Schéma prokazuje, že polygon Tatra je opravdu rozsáhlý.

Schéma prokazuje, že polygon Tatra je opravdu rozsáhlý.

Některé pasáže můžou projet jen vozy se značnými offroadovými schopnostmi

Některé pasáže můžou projet jen vozy se značnými offroadovými schopnostmi

Drsné testy zde podstupovaly i kamuflované prototypy Škody Favorit

Drsné testy zde podstupovaly i kamuflované prototypy Škody Favorit

Ta tuto pasáž je ale samozřejmě nepouštěli

Ta tuto pasáž je ale samozřejmě nepouštěli

Některé části areálu, například tyto prudké svahy, se dodělávaly ještě v devadesátých letech

Některé části areálu, například tyto prudké svahy, se dodělávaly ještě v devadesátých letech

V té době se také budoval polygon Škody v Úhelnici

V té době se také budoval polygon Škody v Úhelnici

Zde je nyní k dispozici zcela rovná tři kilometry dlouhá dráha

Zde je nyní k dispozici zcela rovná tři kilometry dlouhá dráha

V sousedství se nachází laboratoř pro crash testy

V sousedství se nachází laboratoř pro crash testy

Na okraji letištního areálu u Milovic má svoji testovací základnu Valeo

Na okraji letištního areálu u Milovic má svoji testovací základnu Valeo

Areál BMW vznikne u Sokolova na místě důlní výsypky

Areál BMW vznikne u Sokolova na místě důlní výsypky

Některé pasáže můžou projet jen vozy se značnými offroadovými schopnostmi
Drsné testy zde podstupovaly i kamuflované prototypy Škody Favorit
Ta tuto pasáž je ale samozřejmě nepouštěli
Některé části areálu, například tyto prudké svahy, se dodělávaly ještě v devadesátých letech
10
Fotogalerie

K vývoji aut jsou stále nezbytné polygony. V Česku vznikne i několik nových

V areálu bývalého hnědouhelného lomu u Sokolova začne letos budovat rozsáhlý polygon pro elektrická a autonomní auta značka BMW, větší testovací areály potřebují i Škoda či Valeo.

Padesát let. Právě tolik letos uplyne od začátku budování zkušebního polygonu automobilky Tatra v Kopřivnici. "Stavět se začalo už v srpnu 1968, potom ale na čas práce přerušila okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy," uvádí mluvčí Tatra Trucs Daniel Potocký. Nakonec tak tedy podle něho byla první část areálu dokončena až v roce 1975. V té době začal fungovat rychlostní okruh, sklápěčkový okruh, příkop, brody a částečně i terénní okruh.

Další práce pokračovaly postupně a skončily až začátkem 90. let. Dobudovala se například panelová vozovka, takzvaná "Belgická" vozovka, rozšířil se rychlostní okruh a vybudoval svah se sklonem 65 procent. Z pozdějších fází pocházejí rovněž kanceláře techniků i kruhový úsek.

V současné době zaujímá "tatrovácký" polygon rozhlohu 60 hektarů, obsahuje dvaadvacet kilometrů speciálních vozovek a také 5 čtverečních kilometrů manipulačních ploch. Rychlostní okruh s živičným povrchem má délku 1700 metrů a obsahuje i klopené zatáčky, dále je tu i tříkilometrový silniční povrch se zatáčkami, stoupáními i klesáními. Na polygonu je rovněž možné zkoušet vozy na stoupáních a klesáních od 16 do 65 procent, nechat je projíždět padesát metrů dlouhým brodem s hloubkou od šedesáti centimetrů do dvou metrů nebo bahenním brodem, kde hloubka bahna dosahuje 10 - 40 centimetrů. 

Přestože se tento polygon již desítky let nerozšiřoval, stále je to největší areál tohoto druhu ve střední Evropě. 

K různým testům ho samozřejmě využívá nejen Tatra. Už v osmdesátých letech se na něm například testovaly prototypy Škody Favorit. "Jediná dráha, respektive polygon, byla v té době v Kopřivnici a byla vybudovaná pro vývoj Tatry 815," vzpomíná v knize Jana Králíka V soukolí okřídleného šípu konstruktér Petr Hrdlička. "Za tři neděle jsme ujeli asi dvacet tisíc kilometrů, které měly koeficient urychlení mezi 4 a 5,5, prakticky tedy představovaly vzdálenost asi 100 000 kilometrů," dodává Hrdlička.

V době, kdy se Favorit dostal na trh, tedy na konci osmdesátých let, se už pracovalo na výstavbě zkušebního polygonu mladoboleslavské automobilky v katastru obcí Úhelnice - Husí Lhota. Původně měl být zdejší areál mnohem rozsáhlejší. Nakonec se však vybudovala vlastně jen široká rovinka. Je ale přes tři kilometry dlouhá a v celém průběhu je v jedné nivelační úrovni.

Vedle ní se nachází laboratoře pro nárazové testy. Areál Škoda hodlá rozvíjet a modernizovat. "V současnosti intenzivně investujeme do testovacího polygonu v Úhelnici, a to zejména do rozvoje crash laboratoře v souvislosti s novými legislativními požadavky v této oblasti. Další rozvoj ostatních částí areálu je v plánu ve středně- až dlouhodobém horizontu. Konkrétně plánujeme uzpůsobit a rozšířit testovací dráhy tak, aby odpovídaly budoucím kvalitativním i kapacitním požadavkům," uvedl pro Autorevue.cz mluvčí Škody Zdeněk Štěpánek. 

Škoda potřebuje testovat prototypy levného auta

Lepší polygon, podle našich informací, Škoda potřebuje v souvislosti s vývojem nové platformy pro automobil určený pro rozvojové trhy.

Zatím pouze malý testovací areál má v České republice také technologická firma Valeo. Dosud využívá jen relativně malé plochy ve svém sídle v Praze, a také na okraji bývalého vojenského letiště v Milovicích, ale k vývoji asistenčních systémů pro moderní automobily potřebuje větší plochu. Rádo by získalo celý areál milovického letiště. Bohužel však zatím defitinivně rozhodnut soudní spor mezi Středočeským krajem a společností Mladá RP. Ta sice v roce 2010 získala bývalé letiště Boží Dar do pronájmu, ale kraj se před časem rozhodl nájemní smlouvu vypovědět.

Podstatně přehlednější majetkové poměry jsou v případě na sklonku minulého roku oznámené rozsáhlé investice automobilky BMW u Sokolova. Na místě takzvané Podkrušnohorské výsypky vznikne do roku 2022 obří areál se sítí silnic různých typů. Budou mít délku přes sto kilometrů a jen hlavní rychlostní okruh má měřit přes šest kilometrů. Areál zabere plochu pět set hektarů. 

Mnichovská automobilka zde hodlá pracovat na vývoji aut, která se dostanou na trh nejdříve na sklonku příštího desetiletí. Půjde tedy především o čistě elektrická a automonomní auta.

Doporučujeme

Články odjinud