Tohle je rekordní údaj, auta na německých silnicích jsou starší, než kdy dříve. Zákazníci dnes obcházejí showroomy obloukem, bojí se utrácet, nahrazovat starší vozy novými. Vše způsobila krize, sdělila VDA (Asociace automobilového průmyslu Německa).
Registrace nových modelů v zemi poklesly v červnu v meziročním srovnání o pět procent. Je to letos již pátý měsíční pokles. Za první pololetí letošního roku klesla poptávka po nových vozech o 8 procent na 1,5 milionu aut podle německé organizace KBA.
“Německo není žádný ostrov, přirozeně se nemůže vyhnout tomu, co se děje kolem nás v Evropě,” řekl na tiskové konferenci v Berlíně Matthias Wissmann, president VDA. “Panuje tady zcela jistě stav nejistoty, který vyvolala krize v eurozóně.”
VDA upravilo svoji předpověď pro letošní rok, v Německu se prý prodá 2,9 milionů až 3 miliony automobilů. A podobně to bude i příští rok, poptávka po nových vozech se na největším evropském trhu bude pohybovat kolem tří milionů.
Podle Wissmana jsou nyní v západní Evropě zhruba tři miliony lidí, kteří si nyní nekupují auta. “Nezačaly ale jezdit veřejnou dopravou, ani nezačaly sdílet své vozy s dalšími lidmi. Jsou připraveni si koupit nové vozy, ale čekají na pozitivní signály.“
A v Česku?
Průměrné stáří vozidel bylo loni u nás 13,8 roku. Podíl osobních automobilů starších deseti let přesáhl 60 procent z celkového počtu registrovaných vozidel, z toho téměř třetina je starších než 15 let.