Velké Audi je zde a má na to vrátit se na špici luxusních evropských sedanů, kterou se svým rostoucím věkem postupně opouštělo.
Možná vás napadne, že jsme se spletli a přiložili k tomuto článku fotografie menšího modelu A4, ale není tomu tak. Nová A8 totiž skutečně vypadá jako zvětšnina typu A4, neboť v Ingolstadtu se stále drží hesla „jeden styl sluší všem“. To však nemění nic na tom, že Audi A8 bude patřit k vůbec nejelegantnějším automobilům své třídy, někteří z nás ale přesto možná čekali něco poněkud odvážnějšího po vzoru konkurenční řady 7 a třídy S. Audi A8 tak i v této generaci zůstává věrno spíše konzervativním liniím, jež zřejmě lépe sedí majoritní skupině zákazníků.
Nejdůležitější změnou v porovnání s dosavadními řadami má být snížená spotřeba paliva, k čemuž se dostaneme později. Konstruktéři Audi odvedli znamenitou práci a podařilo se jim dosáhnout koeficientu odporu vzduchu jen 0,26, což je hodnota v podstatě srovnatelná s vysloveně ekologicky laděnou Toyotou Prius s hybridním pohonem (jde však pouze o součinitel, odpor vzduchu jako takový bude u A8 nesporně vyšší).
Při pohledu do interiéru je jasné, že i přes použití stylingu opět převzatého z typu A4 se budou majitelé stávající generace velkého sedanu za volantem té nové cítit jako doma. Podle tvrzení výrobce byl uskutečněn výrazný pokrok v otázce kvality použitých materiálů a jejich zpracování.
Také nové Audi A8 ve své nosné struktuře (ASF) v rozsáhlé míře používá lehkých a tuhých hliníkových slitin, což údajně zvýšilo pevnost karosérie v krutu o plnou čtvrtinu. Stojí na podvozku s rozvorem náprav plných 2 992 mm, dlouhé bude 5 137 mm, široké 1 949 mm a vysoké jen 1 460 mm, prodloužená verze bude k dispozici krátce po uvedení té základní. Na podrobné technické údaje zatím čekáme, ale podle tvrzení Audi má být novinka v porovnání s dosavadním modelem zhruba stejně těžká, ačkoli se její vnější rozměry zvětšily.
Nová A8 bude zpočátku nabízena s dvojicí pohonných jednotek, zážehovou a vznětovou. V obou případech přitom půjde o vidlicový osmiválec s objemem 4,2 l, benzínové provedení dosahuje výkonu 372 koní (275 kW) a točivého momentu až 445 Nm při 3 500 ot./min. Tyto hodnoty vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,7 s a dosažení elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. V porovnání se svým předchůdcem tento motor dává o 22 koní více, ale kombinovaná spotřeba paliva činí 9,5 l/100 km, což představuje citelné snížení o 1,4 l/100 km, resp. 13%.
„Diesel“ za popsanou jednotkou ve výkonu příliš nezaostává (naladěna je na produkci 350 koní, tj. 256 kW), ale citelně ji překonává hodnotou nejvyššího točivého momentu 800 Nm, jež je navíc k dispozici v rozmezí od 1 750 do 2 750 ot./min. Díky tomu Audi A8 TDI zrychlí z 0 na 100 km/h již za 5,5 s. Také v tomto případě je snížení spotřeby citelné, její průměrná hodnota byla stanovena na 7,6 l/100 km, což je o 1,8 l/100 km, resp. o 19 % méně než dosud. Nová jednotka přitom tu stávající překonává o 24 koní vyšším výkonem a o 150 Nm mohutnějším točivým momentem.
Po těchto osmiválcích mají následovat dva šestiválce 3,0 TDI. Silnější provedení dává 250 koní (183 kW) a točivý moment 550 Nm, což postačí k akceleraci na 100 km/h za 6,6 s a průměrné spotřebě 6,6 l/100 km. Základní verze pak dosahuje výkonu jen 204 koní (149 kW), ale spotřeba nafty u ní klesla o dalších 0,6 l/100 km. Američané se budou muset spokojit jen se zážehovým osmiválcem.
Všechny verze modelu Audi A8 budou standardně osazeny novou osmistupňovou převodovkou a trvalým pohonem všech kol (s výjimkou nejslabšího dieselu). Za příplatek bude k dispozici diferenciál s proměnnou svorností, pro variantu 4,2 TDI má být základní výbavou. Na své palubě ponese velký sedan například multimediální zábavní a informační systém MMI, sedadla s ventilací a masáží, soustava pro předcházení kritickým situacím, adaptivní vzduchové pérování, systém pro noční vidění s detekcí chodců nebo plně automatický tempomat s radarem.
A na závěr malé srovnání pohotovostních hmotností zážehového osmiválce A8 s nejbližší konkurencí v podobě adekvátně vybeveného Mercedesu S Class a BMW 7. Audi A8 je nepatrně těžší než S Class s pohonem zadních kol, ale o 90 kg lehčí než provedení AWD. Suverénně však překonává BMW 7, neboť je lehčí o 90 kg, resp. o 181 kg v porovnání s verzí AWD.
Do evropských showroomů dorazí Audi A8 modelového roku 2011 již na jaře příštího roku, na její ceny si ještě budeme muset chvíli počkat.
Nové Audi A8