S podzimem a přicházející zimou se opět probírá téma viditelnosti na silnici a svou porci osvěty nyní přidává i Asociace Záchranný kruh s kampaní Ty to zvládneš. Zdroj: Asociace Záchranný kruh

S podzimem a přicházející zimou se opět probírá téma viditelnosti na silnici a svou porci osvěty nyní přidává i Asociace Záchranný kruh s kampaní Ty to zvládneš. | Zdroj: Asociace Záchranný kruh

Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Klasicky tak přichází pohled do statistik a taky pár rad. Zdroj: Asociace Záchranný kruh

Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Klasicky tak přichází pohled do statistik a taky pár rad. | Zdroj: Asociace Záchranný kruh

Například u téměř čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vina na straně řidiče vozidla v důsledku omezené viditelnosti. Naopak chodec přehlédne ze stejného důvodu vozidlo ve více než deseti procentech. Zdroj: ACZ

Například u téměř čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vina na straně řidiče vozidla v důsledku omezené viditelnosti. Naopak chodec přehlédne ze stejného důvodu vozidlo ve více než deseti procentech. | Zdroj: ACZ

O správném osvětlení se dříve rozpovídali také  experti z Platformy Vize 0 , nedávno jsme se také  podívali na používání mlhovek . Zdroj: ACZ

O správném osvětlení se dříve rozpovídali také experti z Platformy Vize 0, nedávno jsme se také podívali na používání mlhovek. | Zdroj: ACZ

„Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků více než dvakrát větší než za dne... Zdroj: ACZ

„Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků více než dvakrát větší než za dne... | Zdroj: ACZ

...Proto správné osvětlení a respektování pravidla ´vidět a být viděn´ je zde zcela zásadní,“ zdůrazňuje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh. Zdroj: ACZ

...Proto správné osvětlení a respektování pravidla ´vidět a být viděn´ je zde zcela zásadní,“ zdůrazňuje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh. | Zdroj: ACZ

„Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak až 20krát zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důležitá... Zdroj: ACZ

„Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak až 20krát zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důležitá... | Zdroj: ACZ

...Existuje i možnost nechat si za pár korun reflektory seřídit přímo na STK,“ připomíná nstržm. Michal Fridrich z Hasičského záchranného sboru ČR. Zdroj: ACZ

...Existuje i možnost nechat si za pár korun reflektory seřídit přímo na STK,“ připomíná nstržm. Michal Fridrich z Hasičského záchranného sboru ČR. | Zdroj: ACZ

Dalším rozhodujícím faktorem je rychlost. Řidič by měl vědět, že schopnost bezpečně zastavit vozidlo nebo se vyhnout neosvětlené překážce v nočních hodinách výrazně klesá při rychlosti vyšší než 50 km/h. Zdroj: ACZ

Dalším rozhodujícím faktorem je rychlost. Řidič by měl vědět, že schopnost bezpečně zastavit vozidlo nebo se vyhnout neosvětlené překážce v nočních hodinách výrazně klesá při rychlosti vyšší než 50 km/h. | Zdroj: ACZ

Zejména při změně použití světel z dálkových na potkávací by měl řidič snížit rychlost vozidla ke zmíněné hranici. Zdroj: ACZ

Zejména při změně použití světel z dálkových na potkávací by měl řidič snížit rychlost vozidla ke zmíněné hranici. | Zdroj: ACZ

Jak již bylo zmíněno, svůj podíl viny na fatálních následcích dopravních nehod při snížené viditelnosti nenesou však pouze řidiči motorových vozidel. Více v článku... Zdroj: ACZ

Jak již bylo zmíněno, svůj podíl viny na fatálních následcích dopravních nehod při snížené viditelnosti nenesou však pouze řidiči motorových vozidel. Více v článku... | Zdroj: ACZ

Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Klasicky tak přichází pohled do statistik a taky pár rad. Zdroj: Asociace Záchranný kruh
Například u téměř čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vina na straně řidiče vozidla v důsledku omezené viditelnosti. Naopak chodec přehlédne ze stejného důvodu vozidlo ve více než deseti procentech. Zdroj: ACZ
O správném osvětlení se dříve rozpovídali také  experti z Platformy Vize 0 , nedávno jsme se také  podívali na používání mlhovek . Zdroj: ACZ
„Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků více než dvakrát větší než za dne... Zdroj: ACZ
11
Fotogalerie

Viditelnost na silnici je věcí nás všech. Svítíte správě a nosíte reflexní prvky?

Vidět a být viděn. Pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo, které platí v noci i ve dne.

S podzimem a přicházející zimou se opět probírá téma viditelnosti na silnici a svou porci osvěty nyní přidává i Asociace Záchranný kruh s kampaní Ty to zvládneš. Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Klasicky tak přichází pohled do statistik a taky pár rad.

Například u téměř čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vina na straně řidiče vozidla v důsledku omezené viditelnosti. Naopak chodec přehlédne ze stejného důvodu vozidlo ve více než deseti procentech. O správném osvětlení se dříve rozpovídali také experti z Platformy Vize 0, nedávno jsme se také podívali na používání mlhovek.

„Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků více než dvakrát větší než za dne. Proto správné osvětlení a respektování pravidla ´vidět a být viděn´ je zde zcela zásadní,“ zdůrazňuje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

„Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak až 20krát zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důležitá. Existuje i možnost nechat si za pár korun reflektory seřídit přímo na STK,“ připomíná nstržm. Michal Fridrich z Hasičského záchranného sboru ČR.

Dalším rozhodujícím faktorem je rychlost. Řidič by měl vědět, že schopnost bezpečně zastavit vozidlo nebo se vyhnout neosvětlené překážce v nočních hodinách výrazně klesá při rychlosti vyšší než 50 km/h. Zejména při změně použití světel z dálkových na potkávací by měl řidič snížit rychlost vozidla ke zmíněné hranici.

Jak již bylo zmíněno, svůj podíl viny na fatálních následcích dopravních nehod při snížené viditelnosti nenesou však pouze řidiči motorových vozidel. Výrazný a viditelný oděv chodců s reflexními prvky hraje v souboji s časem a odpovídající reakcí za volantem vozu zásadní roli.

„S rozsvícenými potkávacími světly uvidí řidič chodce bez reflexních prvků maximálně na padesát metrů. Při osmdesátce tak má jen dvě vteřiny na reakci. Navíc, když svítí potkávacími světly, většinou je to kvůli autu v protisměru, které může řidiči třeba i znemožnit se chodci včas vyhnout,“ potvrzuje plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Na správnou viditelnost chodce během noci či v mlze má kromě využití reflexních prvků vliv také barva oblečení. Zatímco v případě modré barvy oděvu je chodec viděn na vzdálenost přibližně 18 metrů, v případě bílého oděvu se tato hranice viditelnosti posouvá na 55 metrů. I s touto vzdáleností se však řidič za volantem pohybuje stále pouze v rovině rozpoznaného nebezpečí bez možnosti jakékoliv reakce. Naopak oděv s reflexním materiálem posouvá viditelnost chodce až na vzdálenost 200 metrů, která dává dostatečnou dobu na adekvátní a často život zachraňující reakci za volantem.

Doporučujeme

Články odjinud