Stavební firmy začaly proměňovat dvě miliardy dolarů v novou továrnu Gigafactory automobilky Tesla v čínském Šanghaji. Vyrobit má půl milionů aut ročně.
Při zahájení výstavby byl přítomen Elon Musk, zakladatel automobilky, i zástupci čínské vlády. Strategické umístění má výhodu nejen v přímém zásobování početného čínského trhu, ale i ve zlepšení americko-čínských obchodních vztahů. Nová továrna se totiž stane první výrobnou na čínském území, která není ve státním vlastnictví. Tesla také ušetří na stále zvyšujících se cenách za export.
Americká automobilka navíc pro posílení tamního trhu s elektromobily založila novou společnost Tesla (Shanghai), se vstupním kapitálem v přepočtu okolo 330 milionů korun. Pod ní se budou vyrábět náhradní díly a baterie. Mimo to se zde budou vyvíjet stávající technologie a starat se bude i o servis a marketing. Vyplývá to ze zprávy čínského finančního magazínu Sina Finance.
V nové Gigafactory se budou vyrábět pouze nadcházející SUV s označením Y a základní model značky, Model 3. U těch se totiž očekává největší odbyt. Modely S a X tak prozatím zůstanou výhradně v americké produkci.
Výrobou aut se bude Čínská Gigafactory lišit od těch ostatních, v těch amerických se totiž prozatím vyrábějí pouze baterie. Částečná výroba by v Číně měla začít na konci letošního roku, plné kapacity by se mělo dosáhnout v roce 2020. To znamená půl milionu vozů ročně. Stejný cíl má i americká továrna na automobily Tesla v kalifornském Fremontu.
Po dvou amerických, a teď už i jedné čínské, je nyní na řadě výstavba čtvrté Gigafactory, která se bude nacházet v Evropě. Otázkou stále je, kde. Dříve byla ve hře i Česká republika, podle posledních informací to ale zatím vypadá na Německo.
Ve hře je ale také Benelux, společenství Belgie, Nizozemska a Lucemburska - v Nizozemsku totiž sídlí evropské zastoupení Tesly. Nebude to ovšem jediná gigatovárna na baterie v Evropě, jednu takovou zde totiž plánuje i koncern Daimler.