Audi v roce 2008 předvedla první supersport s dieselovým pohonem na světě

Audi v roce 2008 předvedla první supersport s dieselovým pohonem na světě

Nejdříve pod názvem R8 V12 TDI, později R8 TDI Le Mans

Nejdříve pod názvem R8 V12 TDI, později R8 TDI Le Mans

Sportovní kupé nakonec zůstalo jen konceptem ...

Sportovní kupé nakonec zůstalo jen konceptem ...

... motor ale nakonec Audi využilo v modelu Q7

... motor ale nakonec Audi využilo v modelu Q7

Všimnout si můžete zvětšených otvorů pro větrání v přední i zadní části

Všimnout si můžete zvětšených otvorů pro větrání v přední i zadní části

Všimnout si můžete zvětšených otvorů pro větrání v přední i zadní části

Všimnout si můžete zvětšených otvorů pro větrání v přední i zadní části

Spotřeba byla kolem deseti litrů na 100 km v kombinovaném provozu

Spotřeba byla kolem deseti litrů na 100 km v kombinovaném provozu

Dnes si už asi jen těžko představíme supersport s naftovým pohonem

Dnes si už asi jen těžko představíme supersport s naftovým pohonem

Motor byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která musela být schopna přenést 1000 N.m

Motor byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která musela být schopna přenést 1000 N.m

Supersport skrýval dvanáctiválec biturbo o objemu 6,0 litru

Supersport skrýval dvanáctiválec biturbo o objemu 6,0 litru

Mohl se pochlubit výkonem 368 kW a točivým momentem 1.000 N.m.

Mohl se pochlubit výkonem 368 kW a točivým momentem 1.000 N.m.

Zrychlení z nuly na sto vůz zvládl za 4.2 sekundy, maximální rychlost přesahovala 300 km/h

Zrychlení z nuly na sto vůz zvládl za 4.2 sekundy, maximální rychlost přesahovala 300 km/h

Supersport zaujal také svými LED světlomety

Supersport zaujal také svými LED světlomety

Kromě motoru se ale tento výkonný kousek od běžného modelu R8 příliš neodlišoval

Kromě motoru se ale tento výkonný kousek od běžného modelu R8 příliš neodlišoval

Černý interiér doplňovala červená barva

Černý interiér doplňovala červená barva

Tu můžeme najít například na prošívání volantu či sedadel

Tu můžeme najít například na prošívání volantu či sedadel

Nechybí ani prvky z uhlíkových vláken

Nechybí ani prvky z uhlíkových vláken

Zajímavý koncept ale nakonec německá automobilka do sériové výroby neuvedla

Zajímavý koncept ale nakonec německá automobilka do sériové výroby neuvedla

Náklady na přepracování benzínové verze R8 na dieselovou byly příliš velké

Náklady na přepracování benzínové verze R8 na dieselovou byly příliš velké

Nejdříve pod názvem R8 V12 TDI, později R8 TDI Le Mans
Sportovní kupé nakonec zůstalo jen konceptem ...
... motor ale nakonec Audi využilo v modelu Q7
Všimnout si můžete zvětšených otvorů pro větrání v přední i zadní části
20
Fotogalerie

Audi R8 V12 TDI: První naftový supersport zůstal pouze konceptem

Německá automobilka Audi v roce 2008 předvedla něco nevídaného. První supersport s dieselovým pohonem na světe ale nakonec skončil jen jako koncept. Proč?

V dnešní době je představa naftového supersportu nemyslitelná. Před téměř deseti lety byla ale situace úplně jiná. V roce 2008 Audi připravilo koncept s označením R8 V12 TDI, který později ještě přejmenovala na R8 TDI Le Mans. Jednalo se o vůbec první supersport na světě s dieselovým pohonem.

Supersport uprostřed skrýval dvanáctiválec o objemu 6,0 litru s dvěma turbodmychadly. Mohl se pochlubit výkonem 368 kW a točivým momentem 1.000 N.m. Zrychlení z nuly na sto zvládl za 4.2 sekundy, maximální rychlost přesahovala 300 km/h. Kromě motoru byla důležitou součástí také šestistupňová manuální převodovka. Ta spolehlivě přenášela mimořádné parametry na všechna kola pomocí systému quattro.

Spotřeba v kombinovaném provozu se měla pohybovat kolem deseti litrů na 100 km, což samozřejmě nezní tak zle, nicméně už ta představa, že stojíte na čerpací stanici a zasunujete do hrdla nádrže černou tankovací pistoli, je šílená. Podobná tomu, jako když vám současná R8 na křižovatce "chcípne" kvůli systému stop-start.

Audi R8 V12 TDI / R8 TDI Le Mans

Debut: Autosalon Detroit 2008

Specifikace: Dvanáctivalec s objemem 6,0 litru, výkon 368 kW, točivý moment 1.000 N.m., zrychlení z 0-100 km/h za 4,2 sekundy. 

Proč si jej pamatovat: Dnes si asi jen těžko představíme supersport s naftovým pohonem. Současnosti velí hybridní technika!

Kromě motoru se ale tento výkonný kousek od běžného modelu R8 příliš neodlišoval. Za zmínku stojí jen zvětšení otvorů pro přívod čerstvého vzduchu v přední i zadní části či LED světlomety. Ty už dneska nabízí i vozy, do kterých byste to ještě před pár lety vůbec neřekli.

Zajímavý koncept byl představen na detroitském autosalonu v roce 2008. O rok později ale nakonec německá automobilka zastavila plány na výrobu. Náklady na přepracování benzínové verze R8 na dieselovou verzi s dvojitým turbodmychadlem byly příliš velké. Audi zastávalo názor, že nebude schopno získat zpět tyto investice pouze prostřednictvím prodeje. Možná dobře, že vůz nakonec nevzniknul...

Podívejte se na snímky konceptu Audi R8 V12 TDI:

2008-audi-r8-v12-tdi-concept (1).jpg2008-audi-r8-v12-tdi-concept (2).jpg2008-audi-r8-v12-tdi-concept (3).jpg

 

Audi R8

Audi R8 je sportovní vlajkovou lodí německé automobilky. Na trh byla R8 uvedena v roce 2015 a stala se nejrychlejším sériovým vozem Audi se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, z 0 na 200 km/h za 9,9 sekundy a nejvyšší rychlostí 330 km/h.

Technická data a ceny • Audi R8 RWD • Facelift 

Doporučujeme

Články odjinud