Podle Continentalu by už příští generace aut mohla dostat nový elektronický systém schopný rozpoznat riziko vzniku akvaplaningu a upozornit řidiče na bezpečnou rychlost.
Umíte rozpoznat moment, kdy vašemu vozu hrozí ztráta přilnavosti kvůli příliš vysoké vrstvě vody, kterou už drážky dezénu pneumatiky nestíhají odvádět mimo oblast kontaktu s vozovkou?
Existuje dost řidičů, kteří symptomy akvaplaningu zaregistrují. A to nejen tím, že zkušeně čtou silnici a situaci kolem sebe. Vnímají rázy do řízení, poznají chybějící reakce auta na pohyby volantu či zachytí případné prokluzy poháněných kol. V takových chvílích ví, že to nejlepší je dělat toho s autem (kromě ubrání plynu či vyšlápnutí spojky) co nejméně.
Spousta dalších šoférů tohle neví a nezná, na druhé straně ale mají dost rozumu a pudu sebezáchovy, aby vnímali prudké lijáky jako možné nebezpečí a alespoň intuitivně povolili pravý pedál. Uvedené dvě skupiny problémy s akvaplaningem obvykle nemají, pořád je tady ale nemalá zbývající část řidičů, která tohle riziko podceňuje.
Může to být nedostatkem zkušeností, přehnanou sebejistotou, nadměrným spoléháním se na bezpečnostní elektronické systémy či různé kombinace zmíněných faktorů, každopádně především kvůli této skupině lidí na silnicích se automobilky či dodavatelé výrobců zabývají vývojem systémů, které budou umět rozpoznat možné riziko akvaplaningu a buď řidiče upozorní, nebo rovnou zasáhnou do řízení.
Jednou z firem, která na něčem podobném pracuje, je Continental. Vývojové oddělení této společnosti se pochlubilo připravovaným výstražným systémem, který má být schopen akvaplaning rozpoznat ještě před jeho vznikem a upozornit na to řidiče.
Tvůrci novinky říkají, že jejich preventivní technika využívá záběry z širokoúhlých kamer, které jsou nainstalovány ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vývojových prototypů. „V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory jejího rozstřiku, které mají kvůli vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu můžeme odhalit akvaplaning v jeho rané fázi,“ říká Bernd Hartmann z frankfurtské pobočky Continentalu.
Kromě vyhodnocování videosignálů z kamer plánují konstrutéři využít ke sběru údajů o podmínkách na silnici také data z pneumatik. V tomto případě budou využity záznamy ze snímačů instalovaných přímo v pláštích.
„Využíváme údaje o zrychlení ze systému sledujícího stav pneumatik a zaměřujeme se na specifické sekvence signálů,“ vysvětluje Andreas Wolf, přičemž naráží na technologii eTIS (electronic-Tire Information System) schopnou zjistit kromě jiného i zbývající hloubku dezénu. Díky tomu je novinka Continentalu schopna stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.
Zástupci Continentalu tvrdí, že v budoucnu bude možné posuzovat údaje ze všech snímačů najednou a v centrální řídicí jednotce vozidla je využít pro výstrahu. Systém má být schopen vyhodnotit míru rizika a řidiče upozornit na to, jaká rychlost je ještě bezpečná. Tím však využití nové technologie nekončí.
Dalším stupněm má být z pohledu Continentalu technologie vzájemného propojení automobilů. Díky sdílení dat mezi vozidly a digitálním mapovým podkladům mohou varování o riziku akvaplaningu dostat řidiči ještě před tím, než vjedou do nebezpečné oblasti, stejně jako už dnes fungují dopravní informační systémy, aby upozornily na potenciálně nebezpečná místa na trase. Podobný výstražný systém pak má být využitý pro autonomní vozidla, která se budou muset vyhnout akvaplaningu nebo ho zvládnout i bez zkušeností, které má za volantem ostřílený řidič.