Jméno Virgil Exner dnes zná málokdo. Přitom tento designér v minulosti ovlivnil americkou kulturu právě tak silně jako jiní, mnohem známější umělci. Například malíř Andy Warhol a architekt Frank Lloyd Wright.
Kapitoly článku:
Virgil Exner navrhoval neuvěřitelné vozy. Byly nápadité, nepřehlédnutelné, oblých tvarů. Svým způsobem to byla umělecká díla, sochy na kolech.
Dnes už na nic podobného nenarazíme. Ani nemáme šanci. Kdo dnes na auta kouká jako na umělecká díla? Jako na skulptury? Kdo k nim přistupuje jako sochař?
Osobité podpisy slavného designéra.
Virgil Exner měl to štěstí, že auta navrhoval v čase, kdy byla uměleckým předmětem. Kdy tak na ně bylo pohlíženo. Mladý designér vytvořil svébytný styl. Ovlivnil ostatní. A vozy originálních tvarů, které navrhl, se skvěle prodávaly.
První návrhy
Kariéra Virgila Exnera začala v den, kdy ho zaměstnal legendární šéf designu General Motors Harley Earl. Jeho první úkol zněl: ovlivnit vzhled Pontiaců. O čtyři roky později byl najatý Raymondem Loewym, aby se podílel na změně vozů značky Studebaker. O pět let později, v roce 1944, se však ocitl na dlažbě. Loewy ho podezříval, že pracoval na nových modelech samostatně, bez jeho vedení. Studebaker vzápětí natruc najal Exnera zpět jako nezávislého konzultanta.
Exner svoji designérskou filozofii nazval Forward Look (progresivní vzhled). Jeho vozy byly široko rozkročené, vypadaly jako připravené pro vysokou rychlost.
V roce 1948 Exnera oslovila společnost Chrysler, kterou drtila konkurence - GM a Ford. Její vozy byly technicky na výši, ale na pohled byly nudné, nepřitažlivé, nevzhledné, staromódních tvarů. Jak se tehdy psalo „kromě babiček nezajímaly nikoho“. Exner měl fádně vyhlížející vozy značek Chrysler, Dodge, DeSoto a Plymouth změnit.
Tvůrčí svoboda
Po prvních letech, kdy se Exner u Chrysleru rozkoukával, přišel s překvapivými návrhy. Vedení společnosti zaujaly natolik, že ho v roce 1953 jmenovali ředitelem designu a uvolnili mu zcela ruce.
Učinili něco, o čem se designérům mohlo (a vlastně může i dnes) jen zdát. Do jeho práce se mu vedení nepletlo, nikdo z manažerů za ním nepřicházel s nějakými dodatečnými „nápady“, „vylepšeními“.
Chrysler d´Elegance vyhlížel velmi evropsky. Virgil Exner s ním získal definitivně reputaci progresivního designéra.
Chrysler 300 z roku 1955.
On měl rozhodující slovo, co se týkalo designu i barev. A kvůli jeho návrhům museli nejednou vyvíjet zcela nové technologie.
Tahle sázka na génia Exnera Chrysleru vyšla. Prodeje jejích vozů najednou přes noc trhaly rekordy. Společnost vydělala za první čtvrtletí roku 1957 stejnou sumu, jako za celý předcházející rok.
Chrysler Norseman z roku 1956.
Exner působil u Chrysleru od roku 1948 do roku 1962. Za tu dobu proměnil vnímání značky u amerických motoristů. Ta po letech útlumu a přehlížení najednou udávala tón. Produkovala ta nejstylovější auta své doby.
Exnerův novátorský přístup se vyznačoval nejen překvapivými tvary vozů, které navrhoval, ale také tím, že se nebál využívat různé technické vymoženosti. Třeba ve svém aerodynamickém tunelu pravidelně vozy značek DeSoto, Dodge, Plymouth a Chrysler. Zde je vylaďoval, vyhlazoval.
Žádný jiný designér ve Spojených státech se v polovině minulého století něčím podobným nezabýval. To se změnilo až v 70. letech minulého století, v čase ropné krize.
Srdeční kolaps
Napětí a soustavný silný tlak, nutnost být úspěšný, si ale u Exnera vybraly po několika letech vypětí svoji daň. Designér neustále kouřil, žil nezdravě. V roce 1956 ho srazil v rozletu silný infarkt. Sice se po čase vrátil do práce, ale u Chrysleru vydržel jen do roku 1962.
K jeho odchodu přispělo i to, že se změnila atmosféra a manažeři mu začali do jeho práce „mluvit“. Nutili ho ke změnám, k tomu, aby předělal již hotové návrhy vozů pro rok 1962. Aby ty vozy byly menší.
Avantgardní roadster Plymouth XNR z roku 1960.
Po odchodu od Chryslera, kde Exner zažil nejzářivější léta své kariéry, pokračoval u znovu vzkříšených klasických značek Deusenberg a Stutz. I zde nezapřel svůj originální pohled na automobilový design. Zdařile „míchal“ retro prvky s moderními tvary vozů. I v tomto předstihl ostatní. Retro styl aut se objevil jako módní záležitost až mnohem později, v 90. letech.
Svět automobilového designu opustil Virgil Exner, když mu bylo 64 let v roce 1973. Pak se věnoval hodně malbě vodovými barvami. I v tomto oboru projevil nevšední talent.
V roce 1957 se stal Virgil Exner viceprezidentem Chrysleru, měl na starosti design značky. To bylo velké vyznamenání od společnosti, která ještě deset let předtím nespolupracovala s jediným význačným designérem.
Virgil Exner
Narodil se 24. září 1909 v Ann Arboru, stát Michigan. Byl adoptovaný Georgem a Ivou Exnerovými. Odmala se zajímal o umění a automobily. Studoval na University of Notre Dame v Indianě, studium ale ukončil po dvou letech kvůli nedostatku financí. Pak začal pracovat jako asistent v uměleckém studiu, které se specializovalo na reklamu. V roce 1931 si vzal Mildred Marii Eshlemanovou. V roce 1933 se jim narodil syn Virgil, který se později stal designérem u Ford Motor Company. Jejich druhé dítě Brian se zabilo po pádu z okna. Virgil Exner zemřel 22. prosince v michiganském Royal Oak.
Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.
Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.
Chrysler 300 • Chrysler Voyager