Česká značka má na Monte slušnou historii a bohaté úspěchy pro celou řadu svých modelů.
Zatímco se před 120 lety začala psát historie mladoboleslavské automobilky v motorsportu, přesných 85 let teď Škoda slaví v kontextu svých úspěchů na legendární Rallye Monte Carlo. Nechybí tedy ohlédnutí do minulosti slavného závodu, ve kterém škodovky nasbíraly svá vůbec nejpamátnější vítězství.
Modely Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912, v roce 1936 pak stála na startu poprvé již oficiálně Škoda, přesněji roadster Popular Sport, který tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm³. Sehraná posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman se pak vrátila v roce 1937 s kupé Rapid pro čtvrté místo ve třídě.
Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm³, což dokládá například hattrick Octavie TS v letech 1961 až 1963. Za volantem se tehdy objevily skandinávské posádky Esko Keinänen/Rainer Eklund, respektive Edward Gjolberg/Carl Karlan. A později v 70. letech už nastoupily na zákeřné erzety Rallye Monte Carlo nové speciály značky s motorem vzadu.
Samozřejmě je řeč o dvojitém vítězství kupé 130 RS v roce 1977. Ze 198 startujících posádek bylo v cíli kromě dvou škodovek továrního týmu klasifikováno jen dalších 43 vozů. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve třídě do 1300 cm³ zvítězili, následovaní Milanem Zapadlem s Jiřím Motalem. V absolutní klasifikaci obsadilo takzvané „Porsche Východu“ ve velmi silné konkurenci 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu.
Favorit, Felicia, Octavia…
Z novodobé historie nelze 30 let nazpět opomenout start Škody Favorit, ve které posádka Pavel Sibera/Petr Gross vítězila na Rallye Monte Carlo ve třídě A do 1300 cm³ dokonce čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). V sezoně 1993 se dokonce třináctistovka Favoritu 136 L probojovala až na čtvrté místo ve třídě vozů zdvihového objemu do 2000 cm³ a pohonem 4×2.
Po Favoritu převzala štafetu Felicia Kit Car. V ročníku 1996 vyhráli Sibera s Grossem opět svoji třídu a v Rallye Monte Carlo 1997 vyhrála posádka Emil Triner/Julius Gál nejen svoji třídu, ale i kategorii F2. S dobrými výsledky za zády Škoda pokračuje ve vývoji a rokem 1999 poprvé nasazuje do závodů Octavii WRC. Zde stojí za zmínku hlavně čtvrté místo celkově pro posádku Armin Schwarz/Manfred Hiemer na Monte v roce 2001.
Zatímco nastupující Fabii WRC se od roku 2005 ve světovém šampionátu nedařilo tak dobře, jak by si nejspíš Škoda přála, o čtyři roky později si automobilka spravila chuť uvedením zbrusu nové Fabie Super 2000. Tovární posádka Jan Kopecký/Petr Starý obsadila na Rallye Monte Carlo v roce 2009 čtvrté místo a v následujících dvou ročnících dojely posádky Juho Hänninen/Miko Markkula a Freddy Loix/Frédéric Miclotte na druhém místě.
Zbytek pak není natolik vzdálenou minulostí. Tovární tým se do Monackého knížectví vrátil v roce 2017 s novou Fabií R5. Posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger dojela sedmá celkově a první v klasifikaci WRC2. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem byli druzí, avšak o rok později v sezoně 2018 již v kategorii zvítězili a Kopecký tehdy vyhrál i v hodnocení třídy RC2.
Škoda na Monte Carlo nechyběla ani letos, kdy při svém návratu do WRC2 posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, jedoucí za podpory továrního týmu, vyhrála. Zároveň to znamenalo první vítězství pro modernizovaný speciál Fabia Rally2 evo, připravený pro sezónu 2021.