Renault, Nissan a Mitsubishi potvrzují rozsáhlý plán, který má celé alianci ušetřit okolo 2 miliard eur. Sdílení techniky a oříznutí nabídky bude klíčové.
O výrazném šetření nákladů aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se mluví už chvíli. Teď vedení zveřejňuje detaily velkého plánu, který má společnost vrátit zpátky k ziskům a odříznout její zbytečné náklady. S novým byznys modelem aliance je cílem v následujících třech letech ušetřit asi 2 miliardy eur (asi 55,2 miliardy korun).
S finančními problémy, do kterých silně promluvila i současná pandemie koronaviru, se v posledních dnech objevily zprávy například o ukončení modelových řad Renaultů Espace, Scenic či Talisman, zániku sesterské značky Alpine, kdežto Nissan se již chystá na rušení velkého počtu pracovních míst. K osudu Renaultu ostatně francouzský ministr financí uvedl, že automobilka by klidně mohla přestat existovat.
Tuto krizi se bude snažit aliance zahnat především zaměřením na čirou ziskovost, namísto dřívějšího růstu a rozšiřování svého působení. V současnosti používá aliance celkem sedm platforem ke stavbě svých vozů, tento počet chce osekat na pouhé čtyři – z nichž na platformě CMF od Renaultu bude stát většina modelů aliance.
Sdílení techniky mezi jednotlivými značkami, a to nejen platforem, ale rovněž motorů, karosářských dílů, infotainment systémů a dalších technologií bude v nadcházejících letech fungování aliance ještě důležitější než doposud.
V plánu je využít takzvaného schéma „lídr-následovník“, kdy jedna značka vyvine model, z jehož techniky pak budou maximálně těžit k tvorbě vlastních vozů ostatní značky aliance. Už do roku 2022 chce společnost tímto způsobem vyrábět polovinu všech vozů. Podobným způsobem už ostatně fungovala v produkci užitkových modelů.
Nissan se v rámci společenství zaměří na vývoj plně elektrických ústrojí a techniky autonomního řízení, zatímco u Mitsubishi se počítá s dalším vývojem plug-in hybridních ústrojí. V dalších kategoriích se pak stane Nissan vedoucí značkou vývoje středně velkých SUV (C-SUV), kdežto Renault vezme otěže segmentu crossoverů (B-SUV).