Deset novinářů, dvě hodiny do večeře a před hotelem kabriolet osazený kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 550 koní. Atmosféra zhoustla tak, že by se mohla krájet. Na všechny se tutově nedostane…
Kapitoly článku:
Opravdu si ani nevzpomínám na presstrip, kde by mezi novináři zavládlo takové dusno. K dispozici bylo poměrně málo času, poměrně hodně lidí a pouze jeden Jaguar XKR-S. Tak jako téměř vždy si nikdo nepřečetl program dvoudenní akce, aby zjistil, že odpolední jízdy slouží pouze jako kratochvíle a že druhý den bude na okruhu k dispozici celá řada XKR-S v provedení kupé i kabrio.
Takže každý zúčastnění netrpělivě očekával návrat kolegy, který auto ukořistil jako první. Jo, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Měl jsem štěstí. Když se auto vrátilo, zrovna nikdo nebyl ve střehu a za minutku už testovací XKR-S směřovalo na další testovací jízdu. Velmi brzy jsem pochopil, proč všichni tak nutně potřebovali auto vyzkoušet okamžitě.
Jaguar XKR-S dává svůj potenciál znát už na prnví pohled.
Nejrychlejší ze všech
Jaguar XKR-S už nějakou dobu na trhu působí, takže myslím, že není potřeba nějak podrobněji popisovat, o co tady vlastně jde. Ono se vlastně všechno dá vyjádřit poměrně jednoduše jednou větou. XKR-S je nejrychlejší sériově vyráběný model automobilky Jaguar. Tohle mluví za vše. Nedávno navíc bylo představeno otevřené provedení Convertible a právě to stálo před naším hotelem jako jedna z možností, jak si zkrátit čekání na večeři. A jen tak mimochodem, hned za hotelem byla krásná klikatá asfaltka vedoucí až do výšky téměř dvou tisíc metrů nad mořem. Opravdu velmi atraktivní kratochvíle.
Obvykle hodnotíme v úvodu design toho kterého automobilu, ale to pro tentokrát přeskočím. Vzhled auta totiž nepotřebuje vůbec žádný komentář. Agresivní nárazník, písmenka RS na masce chladiče, otvory v kapotě, vzadu decentní spoiler nebo čtyři koncovky výfuku… O potenciálu tohoto auta nemůže nikdo pochybovat ani na minutu. Možná, že černé provedení na fotkách vypadá až příliš nenápadně, v reálu to ale nevadí. To, co by náhodou v očích některých pochybovačných jedinců nezvládl design, bezpečně doplní zvuk motoru.
550 kompresorových koní
Každý, kdo měl s XKR-S tu čest, vám zaručeně potvrdí, že to, co ho nejvíce dostalo, je právě zvukový projev pohonné jednotky. Už pouze moment, kdy se do auta usadíte, zmáčknete tlačítko a motor naskočí… V tu chvíli všem začne běhat mráz po zádech. Zvuk je krásně mechanický a přirovnání k různým symfoniím je stoprocentně na místě.
Musím se přiznat, že v tomhle autě by mě bavilo klidně i popojíždět krokem někde po pražském nábřeží a poslouchat, jak se pod kapotou to obrovské stádo jen tak líně převaluje. Vědomí obrovského potenciálu, který je rozložen mezi osm válců a kompresor, je jednoduše krásné. Stejně jako fakt, že v momentě, kdy dám plyn na podlahu, ujedu bez problému drtivé většině účastníků silničního provozu a těm skvělým policejním Passatům můžu leda tak ukazovat, jaké to jsou jedničky.
XKR-S má pod kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 404 kW (550 k). Maximum výkonu je dostupné při 6000 – 6500 ot./min. Točivý moment pak vrcholí hodnotou 680 Nm a tu má řidič k dispozici od 2500 ot./min do 5500 ot./min. Přestože verze Convertible není žádný drobeček (a Coupe taky ne) – váží 1800 kilogramů, zvládne sprint z nuly na stovku za 4,4 s a maximálně dosahuje na 300 km/h. Myslím, že nastal ten správný čas vyrazit na zmíněnou klikatou silnici.