68
Fotogalerie

Test: Hyundai Genesis Coupe 2.0 TCI – objem nenahradíš?

Hyundai udělal kolem faceliftu modelu Genesis Coupe řádný humbuk. Než přijde omlazené kupé také na náš trh, vyzkoušeli jsme verzi se základním přeplňovaným dvoulitrem. Vyplatí se šetřit?

Kapitoly článku:


Hyundai Genesis Coupe působí v nabídce korejské automobilky jako hotové zjevení. Je velmi úsměvné zavzpomínat na Hyundai před pár lety, na jeho design a na auta, která tehdy nabízel. Nový Hyundai ovšem chce být designově atraktivní, chce být evropský a chce také nabízet nejen cenově dostupné automobily, nýbrž i něco pro zábavu za volantem. K tomuto účelu stvořila automobilka ne jeden, ale dokonce dva modely. To jsou mi věci…

Mladší Veloster jsme už v testu prověřili a v jeho případě to se zábavou za volantem zas až tak žhavé není. Atmosférická šestnáctistovka je nadmíru povedená a z mého pohledu si lze užít spoustu zábavy také s pohonem předních kol, ale to by podvozek nesměl být celkově tak uskákaný. Pokud vás zajímá více o tomto modelu, následuje výše uvedený odkaz na kompletní redakční test.

hyndai_genesisc_ext_08.JPGhyndai_genesisc_ext_14.JPG 
Tenhle design bude již brzy s definitivní platností minulostí. Původní verzi to sluší možná ještě o trochu více než té faceliftové.

Druhou možností pro zábavychtivé řidiče je Genesis Coupe. Nutno podotknout, že oproti Velosteru jde o zábavu z úplně jiné dimenze. Jinak řečeno tahle zábava vás sice bude stát zhruba dvakrát tolik, ale také dostanete do žil dvakrát větší dávku adrenalinu. Minimálně dvakrát větší. Korejské kupé totiž bylo stvořeno jenom a pouze za účelem dát řidiči to, po čem touží a tomu odpovídá už samotné uspořádání hnacího řetězce. Motor umístěn podélně vpředu, pohon zadních kol. Ideální schéma pro jízdu bokem a přesně pro takové projíždění zatáček je tohle auto zkonstruováno.

V6 vs. 2.0 TCI

Když už byla řeč o té zábavě za volantem a dávkách adrenalinu do žil, nelze opomenout také motor, který na tom má doslova lví podíl. Hyundai připravil pro Genesis Coupe vidlicový šestiválec o objemu 3,8 litru s výkonem přes 300 koní. Samozřejmě jde o atmosféricky plněnou jednotku, která má výborný zvuk, skvělý zátah, prostě je celá nadmíru povedená. S tou jsem ale jezdil přibližně před půl rokem.

DSC_0575.JPGDSC_0579.JPG 
Přeplňovaný dvoulitr nabídne slušných 210 koní. Řidič si na nedostatek výkonu určitě stěžovat nemůže.

Tentokrát jsem si vzal do testu základní benzinový čtyřválec. Má zvědavost při tom neznala mezí. Jak moc velký bude rozdíl mezi základním motorem a výkonnějším šestiválcem? Vyplatí se šetřit? Potvrdí se pravidlo „objem ničím nenahradíš“ nebo budu muset dát za pravdu některým kolegům, kteří hrdě hlásí „objem turbem nahradíš“?

Základní parametry testovaného čtyřválce samozřejmě hovoří jednoznačně. Motor poskytne maximálně 210 koní při 6000 ot./min a nanejvýše 299 Nm dostupných při 2000 ot./min. Pro představu šestiválec disponuje výkonem 303 koní (6300 ot./min) a točivým momentem 361 Nm (4700 ot./min). Výkonnější verze zvládne stovku za 6,4 s, čtyřválec je v podobné disciplíně pomalejší o 1,6 vteřiny.

Skoro by se chtělo rovnou důrazně prohlásit ano, rčení „objem ničím nenahradíš“ stoprocentně platí, tedy alespoň v případě Hyundaie Genesis Coupe. Samozřejmě nelze popřít, že šestiválec bude výrazně rychlejší, jenže to ještě neznamená, že by nutně musel být také výrazně zábavnější. On nakonec ten čtyřválec vůbec není špatný. Během týdne jsem skutečně neměl pocit, že by pod kapotou testovaného auta byl nedostatek koní. V čem je tedy problém?

Atmosférická jednotka nemá turbo-efekt, lineárně táhne až do nejvyšších otáček, kde zátah graduje a má sportovně jadrný zvuk. Dvoulitr se svému většímu sourozenci neblíží prakticky v žádné z uvedených charakteristik. Turbo-efekt je hodně znatelný, jednotka začne pořádně táhnout těsně před hranicí tří tisíc otáček. Vytočit ji sice můžete až k sedmi tisícům, ale zátah v nejvyšších otáčkách začíná polevovat a zvukově jsem se nemohl zbavit dojmu, že jde o hlas více hlučný než emoce vzbuzující. Uvidíme, jak tohle všechno změní facelift.

Abych onu kauzu týkající se motoru shrnul, platí zde na sto procent, že objem nelze nahradit ani turbem, ani čímkoliv jiným. Dvoulitr není špatný, určitě je dostatečně výkonný, a kdyby Hyundai udělal nějakou ostrou verzi třeba i30, mohlo by to být fakt zajímavé auto, ale zkrátka a dobře projev s ohledem na sportovní jízdu, ke které je Genesis Coupé nepochybně určeno, je oproti šestiválci citelně horší.

Převedeno do praxe, když vyzkoušíte Genesis Coupe 2.0 TCI, určitě se vám bude líbit. Jenže spokojeni budete do té doby, než se projedete se šestiválcem. Je to stejné jako s lyžováním. Dokud zůstanete na území ČR, nedáte na areály typu Klínovec, Špindlerův Mlýn atd. dopustit, jakmile vyrazíte do Alp, rázem vás to bude v českých horách bavit daleko méně. 

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud