Když se podíváme na jednotlivá místa, nejrizikovější je D10 mezi Benátkami nad Jizerou a Kbely.

Když se podíváme na jednotlivá místa, nejrizikovější je D10 mezi Benátkami nad Jizerou a Kbely.

Největší podíl nehod zahrnujících zvířata má Zlínský kraj, kde je ale nehodovost obecně nízká.

Největší podíl nehod zahrnujících zvířata má Zlínský kraj, kde je ale nehodovost obecně nízká.

30
Fotogalerie

Modernizace dálnice D1: co, kdy, jak a proč

Na naší nejvytíženější dálnici D1 čeká v následujících šesti letech velká modernizace. O co přesně jde a na co se mají řidiči připravit?

Kapitoly článku:


Na přelomu dubna a května definitivně odstartuje modernizace dálnice D1. Podle Ministerstva dopravy jde o nejrozsáhlejší dopravně-stavební akci v historii České republiky vůbec. V plánu je postupná rekonstrukce úseku od Mirošovic po Kývalku, což je dohromady přibližně 160 km a de facto celá trasa z Prahy do Brna.

Vzhledem k tomu, že po zmíněném úseku projede průměrně 35 tisíc vozidel denně, očekávají se nemalé komplikace. Ministerstvo dopravy toto nijak nezastírá, řidiči by se měli obrnit trpělivostí a pokud možno se před plánovanou cestou dopředu informovat o tom, co se zrovna bude na D1 dít. Možností, jak to udělat, dostaneme několik.

dalnic_30.jpgdalnic_03.jpg
Modernizace se týká úseku dlouhého 160 kilometrů. Ten bude opravován postupně po menších, přibližně osm kilometrů dlouhých částech.

Kdo někdy v poslední době jel po D1, ten asi dobře ví, že dále odkládat výrazný zásah je prostě neudržitelné. Na tiskové konferenci padaly termíny typu „rozpadající se dálnice“, respektive informace o tom, že mnoho mostů je v havarijním stavu. Vzhledem k tomu, že jde také o nejstarší dálnici, většinou její kapacita delší dobu nestačí a parametry, na které byla původně konstruována, už neodpovídají aktuálnímu provozu.

O co přesně jde?

Do médií je komunikováno, že dálnice D1 projde modernizací. Co konkrétně si máme pod tím představit? Jednotlivé úseky budou upravovány ve čtyřech etapách, přičemž to nejhorší obsahují první dvě etapy, během kterých se bude provizorně rozšiřovat vozovka kvůli nutnosti zachovat i během oprav čtyřproudý provoz, některé mosty vedoucí přes dálnici půjdou úplně pryč, jiné budou muset být kvůli rozšířené vozovce upraveny. Zcela se odstraní cementobetonová deska a zasahovat se bude také do podloží.

dalnic_06.jpgdalnic_07.jpg 
Modernizace se týká také mostů vedoucích přes D1. Některé budou úplně demontovány.

Nová D1 by měla být širší o 75 cm na každé straně tak, aby bylo možné zachovat v případě uzavření jednoho pruhu stále čtyřproudý provoz. Upraven bude také sklon, modernizace se rovněž týká kanalizace, inženýrských sítí a celé řady mostů. Ty budou kromě případných oprav upraveny tak, aby vyhovovaly pro budoucí rozšíření na tři pruhy v každém směru.

Ministerstvo dopravy má zatím získané stavební povolení pro úseky 5 (ex. 41 Šternov – ex. 49 Psáře), 9 (ex. 66 Loket – ex. 75 Hořice), 14 (ex. 104 Větrný Jeníkov – ex 112 Jihlava), 21 (ex. 153 Lhotka – ex. 162 Velká Bíteš) a 22 (ex. 162 Velká Bíteš – ex. 168 Devět Křížů). Jak jsme už psali, úseky 14 a 21 jsou předány a během dvou týdnů se na nich začne pracovat. V případě úseků 5 a 9 se aktuálně čeká, zda se neúspěšní uchazeči o zakázku neodvolají. Termín mají do zítra. Úsek 22 bude pozdržen právě kvůli žádosti neúspěšného uchazeče o přezkoumání. 

Doporučujeme

Články odjinud