87
Fotogalerie

Nové Audi A8: vlajková loď pro rok 2011

Velké Audi je zde a má na to vrátit se na špici luxusních evropských sedanů, kterou se svým rostoucím věkem postupně opouštělo.

Možná vás napadne, že jsme se spletli a přiložili k tomuto článku fotografie menšího modelu A4, ale není tomu tak. Nová A8 totiž skutečně vypadá jako zvětšnina typu A4, neboť v Ingolstadtu se stále drží hesla „jeden styl sluší všem“. To však nemění nic na tom, že Audi A8 bude patřit k vůbec nejelegantnějším automobilům své třídy, někteří z nás ale přesto možná čekali něco poněkud odvážnějšího po vzoru konkurenční řady 7 a třídy S. Audi A8 tak i v této generaci zůstává věrno spíše konzervativním liniím, jež zřejmě lépe sedí majoritní skupině zákazníků.

Audi A8 13.jpg Audi A8 14.jpg Audi A8 15.jpg
Audi A8 16.jpg Audi A8 17.jpg Audi A8 18.jpg

Nejdůležitější změnou v porovnání s dosavadními řadami má být snížená spotřeba paliva, k čemuž se dostaneme později. Konstruktéři Audi odvedli znamenitou práci a podařilo se jim dosáhnout koeficientu odporu vzduchu jen 0,26, což je hodnota v podstatě srovnatelná s vysloveně ekologicky laděnou Toyotou Prius s hybridním pohonem (jde však pouze o součinitel, odpor vzduchu jako takový bude u A8 nesporně vyšší).

Při pohledu do interiéru je jasné, že i přes použití stylingu opět převzatého z typu A4 se budou majitelé stávající generace velkého sedanu za volantem té nové cítit jako doma. Podle tvrzení výrobce byl uskutečněn výrazný pokrok v otázce kvality použitých materiálů a jejich zpracování.

Audi A8 43.jpg Audi A8 44.jpg Audi A8 45.jpg
Audi A8 46.jpg Audi A8 47.jpg Audi A8 48.jpg
Audi A8 49.jpg Audi A8 50.jpg Audi A8 51.jpg 

Také nové Audi A8 ve své nosné struktuře (ASF) v rozsáhlé míře používá lehkých a tuhých hliníkových slitin, což údajně zvýšilo pevnost karosérie v krutu o plnou čtvrtinu. Stojí na podvozku s rozvorem náprav plných 2 992 mm, dlouhé bude 5 137 mm, široké 1 949 mm a vysoké jen 1 460 mm, prodloužená verze bude k dispozici krátce po uvedení té základní. Na podrobné technické údaje zatím čekáme, ale podle tvrzení Audi má být novinka v porovnání s dosavadním modelem zhruba stejně těžká, ačkoli se její vnější rozměry zvětšily. 

Audi A8 52.jpg Audi A8 53.jpg Audi A8 54.jpg
Audi A8 55.jpg Audi A8 56.jpg Audi A8 57.jpg

Nová A8 bude zpočátku nabízena s dvojicí pohonných jednotek, zážehovou a vznětovou. V obou případech přitom půjde o vidlicový osmiválec s objemem 4,2 l, benzínové provedení dosahuje výkonu 372 koní (275 kW) a točivého momentu až 445 Nm při 3 500 ot./min. Tyto hodnoty vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,7 s a dosažení elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. V porovnání se svým předchůdcem tento motor dává o 22 koní více, ale kombinovaná spotřeba paliva činí 9,5 l/100 km, což představuje citelné snížení o 1,4 l/100 km, resp. 13%.

Audi A8 37.jpg Audi A8 38.jpg Audi A8 39.jpg Audi A8 35.jpg
Audi A8 40.jpg Audi A8 41.jpg Audi A8 42.jpg

„Diesel“ za popsanou jednotkou ve výkonu příliš nezaostává (naladěna je na produkci 350 koní, tj. 256 kW), ale citelně ji překonává hodnotou nejvyššího točivého momentu 800 Nm, jež je navíc k dispozici v rozmezí od 1 750 do 2 750 ot./min. Díky tomu Audi A8 TDI zrychlí z 0 na 100 km/h již za 5,5 s. Také v tomto případě je snížení spotřeby citelné, její průměrná hodnota byla stanovena na 7,6 l/100 km, což je o 1,8 l/100 km, resp. o 19 % méně než dosud. Nová jednotka přitom tu stávající překonává o 24 koní vyšším výkonem a o 150 Nm mohutnějším točivým momentem. 

Audi A8 71.jpg Audi A8 72.jpg Audi A8 73.jpg
Audi A8 74.jpg Audi A8 75.jpg Audi A8 76.jpg Audi A8 77.jpg

Po těchto osmiválcích mají následovat dva šestiválce 3,0 TDI. Silnější provedení dává 250 koní (183 kW) a točivý moment 550 Nm, což postačí k akceleraci na 100 km/h za 6,6 s a průměrné spotřebě 6,6 l/100 km. Základní verze pak dosahuje výkonu jen 204 koní (149 kW), ale spotřeba nafty u ní klesla o dalších 0,6 l/100 km. Američané se budou muset spokojit jen se zážehovým osmiválcem.

Všechny verze modelu Audi A8 budou standardně osazeny novou osmistupňovou převodovkou a trvalým pohonem všech kol (s výjimkou nejslabšího dieselu). Za příplatek bude k dispozici diferenciál s proměnnou svorností, pro variantu 4,2 TDI má být základní výbavou. Na své palubě ponese velký sedan například multimediální zábavní a informační systém MMI, sedadla s ventilací a masáží, soustava pro předcházení kritickým situacím, adaptivní vzduchové pérování, systém pro noční vidění s detekcí chodců nebo plně automatický tempomat s radarem.

Audi A8 25.jpg Audi A8 26.jpg Audi A8 27.jpg
Audi A8 11.jpg Audi A8 12.jpg Audi A8 19.jpg

A na závěr malé srovnání pohotovostních hmotností zážehového osmiválce A8 s nejbližší konkurencí v podobě adekvátně vybeveného Mercedesu S Class a BMW 7. Audi A8 je nepatrně těžší než S Class s pohonem zadních kol, ale o 90 kg lehčí než provedení AWD. Suverénně však překonává BMW 7, neboť je lehčí o 90 kg, resp. o 181 kg v porovnání s verzí AWD.

Do evropských showroomů dorazí Audi A8 modelového roku 2011 již na jaře příštího roku, na její ceny si ještě budeme muset chvíli počkat.

Audi A8 01.jpg Audi A8 02.jpg Audi A8 03.jpg
Audi A8 04.jpg Audi A8 05.jpg Audi A8 06.jpg
Audi A8 07.jpg Audi A8 08.jpg Audi A8 09.jpg
Audi A8 10.jpg Audi A8 20.jpg Audi A8 21.jpg
Audi A8 22.jpg Audi A8 23.jpg Audi A8 24.jpg
Audi A8 28.jpg Audi A8 29.jpg Audi A8 30.jpg
Audi A8 31.jpg Audi A8 32.jpg Audi A8 33.jpg
Audi A8 34.jpg Audi A8 36.jpg
Audi A8 58.jpg Audi A8 59.jpg Audi A8 60.jpg
Audi A8 61.jpg Audi A8 62.jpg Audi A8 67.jpg
Audi A8 68.jpg Audi A8 69.jpg Audi A8 70.jpg
Audi A8 78.jpg Audi A8 79.jpg
Audi A8 80.jpg Audi A8 81.jpg Audi A8 82.jpg
Audi A8 83.jpg Audi A8 84.jpg Audi A8 85.jpg
Audi A8 86.jpg Audi A8 87.jpg Audi A8 88.jpg
Audi A8 89.jpg Audi A8 90.jpg Audi A8 91.jpg
Nové Audi A8

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud