Skutečně první vyrobený vůz NW Präsident se dochoval a lze jej vidět v Národním technickém muzeu v Praze. Dostal se sem už jako muzejní exponát po návratu z Rakouska v roce 1919.

Skutečně první vyrobený vůz NW Präsident se dochoval a lze jej vidět v Národním technickém muzeu v Praze. Dostal se sem už jako muzejní exponát po návratu z Rakouska v roce 1919.

Replika je naopak ve firemním muzeu kopřivnické automobilky. Vyrobili ji již před padesáti lety.

Replika je naopak ve firemním muzeu kopřivnické automobilky. Vyrobili ji již před padesáti lety.

Automobil, který vznikl vlastně přebudováním osvědčeného kočáru MyLord, dostal, údajně jako vůbec první auto na světě, také přední nárazník.

Automobil, který vznikl vlastně přebudováním osvědčeného kočáru MyLord, dostal, údajně jako vůbec první auto na světě, také přední nárazník.

Poháněna byla zadní kola.

Poháněna byla zadní kola.

Motor namontovali do míst, kde byl původně v kočáru zavazadlový prostor.

Motor namontovali do míst, kde byl původně v kočáru zavazadlový prostor.

Za časů Rakousko-Uherské monarchie se jméno vozu jeví dosti nezvykle. Šlo ale o vzdání úcty tehdejšímu prezidentovi Rakouského automobilového klubu.

Za časů Rakousko-Uherské monarchie se jméno vozu jeví dosti nezvykle. Šlo ale o vzdání úcty tehdejšímu prezidentovi Rakouského automobilového klubu.

Motor pocházel od samotného Karla Benze.

Motor pocházel od samotného Karla Benze.

Jde o dvouválec s protiběžnými písty o zdvihovém objemu 2714 cm3. Výkon byl 4,9 kW (6,6 koně)

Jde o dvouválec s protiběžnými písty o zdvihovém objemu 2714 cm3. Výkon byl 4,9 kW (6,6 koně)

Převodovka byla dvourychlostní a ovládala se nakláněním sloupku řízení dopředu a dozadu. Nádrž byla umístěna pod předními sedačkami.

Převodovka byla dvourychlostní a ovládala se nakláněním sloupku řízení dopředu a dozadu. Nádrž byla umístěna pod předními sedačkami.

Čalounění sedaček bylo luxusní

Čalounění sedaček bylo luxusní

Poměrně velkou střechu bylo možné sklopit dozadu. Vůz Präsident lze pokládat za sériový model, protože v roce 1898 v Kopřivnici vyrobili další, byť již částečně vylepšené a s jinými jmény.

Poměrně velkou střechu bylo možné sklopit dozadu. Vůz Präsident lze pokládat za sériový model, protože v roce 1898 v Kopřivnici vyrobili další, byť již částečně vylepšené a s jinými jmény.

Pokus o reinkarnaci tentokrát již počeštělého jména Prezident učinil v roce 1994 designér Václav Král. Prototyp vznikl ve firmě Ecorra. Václav Král se snažil tvarem přídě (zejména její prostřední části) připomenout slavné předválečné modely značky Tatra. Nakonec však k sériové výrobě nedošlo a vedení automobilky dalo přednost Tatře 700.

Pokus o reinkarnaci tentokrát již počeštělého jména Prezident učinil v roce 1994 designér Václav Král. Prototyp vznikl ve firmě Ecorra. Václav Král se snažil tvarem přídě (zejména její prostřední části) připomenout slavné předválečné modely značky Tatra. Nakonec však k sériové výrobě nedošlo a vedení automobilky dalo přednost Tatře 700.

Na počest 120. výročí značky nechalo současné vedení automobilky Tatra připravit limitovanou edici nosného modelu značky - vozu Phoenix.

Na počest 120. výročí značky nechalo současné vedení automobilky Tatra připravit limitovanou edici nosného modelu značky - vozu Phoenix.

Od klasického provedení se liší především exkluzivní barvou karosérie s černou prostřední částí a samozřejmě příslušným označením.

Od klasického provedení se liší především exkluzivní barvou karosérie s černou prostřední částí a samozřejmě příslušným označením.

Vozidlo lze objednat do výroby ve dvou, tří i čtyřnápravovém provedení s variantami pohonu 4x4, 6x6 a 8x8

Vozidlo lze objednat do výroby ve dvou, tří i čtyřnápravovém provedení s variantami pohonu 4x4, 6x6 a 8x8

Uvnitř je pak palubní deska s imitací dřevěného obložení,

Uvnitř je pak palubní deska s imitací dřevěného obložení,

kožený volant

kožený volant

a také kůží částečně čalouněné sedačky.

a také kůží částečně čalouněné sedačky.

Těchto vozů již v Kopřivnici vyrobili bezmála šedesát z plánované stodvacetikusové série. To znamená, že právě tato verze "Präsidenta" je tou komerčně nejúspěšnější.

Těchto vozů již v Kopřivnici vyrobili bezmála šedesát z plánované stodvacetikusové série. To znamená, že právě tato verze "Präsidenta" je tou komerčně nejúspěšnější.

Kdo chce být stylový, může si navíc přikoupit i stylové hodinky Prim edice Präsident...

Kdo chce být stylový, může si navíc přikoupit i stylové hodinky Prim edice Präsident...

Replika je naopak ve firemním muzeu kopřivnické automobilky. Vyrobili ji již před padesáti lety.
Automobil, který vznikl vlastně přebudováním osvědčeného kočáru MyLord, dostal, údajně jako vůbec první auto na světě, také přední nárazník.
Poháněna byla zadní kola.
Motor namontovali do míst, kde byl původně v kočáru zavazadlový prostor.
20
Fotogalerie

Příběhy tří tatrováckých Prezidentů: Nejúspěšnější je ten poslední

Automobilka Tatra již vyrobila téměř polovinu se stodvacetikusové limitované edice modelu Phoenix Präsident. To z něj dělá nejúspěšnější vůz s tímto jménem, které výrobce použil již potřetí.

Před sto dvaceti lety začal Leopold Sviták v kopřivnické továrně Nesseldorfer Wagenbau bez hlubších znalostí o tomto dopravním prostředku stavět první automobil v celém Rakousku-Uhersku. Na jaře o rok později pak vůz pojmenovaný na počest šéfa Rakouského automobilového klubu Präsident dojel na propagační jízdu do Vídně.

Od té doby vznikly další dva kopřivnické vozy, které používají toto označení - nejprve v roce 1994 podle návrhu designéra Václava Krále prototyp luxusního sedanu, letos pak limitovaná edice nákladního vozu Phoenix.

Více se o jejich osudech dozvíte při prohlížení následující fotogalerie: 

a DSC_0959.JPGb DSC_0062.JPGc DSC_0060.JPG

Doporučujeme

Články odjinud