57
Fotogalerie

Víkendová jízda: Lancia Thema 8.32

Za lakonickým číselným označením se skrývá překvapení: 8 válců a 32 ventilů. Svezli jsme se vrcholnou verzí „italského mercedesu“.

Kapitoly článku:


Ke Štěpánovi jezdím vždycky rád. Je to dobrý kamarád, ale navíc i znamenitý mechanik, který pro mě má vždy kromě teplého lidského slova i něco zajímavého na svezení. Osud mi díky mé poslední návštěvě u něj dopřál opět okusit nezaměnitelných projevů vidlicového osmiválce. Motor byl uložen napříč před přední nápravou Lancie Themy 8.32. Decentní žluté erby se vzpínajícím se hřebcem naznačují původ pohonné jednotky Ferrari. 

P4180116.jpgP4180117.jpgP4180114.jpg

Vykutálená čtyřka

Lancia Thema byla veřejnosti představena na turínském autosalonu v roce 1984 a s drobnými změnami se vyráběla rovné desetiletí. Vznikla ze společného projektu automobilek Fiat a Saab a vytvořila povedená čtyřčata s vozy Fiat Croma, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Vozům byla společná většina mechanických dílů podvozku a základní skelet karosérie, přičemž nabídka pohonných jednotek se lišila, nejblíže k sobě měly motory Fiatu a Lancie. Jednalo se o čtyř a pětidvéřové sedany, pouze Lancia se nabízela i jako kombi, jež se vyrábělo u Pininfariny v továrně Borgo San Paolo (vzniklo celkem pouze 21 074 kombíků). Motory byly uloženy vpředu napříč a v osmdesátých letech to v Evropě byly nejkomfortnější a nejporsotrnější vozy vyšší střední třídy. Saab se vyznačoval robustní tuhou zadní nápravou namísto víceprvkových závěsů vozů italské produkce a samozřejmě vlastními motory, a to včetně vyhlášených přeplňovaných zážehových čtyřválců. Saab 9000 se z této rodiny vyráběl nejdéle, přesněji řečeno až do nástupu modelu 9-5. Ale zpět k Lancii Thema s označením 8.32.

Alfa 164.jpgFiat Croma.jpgSaab 9000.jpg

Z historie

Thema přišla v době, kdy Lancia trpěla špatnou pověstí svých vozů především z důvodu nedměrné koroze, což tehdy bylo problémem většiny italských vozů včetně jinak znamenitého Hruskova Alfasudu. Thema proto dostala podvozek ošetřený galvanizací a také ochrana povrchových dílů karosérie se vyrovnala, ale i překonávala své konkurenty. Themy byly kvalitněji vybavené i vyrobené než Cromy a v těchto otázkách se blížily exkluzivním Saabům. Thema 8.32 byla poháněna třílitrovým vidlicovým osmiválcem Ferrari Dino s pravoúhlým rozevřením. Vycházel z motoru používaného ve Ferrari 308 QV, pro použití v Themě byl naladěn na výkon 215 koní při 6 750 ot./min. a točivý moment 285 Nm při 4 500 ot./min. Díky tomu vůz dosahoval rychlosti 240 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 6,8 s. V rámci modernizace v roce 1989, kdy zrudla zadní světla a přední blinky se přesunuly pod nižší, dvojité hlavní světlomety, neminula ani model 8.32 instalace katalyzátoru, jenž vozu ubral 10 koní na výkonu, což se podepsalo na mírném zhoršení jeho dynamických vlastností.  Dle dostupných údajů se v první sérii vyrobilo 2 370 a ve druhé sérii 1 601 kusů tohoto modelu (vůz na snímcích patří právě do druhé série). Vznikly rovněž dva prototypy Themy 8.32 s pohonem všech čtyř kol. 

P4180118.jpgP4180122.jpgP4180093.jpg
 

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud