto milníkem automobilového průmyslu stojí Shunji Tanaka, který se na vývoji interiéru a exteriéru podílel už od první generace představené v roce 1989. Foto: Archiv

Prosinec: Mazda MX5 je dodnes nejúspěšnějším malým sportovním vozem. Za tímto milníkem automobilového průmyslu stojí Shunji Tanaka, který se na vývoji interiéru a exteriéru podílel už od první generace představené v roce 1989. | Foto: Archiv

 Prosinec:  Každý automobilový nadšenec značky Lotus zná jeho spoluzakladatele Colina Chapmana. Kdo zná historii automobilky podrobněji, zná i jeho manželku a úspěšnou závodnici Hazel Chapman. Foto: Archiv

Prosinec: Každý automobilový nadšenec značky Lotus zná jeho spoluzakladatele Colina Chapmana. Kdo zná historii automobilky podrobněji, zná i jeho manželku a úspěšnou závodnici Hazel Chapman. | Foto: Archiv

 Prosinec:  Ve výčtu nezapomenutelných osobností, o které jsme v roce 2021 přišli, nelze opomenout plzeňského rodáka Miroslava Zikmunda. Spolu s celoživotním přítelem Jiřím Hanzelkou projeli v nezdolné Tatře 87 celkem 44 států a 67.000 kilometrů. Reflex

Prosinec: Ve výčtu nezapomenutelných osobností, o které jsme v roce 2021 přišli, nelze opomenout plzeňského rodáka Miroslava Zikmunda. Spolu s celoživotním přítelem Jiřím Hanzelkou projeli v nezdolné Tatře 87 celkem 44 států a 67.000 kilometrů. | Reflex

 Prosinec:  Těsně na konci roku nás opustila závodní legenda v podobě Karla Lopraise, šestinásobného vítěze Dakaru. K šesti dakarovým prvenstvím přidal ještě čtyři stříbrné medaile a jednu bronzovou. Zdroj: Youtube

Prosinec: Těsně na konci roku nás opustila závodní legenda v podobě Karla Lopraise, šestinásobného vítěze Dakaru. K šesti dakarovým prvenstvím přidal ještě čtyři stříbrné medaile a jednu bronzovou. | Zdroj: Youtube

 Únor:  Bruce Meyers věnoval podstatnou část svého života jachtingu a surfování. Aktivní životní styl a láska k moři přinesly nápad vytvořit malou čipernou buggy schopnou projet písečné pláže a dostat surfaře na jeho oblíbené místo. Navrhl efektní laminátovou karoserii na univerzální podvozek z VW Brouka osazený většími koly Foto: Archiv
 Březen:  Návrhář autíček Hot Wheels Ryu Asada dokázal, že na velikosti nezáleží. Děti si jeho výtvory zamilovaly pro barevné designy a fantastické kreace prohánějící se po neméně atraktivních dráhách se skoky a překážkami. Foto: Archiv
 Březen  nám odnesl také „královnu Zeleného pekla“ Sabine Schmitz. V okolí Nürburgringu se narodila a vyrůstala. V letech 1996 a 1997 vyhrála jako první žena závod 24hodinový závod za volantem BMW M3. Díky své výrazné osobnosti se stala miláčkem televizních pořadů a několikrát se objevila také v Top Gearu. Foto: Archiv
 Duben:  Richard Parry-Jones strávil 38 let prací pro Ford Motor Company a pomohl změnit vnímání automobilky zejména na evropském kontinentu. Své inženýrské dovednosti prokázal při premiéře Fordu Escort v roce 1990. Foto: Archiv
16
Fotogalerie

Významné osobnosti, které nás v roce 2021 opustily: Bez nich by svět aut nebyl takový, jaký je

Tvořily úžasné věci, měly pokrokové myšlenky, vedly významné značky. Tyto osobnosti spojoval nejen neuvěřitelný zápal pro věc, ale také společný rok úmrtí. Připomeňme si jména, jejichž odkaz bude žít věčně.

V ohlednutích za uplynulým rokem se média často zmiňují o pokračující pandemii a ekonomických problémech, v nichž se nejen automobilový průmysl nachází. Automobiloví nadšenci však netruchlili jen nad zdražováním nových vozů a chybějícími čipy. Přišli jsme totiž o celou řadu významných osobností, které psaly dějiny závodů, automobilového průmyslu, i světa hraček. Některá jména známe velmi dobře, jiná jsou ukrytá za pokrokovým myšlením a postupy gigantických společností. Nelítostný byl zejména prosinec, kdy jsme přišli o dvě velké české ikony.

Leden: James David Power III (inspektor kontroly kvality, narozen 1931)

U celosvětově známých a úspěšných společností není výjimkou, že si lidé pamatují jejich zvučné jméno, avšak ne vždy si ho spojí s konkrétní osobou. V lednu nás opustil James David Power III, který svým přístupem změnil myšlení automobilek a přiměl je zaměřit se více na zákazníky. V roce 1968 založil s podporou své rodiny společnost J. D. Power, jejímž hlavním cílem byl sběr dat a poskytování spotřebitelských analýz.

Vedle finančního sektoru se v hojné míře zabývala také automobilovým průmyslem, kde hodnotila kvalitu tehdy dostupných automobilů. Zájemci o nové vozy se na ni často obraceli prostřednictvím poštovních průzkumů a žádali o radu. Společnost J. D. Power se stala klíčovým hráčem odvětví s precizní znalostí chování a smýšlení spotřebitelů. Na základě toho přiměla automobilky vyrábět lepší automobily. Nový přístup sklidil v šedesátých letech úspěch na obou stranách a J. D. Power dodnes ovlivňuje rozhodování zákazníků.

Pokračování 2 / 16

Únor: Bruce Meyers (tvůrce plážové buggy, narozen 1926)

Bruce Meyers věnoval podstatnou část svého života jachtingu a surfování. Aktivní životní styl a láska k moři přinesly nápad vytvořit malou čipernou buggy schopnou projet písečné pláže a dostat surfaře na jeho oblíbené místo. Meyers navrhl efektní laminátovou karoserii na univerzální podvozek z VW Brouka osazený většími koly. Původně plánoval stavbu jen pár kusů pro sebe a své přátele. Výsledek byl tak senzační, že jej lidé ve velké míře kopírovali, což vyústilo v nespočet právních sporů.

Dnes jsou originály sběratelským artiklem s cenovkou mezi 20 až 40 tisíci dolary. Nepřeberné množství individualizačních prvků dělá z každého exempláře originál. Bruce Meyers svou společnost prodal a novým generálním ředitelem se stal Freeman Thomas, bývalý designér vozů VW, Audi a Porsche.

Pokračování 3 / 16

Březen: Ryu Asada (Hot Wheels designér, narozen 1978)

Návrhář autíček Hot Wheels Ryu Asada dokázal, že na velikosti nezáleží. Děti si jeho výtvory zamilovaly pro barevné designy a fantastické kreace prohánějící se po neméně atraktivních dráhách se skoky a překážkami. Asada měl slabost pro značku Honda a do malé podoby proměnil ikony jako S 2000 nebo N600.

Podílel se také na ztvárnění Porsche 944, kam přidal zajímavý „easter egg“. Podíváte-li se pozorně, najdete na zadním platu stetoskop. Šlo o poctu automobilu jednoho z lékařů, který mu pomáhal v boji s rakovinou. Této nemoci Asada nakonec podlehl ve věku 42 let.

Pokračování 4 / 16

Březen: Sabine Schmitz (závodnice, narozena 1969)

Březen nám odnesl také „královnu Zeleného pekla“ Sabine Schmitz. V okolí Nürburgringu se narodila a vyrůstala. Její láska k automobilům a vrozený talent na sebe nenechaly dlouho čekat. V letech 1996 a 1997 vyhrála jako první žena závod 24hodinový závod za volantem BMW M3. Díky své výrazné osobnosti se stala miláčkem televizních pořadů a několikrát se objevila také v Top Gearu. Navzdory nespočtu závodních vítězství nakonec stejně jako Asada prohrála boj s rakovinou.

V reakci na její úmrtí vznikla myšlenka a následná iniciativa věnovat jednu zatáčku právě Sabine. Dokument získal desítky tisíc podpisů a Sabine se nakonec své zatáčky skutečně dočkala. Je jí první levotočivá zatáčka na výjezdu tratě Grand Prix.

Pokračování 5 / 16

Duben: Richard Parry-Jones (vývojář značky Ford, narozen 1951.

Richard Parry-Jones strávil 38 let prací pro Ford Motor Company a pomohl změnit vnímání automobilky zejména na evropském kontinentu. Své inženýrské dovednosti prokázal při premiéře Fordu Escort v roce 1990.

Podle Parry-Jonese měl dobrý řidič okamžitě poznat, zda je daný vůz dobrý nebo ne. Jeho myšlenka je nyní známá jako „50metrový test“. Později se stal produktovým viceprezidentem Fordu. Parry-Jones zemřel v důsledku nehody na své farmě. Výkonný předseda Bill Ford jej nazval „vzácným talentem, který zanechal ve Fordu a celém odvětví nesmazatelnou stopu.

Pokračování 6 / 16

Květen: Bobby Unser (závodník, narozen 1934)

Pokud závodíte dost dlouho, pravděpodobně se zapletete do nějaké aféry. Přesně to se stalo Bobbymu Unserovi v roce 1981 při závodech Indy 500, kdy stewardi rozhodli, že Bobby předjel několik aut během vyvěšené žluté vlajky. O desítky let později se Bobby a tehdy druhý Mario Andretti, který byl po krátkou dobu vyhlášen vítězem, stále cítili oba jako držitelé prvenství. Zcela nezpochybnitelně však vyhrál 10 titulů na Pikes Peak International Hill Climb a redakce Autoweek  jej označila za skutečnou legendu. Do síně slávy byl uveden v roce 1994, kdy získal čtvrté vítězství v IndyCar po sobě.

Pokračování 7 / 16

Červen: Jack Ingram (závodník NASCAR, narozen 1936)

Když během své kariéry vyhrajete přes 300 závodů včetně pěti šampionátů NASCAR, jste právoplatným členem síně slávy. Jack Ingram je známý také pod přezdívkou "Iron Man" právě pro ohromný počet absolvovaných závodů v sedmdesátých letech, kdy byly závody NASCAR ovlivňovány týdenním pořadím závodů.

Jim France, generální ředitel seriálu NASCAR, po Ingramově smrti prohlásil, že Ingram byl stálici krátkých závodů schopný jezdit kdykoliv a kdekoliv a dominoval sérii Late Model Sportsman jako málokdo jiný. V roce 1982 byl také jmenován nejoblíbenějším jezdcem seriálu Budweiser Late Model Sportsman, která je dnes známá jako Xfinity Series.

Pokračování 8 / 16

Září: Gordon Spice (závodník cestovních vozů, narozen 1940)

Při čtení životopisu Gordona Spice plného závodění a pohybu v kruzích bohatých lidí lze snadnou propadnou závisti. Spice vyhrál šampionát cestovních vozů šestkrát po sobě (1975 až 1980) a v polovině osmdesátých let získal čtyři tituly mistra světa v seriálu sportovních vozů. Po jeho smrti v září jeho odvěký rival řekl redakci Autosport, „Gordon Spice byl jedním z těch, kteří si mohli závodění dovolit, a byl v tom skutečně dobrý. Většinou máte dost peněz pro vstup do soutěže, nebo umíte jezdit, ale nemáte to z čeho financovat. Byl to dobrý a zábavný chlapík“. 

Pokračování 9 / 16

Listopad: Bob Bondurant (závodník a zakladatel závodní školy, narozen 1933)

Bob Bondurant závodil, i když nebyl na trati. Působil jako pilot týmu Ferrari Formule 1, Shelby a 50 let radil běžným smrtelníkům, jak naplno využít potenciál svých sportovních vozů prostřednictvím řidičské školy, kterou založil. K jeho žákům patřily i takové hvězdy jako Paul Newman, Tom Cruise, a Christian Bale. Bohužel škola v roce 2018 zavřela své brány. O rok později se však dočkala obnovení aktivit s pomocí koncernu FiatChrysler a zaměřila se na vysoce výkonné produkty řady Dodge//SRT.

Pokračování 10 / 16

Listopad: Sir Frank Williams (zakladatel týmu Formule 1, narozen 1942)

Dlouholetý majitel závodního týmu Formule 1 Sir Frank Williams nás mohl opustit již v roce 1986, kdy si při autonehodě utrpěl vážné zranění krku. Při životě ho tehdy udržela skvělá práce záchranáře F1 Dr. Sida Watkinse.

Tým F1 Williams pokračoval úspěšným tažením v osmdesátých a devadesátých letech. Dodnes jej najdeme na startovním roštu a po listopadové smrti Sira Franka Williamse se před velkou cenou Saudské Arábie držela minuta ticha na jeho počest.

Pokračování 11 / 16

Listopad: Virgil Abloh (módní návrhář a designér, narozen 1980)

Několik let před svou smrtí na vzácný typ rakoviny spolupracoval módní návrhář Virgil Abloh s Mercedes-Benz na designových studiích Geländewagen (2020) a Maybach, představeném v listopadu po jeho smrti.

New York Times ho nazval „nejmocnějším černošským manažerem v nejmocnější luxusní skupině na světě“ pro jeho roli uměleckého ředitele pánského oblečení Louis Vuitton. Založil také svůj vlastní značku Off-White.

Pokračování 12 / 16

Prosinec:  Don Hudler (zakladatel Saturn Homecoming, narozen 1934)

Don Hudler byl neodmyslitelnou tváří General Motors po dlouhých 43 let. Působil na marketingových pozicích celého koncernu včetně Cadillacu a následně se stal prezidentem Saturnu mezi lety 1995 až 1999. Na tento úspěch navázal pozicí viceprezidenta General Motors.

Don Hudler přivedl myšlenku Saturn Homecoming, který přilákala 38.000 majitelů Saturnu a jejich aut do Spring Hill v Tennessee na velké setkání. V závěru svého aktivního života provozoval několik texaských dealerství značek Saturn, Cadillac a Hyundai.

Pokračování 13 / 16

Prosinec: Shunji Tanaka (designér první Mazdy MX5, narozen 1945)

Mazda MX5 je dodnes nejúspěšnějším malým sportovním vozem, jehož koncepce má jen pramálo konkurentů. Lehký sportovní vůz s malým motorem a příznivou cenovkou byl pro mnohé první vstupenkou do světa automobilů „pro řidiče“.

Za tímto milníkem automobilového průmyslu stojí Shunji Tanaka, který se na vývoji interiéru a exteriéru podílel už od první generace představené v roce 1989. Dle jeho nekrologu byla poslední slova „V životě ničeho nelituji“. O jeho smrti informoval na sociální sítí přítel a předseda klubu Katsuyuki Satake.

Pokračování 14 / 16

Prosinec: Hazel Chapman (nositelka tradice značky Lotus, narozena 1927)

Každý automobilový nadšenec značky Lotus zná jeho spoluzakladatele Colina Chapmana. Kdo zná historii automobilky podrobněji, zná i jeho manželku a úspěšnou závodnici Hazel Chapman. Když v prosinci loňského roku zemřela, Lotus vydal prohlášení, kde ji nazval „stavebním kamenem, na němž byl v roce 1948 postaven úplně první vůz“. Ten byl zhotoven v garáži Hazelových rodičů dlouho předtím, než se s Colinem vzali.

Pokračování 15 / 16

Prosinec: Miroslav Zikmund (cestovatel, narozen 1919)

Ve výčtu nezapomenutelných osobností, o které jsme v roce 2021 přišli, nelze opomenout plzeňského rodáka Miroslava Zikmunda. Spolu s celoživotním přítelem Jiřím Hanzelkou projeli v nezdolné Tatře 87 celkem 44 států a 67.000 kilometrů. V roce 1947 se vydali na cestu do jižní Afriky, která dále pokračovala do severní Ameriky.

O jejich zážitcích si můžeme přečíst v desítkách knih a natočeno bylo i několik filmů. V roce 1993 obdrželi Cenu Egona Erwina Kische a v roce 1999 jim tehdejší prezident Václav Havel udělil medaili Za zásluhy.

Pokračování 16 / 16

Prosinec: Karel Loprais (závodník, narozen 1949)

Těsně na konci roku nás také opustila závodní legenda v podobě Karla Lopraise, šestinásobného vítěze Dakaru. Kariéru odstartoval u značky Tatra, nejdříve jako pomocná síla a mechanik, později se stal zkušebním jezdcem. K šesti dakarovým prvenstvím přidal ještě čtyři stříbrné medaile a jednu bronzovou.

Svým úspěchům vděčil vždy precizně připravenému týmu a speciálu Tatra 815, který jej doprovázel po celou kariéru. V jeho závodním odkazu nadále pokračuje syn Aleš, který se věnuje šampionátu kamionů a dělal mu partnera při posledním absolvovaném Dakaru. 

Doporučujeme

Články odjinud