10
Fotogalerie

Škoda 1203, Tatra 87 i Defender. 10 proslulých aut, která slaví letos kulatiny

V roce 2018 si připomeneme narozeniny mnoha desítek modelů, které se zapsaly do automobilové historie. Do našeho výběru se nevešly například Fiat Uno, Volkswagen Passat nebo Praga V3S. Jejich příběhy však podrobně připomeneme jindy.

Kromě zahájení výroby či přestavení jednotlivých modelů nabízí letošní automobilové kalendárium i řadu dalších významných výročí. Například letos je tomu přesně sto let, co se původní společnost Rapp Motorenwerke transformovala do Bayerische Motoren Werke, neboli BMW. Pojďme se ale nyní věnovat slavným automobilům, které jsme do našeho přehledu seřadili podle abecedního pořadí:

1) Aston Martin DB4

Aston_Martin-DB4-1958-1600-02.jpg

Nádherný představitel britské automobilové slávy se poprvé ukázal světu před 60 lety. V roce 1958 byl hvězdou londýnské Motor Show. Bylo to završení čtyřletého vývoje. Vůz Aston Martin DB4 má ocelovou podvozkovou plošinu, na kterou je navařený trubkový rám. Na tu jsou zase připevněné hliníkové povrchové díly.

Auto je téměř čtyři a půl metru dlouhé, široké 1676 milimetrů a vysoké jen 1336 milimetrů. Autorem tvarů karosérie je italské designérské studio Carozzeria Touring. Šestiválcový řadový motor s objemem 3670 cm3 zkonstruoval polský emigrant Tadek Marek. V základní verzi měl výkon 240 koní, později ale byly k mání také varianty s 266 koňskými silami, a dokonce i GT, které mělo koní 302.

Automobil se vyráběl v letech 1958-63 v pěti sériích.Vzniklo i 70 kabrioletů.

Pokračování 2 / 9

2) BMW M1

BMW-M1-1979-1600-03.jpg

První produkt sportovní divize M, design od Giugiara, motor uprostřed a pohon zadních kol. O moc lepší kombinaci pro stvoření legendy asi nevymyslíte.

BMW M1 debutovalo před 40 lety na pařížském autosalonu. Pak se během následujících tří let vyrobilo celkem 456 sériových aut. Na jeho vývoji pomáhali inženýrům BMW divize M také jejich italští kolegové z Lamborghini.. "Civilisté" si mohli pořídit vůz s motorem 3,5 V6, který dodával výkon 204 kW. Auto díky němu dosahovalo maximální rychlost 260 km/h.

Podstatně děsivější parametry ale měly speciály, které ze sériového modelu vytvořili specialisté firmy Procar. Po jejich zásahu dostal motor přeplňování a výkon 634 kW. S těmito auty závodili piloti F1. Jediné dva ročníky postupně vyhráli Niki Lauda a Nelson Piquet.

Pokračování 3 / 9

3) BMW Z1

BMW-Z1-1988-1600-03.jpg

Zakladatel nové řady vozů BMW dostal označení Z. To je zkratka z německého slova zukunft - budoucnost.  Vyrábět se začal v roce 1988, tedy před 30 lety.

V mnohém se opravdu jednalo o skutečně převratný vůz. Například dveře se zasouvaly dolů do zvýšeného prahu a v konstrukci podlahy byla použita umělá hmota. Také povrchové díly byly z umělé hmoty, případně z laminátu. Dokonce si je prý majitel, pokud se mu nelíbila původní barva, vyměnit za jinak lakované během zhruba hodiny práce. Některé části karoserie byly navíc spojeny lepidlem, což je technologie, která se začala v masovém měřítku používat teprve v tomto desetiletí.

Auto poháněl šestiválec se zdvihovým objemem válců 2,5 litru. Lehký automobil dokázal rozjet až na 225 km/hod. Během tří let výroby se zákazníkům předalo celkem 8000 exemplářů. Nástupce, kterým byla Z3, se představil až po pětileté odmlce.

Pokračování 4 / 9

4) Citroën 2CV

PDNGGGQIP5E47AFIVAS65YQPK4.jpg

Historka o tom, jaké zadání dostali konstruktéři vozu, je všeobecně známá. Přesto stojí za to si ji opět připomenout. Prostě měli stvořit automobil, který je schopen jet rychlostí 60 kilometrů v hodině přes zorané pole, pojmout čtyři sedláky se slamáky na hlavě, pytel brambor a ošatku vajec. A to tak, aby se ani jedno vajíčko při jízdě nerozbilo.

A tak se také stalo. Právě to bylo příčinou oné kolébavé jízdy vozu, který dostal záhy přehlídku kachna. Nakonec se vyráběl od roku 1948, kdy byl představen v Paříži, až do roku 1990.

Ve skutečnosti je ale automobil ještě o bezmála deset let starší. První prototypy totiž vznikly již v roce 1939, tehdy jich ale Francouzi většinu zničili, aby při okupaci nepadly do rukou Němcům.

Auto poháněl dvouválcový motor boxer. Původně měl zdvihový objem pouze 375 cm3 a výkon 6,6 kW. Později se kubatura zvýšila na 421 cm3 a výkon přesáhl 9 kW.

Pokračování 5 / 9

5) Ford Escort

1968_cars_escort_mk1_2door_deluxe2.jpg

Nedožité padesátiny slaví v Evropě model Ford Escort. Tento nástupce Fordu Anglia se představil v roce 1968. Dalších 32 pak dealeři Fordu nabízeli zájemcům o vůz z kategorie nižší střední třída v různých karosářských provedeních právě tento vůz.

Vzniklo celkem sedm generací, než se Ford rozhodl pro příchod nového jména, což je dodnes prodávaný Focus. První dvě generace měly ještě klasickou koncepci, tedy motor vpředu a pohon zadních kol, později se ale přešlo na systém "vše vpředu".

Escorty se v osmdesátých i devadesátých letech dělaly i ve sportovních verzích RS. Vrcholem byly Escort Cosworth a pak i Escort WRC.

Pokračování 6 / 9

6) Chevrolet Corvette

Chevrolet-Corvette_C1-1953-1600-0a.jpg

Jeden z nejikoničtějších sporťáků Ameriky, a vlastně i celého světa, měl premiéru na poněkonu zvláštním místě. Přesně 17. ledna 1953 chystaný Chevrolet Corvette, tehdy ještě jako studii, představila společnost General Motors v tanečním sále hotelu Waldorf Astoria v New Yorku.

Ohlas byl obrovský, a tak se vůz již v červnu téhož roku začal vyrábět sériově. Přestože původně se počítalo s nahrazení plastové karosérie, kterou měl koncept, plechovými díly, nakonec se měly i sériové corvetty laminátový povrch.

Komerční úspěch však zpočátku nebyl moc velký. Zákazníkům vadila vysoká cena a malý výkon motoru. Věhlas začal stoupa až namontování osmiválce (4,3 litru) v roce 1955. Do současnosti vzniklo sedm generací. Ta osmá, podle zatím ne zcela potvrzených zpráv, má dostat motor uprostřed.

Pokračování 7 / 9

7) Land Rover Defender

1948_Land_Rover_Series_I_8_0_retro_offroad_4x4_____g_2048x1536.jpg

Když v roce 1948 začala společnost Rover Company vyrábět vůz Land Rover, netušila, že označení jednoho modelu nakonec převezme celá automobilka.

V současnosti má sice 70 let stará automobilová legenda výrobní odstávku, ale již na konci letošního roku by se měla představit nová generace, kterou již ovšem vyrobí ruce dělníků v nové továrně na Slovensku.

Land Roverů Series I vzniklo po představení na autosalonu v Amsterdamu pouze 648 kusů, přičemž dvacet dochovaných exemplářů má dnes obrovskou cenu. Přitom se jedná o velmi jednoduchý vůz s koncepcí okopírovanou z Jeepu Willys. Záměrem bylo nabídnout farmářům auto, které je schopno zorat pole a poté je odvézt do města.

Proto mělo pohon všech kol,  čtyřrychlostní převodovku s redukcí a motor 1,6 s výkonem 50 koní. Na karoserii byly díly ze slitiny hliníku a hořčíku. To proto, že tohoto materiálu bylo dost, zatímco ocel chyběla.

Defender se nejprve dělal v otevřené verzi, pak byla možnost získat plátěnou nebo i pevnou střechu. Nakonec ale vznikly i vozy s karoserií Station Wagon.

Pokračování 8 / 9

8) Porsche 356

Porsche-356-1948-1600-01.jpg

Firma Porsche, kterou založil geniální konstruktér Ferdinand Porsche pocházející z Vratislavic u Liberce, sice existovala již od roku 1931, avšak první vůz toho jména spatřil světlo světa až v roce 1948.

Duchovním otcem byl už navíc Porscheho syn, který se rovněž jmenoval Ferdinand. Porsche 356 (označení vůz dostal podle pořadového čísla projektu) byl původně roadster poháněný motorem boxer se zdvihovým objemem válců 1131 cm3. Byl umístěný vzadu, stejně jako u brouka. Na trubkovém rámu byla karoserie, kterou navrhl Rakušan Erwin Komenda. Postupně se začaly nabízet také verze kupé a kabriolet. 

První kusy vznikly ještě ve Gmündu v Rakousku, kam se v průběhu druhé světové války firma přestěhovala, aby unikla náletům na Stuttgart. Vůz se vyráběl až do roku 1965 a výkon motoru se postupně navyšoval. Nakonec dosáhl až 155 koní.

9) Škoda 1203

Škoda-1203-8.jpg

Ve světovém měřítku samozřejmě automobil Škoda 1203 nehraje žádnou významnou roli, nicméně pro obyvatele bývalého Československa je to vozidlo, které ho provázelo doslova od narození až do smrti.

Přestože klasickou dodávku firmy v Československé socialistické republice i dalších tehdy spřátelených zemích potřebovaly jako sůl, vývoj se vlekl. Začal v padesátých letech a teprve v roce 1968, tedy před padesáti lety, měl automobil premiéru v provedení mikrobus a dodávka na strojírenském veletrhu v Brně.

Auto dostalo klasickou koncepci, tedy motor uložený těsně za přední nápravu a pohon zadních kol. Čtyřválec s objemem 1221 cm3 měl výkon 45 koní, což samozřejmě například pro verzi mikrobus s osmi sedačkami nebylo mnoho. Proto také maximální rychlost činila jen 95 kilometrů v hodině a spotřeba se pohybovala mezi 11 a 12 litry benzinu na sto kilometrů.

Od roku 1973 se výroba, která původně probíhala v závodě Škody ve Vrchlabí, začala postupně přesouvat do slovenské Trnavy. Tam pak vůz ve výrobním programu vydržel až do přelomu tisíciletí.

Pokračování 9 / 9

10) Tatra 87

TatraT87_01_1500.jpg

Na rozdíl od Škody 1203 je Tatra 87 skutečně automobilem, které proslavilo um lidí z českého automobilového průmyslu. Jedná se totiž o první sériově vyráběný vůz, při jehož konstruování byly použity vědecké poznatky o aerodynamice

Tatra 87 se sice představila již v roce 1937, avšak vyrábět se začala až před 80 let, tedy při letopočtu 1938. Konstruktéři také dbali na nízkou hmotnost, a tak oproti předchůdci (což byla Tatra 77), se snížila o 330 kilogramů.

Osmiválcový motor s objemem tři litry byl umístěn vzadu a poháněl zadní kola. Výkon byl sice jen 75 koní, přesto to však postačovalo na udělení maximální rychlosti 160 kilometrů v hodině, což vůz posunulo mezi nejrychlejší sedany té doby.

Auto se vyrábělo i po válce, až do roku 1950. Celkem vzniklo něco málo přes tři tisíce kusů. Mezi majiteli ve své době byly velmi význačné osobnosti. Například egyptský král Faruk, letecký konstruktér Heinkel, generál Rommel, závodnice Eliška Junková, spisovatel John Steinbeck a další. Dnes ho má ve své sbírce třeba i moderátor Jay Leno.

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Doporučujeme

Články odjinud