15
Fotogalerie

5 ojetých kombi na prázdniny do 150 tisíc: Držte se při zemi!

Kompakt s karoserií kombi nemusí být jen Škoda Octavia. Podívali jsme se na pětici aut, která za 150 tisíc pohodlně přepraví rodinu na dovolenou.

Nižší střední třída dlouhodobě patřila k nejprodávanějším kategoriím vozidel na českém trhu. Pro důvody není třeba chodit daleko: kompakty už jsou dostatečně pohodlné na dlouhé cesty, slušně prostorné i pro rodinu, a zároveň cenově dostupné.

A to platí beze zbytku jak pro nové, tak i pro ojeté vozy. Zaměřili jsme se na pětici aut v provedení kombi, která poskytnou slušnou spolehlivost, a zároveň je pořídíte za ceny do 150 tisíc korun.

Tady jsou:

Ford Focus II

Vzhled druhé generace focusu už se možná okoukal, jenže po technické stránce se stále jedná o velice slušné kombi nižší střední třídy. Navíc díky víceprvkové zadní nápravě nabízí i bezkonkurenční jízdní vlastnosti.

Jenže to po letech už nemusí platit bezvýhradně. Vibrující kola často znamenají unavené přední zavěšení. A když už u auta povolí silentbloky zadní nápravy a nikdo v posledních letech neudělal geometrii, může se oprava pořádně prodražit. Kvůli zarezlým excentrům pak nezbývá, než zadní ramena vyřezat a kompletně nahradit. Na druhou stranu je ale nutné dodat, že stejný problém vás může postihnout i u dalších aut vybavených multilinkem v našem výběru. Třeba octavia by mohla vyprávět.

Zásadní lapsusy se však jinak vozu vyhýbají, snad jen s výjimkou selhávajících přístrojových štítů, ve kterých jsou i údaje k imobilizéru. Po závadě tedy neodjedete a oprava u nezávislých specialistů se vyšplhá i na osm tisíc. Dále občas zlobí mikrospínač zadních dveří a vrcholná navigace.

Otázka motorů je u focusu trochu ošemetná. Většina aut je vybavena naftovým 1.6 TDCi. Jeho vrtochy jsou notoricky známé: kvůli podfukujícím vstřikovačům a malé olejové náplni trpí na zakarbonování, následně mu selže turbo. Ani jeho EGR ventily a vstřikovače nejsou věčné. To vše platí a platit bude nadále. Pokud se smíříte s těmito investicemi a budete jim předcházet nešizeným servisem, jde udržet při životě a jezdí perfektně. Bytelnějšími vznětovými variantami jsou ale jednotky 1.8 a 2.0 TDCi.

Pro ty, kteří plánují menší nájezdy, pak bude nejlepší volbou benzinová šestnáctistovka. Obecně je velmi spolehlivá, občas ale trpí na zvýšenou spotřebu oleje. U japonských motorů 1.8 a 2.0 pak zase umí selhat vířivé klapky v sání. Pokud se závada včas nepodchytí, znamená pro auto konečnou.

1_1.jpg1_2.jpg1_3.jpg

Pokračování 2 / 6

Kia Cee’d

Za 150 tisíc pořídíte cee’d první generace, konkrétně vozy z konce výroby v roce 2013. Bude to dobrá volba s minimem rizik. Přesto tu nějaké stále jsou. Začněme korozí: především u starších aut rezivěla horní část zadních dveří. I spodní část karoserie ale prověřte na zvedáku.

Z pohledu motorů je nejjistější motorizací pro rodinu ideální dieselová šestnáctistovka. Problémů s ní bývá minimum a cena případných náhradních dílů nevybočuje z norem údržby vozidel s common-railem. Navíc nemá dvouhmotový setrvačník.

Nabídce však dominují spíše vozy s benzinovými motory 1.4 a 1.6 CVVT. Rozhodně se vyhněte jejich přestavbám na LPG. Jinak fungují veskrze spolehlivě. Občas si chrastěním vyžádají nový rozvodový řetěz, jehož výměna však není nákladnější než řemen u konkurence. U aut se zanedbaným servisem ale může dojít k zakarbonování spalovacích prostor a ztrátě komprese. Výjimečně motor „pohřbí“ i rozsypaný katalyzátor.

Jinak si u Kie není moc na co stěžovat: výjimečně zazlobí elektronika a i podvozek vydrží hodně. U víceprvkové zadní nápravy ale nelze nastavovat geometrie, proto je v případě vůlí nutná kompletní repase.

2_1.jpeg.jpg2_2.jpg2_3 (2).jpg

Pokračování 3 / 6

Mitsubishi Lancer CS

Že jste na tohle auto dávno zapomněli? Na českých silnicích to pravda není příliš obvyklý úkaz, zvláště pak pokud se jedná o variantu CS z let 2003 až 2008 – tehdy naposledy jej značka s diamanty nabídla i v provedení kombi. Zapomeňte na variantu Evo, která je technicky i náklady na údržbu zcela jinde. Lancer kombi je přesně tím, co očekáváte od japonského vozu: praktický, nudně spolehlivý, a také velmi levný.

Slušně zachovalé auto pořídíte už od 50 tisíc a pokud vyberete benzinovou jedna-šestku nebo dvoulitr, můžete jezdit do nekonečna. Dokonce ani s náhradními díly to není taková hrůza, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vše běžně nutné seženete i v druhovýrobě.

Kde je háček? Lancer není zrovna nejkrásnější, kvalitou zpracování interiéru patřil k podprůměru už v době výroby a také nabídka ojetin na trhu není právě gigantická. Jenže to kompenzuje absolutně spolehlivými motory a nízkými náklady na údržbu. Největším strašákem tak je koroze.

3_1.jpg3_2.jpeg3_3.jpeg

Pokračování 4 / 6

Renault Mégane III

Renault Mégane třetí generace v době svého uvedení na trh lákal na skutečně zajímavé ceny. Stejně jako cee’d se jako nový nabízel i za méně než 270 tisíc korun, i když se později jednalo o tureckou verzi generation.

Druhý mégane zpočátku trápila celá řada rozličných vrtochů. Naproti tomu trojka naskočila do kolotoče nižší střední třídy rovnou ve velmi dobré formě.

Pravidelně se opakujících závad je vlastně jen pár: občas zlobí automatické klimatizace, nebo stávkuje elektrický posilovač řízení, u hodně ojetých kusů se mohou objevit i vůle v přední nápravě a tyčích řízení.

Z pohledu motorů je jasnou volbou benzinová šestnáctistovka. Absolutně spolehlivá je zejména slabší verze, u silnější může zazlobit přesuvník variabilního časování. I to je ale dnes řešitelné do deseti tisíc.

Šlápnutím vedle nejsou ani diesely. Jednotka 1.5 dCi už ve třetí generaci méganu spolehlivostí nijak nevybočuje, u 1.9 a 2.0 dCi bychom byli opatrnější. Okrajovou záležitostí jsou přeplňované benzinové motory TCe. Čtrnáctistovku má na svědomí Nissan a nebývají s ní problémy. Naopak menšímu 1.2 TCe bychom se raději vyhnuli. V minulosti proslul tendencemi k nadměrné spotřebě oleje, které často vedly až k nutnosti jeho výměny.

4_1.jpg4_2.jpg4_3.jpg

Pokračování 5 / 6

Škoda Octavia II

Všichni po ní touží, ne všem ji můžeme doporučit. Tak by se dal shrnout náš názor na dvojkovou octavii. Jasně, jedná se o pohodlné, nadmíru praktické a také kvalitně postavené auto. Jenže se stopadesátitisícovým rozpočtem to bude trnitá cesta.

Začněme třeba podvozkem. Druhá generace octavie na svou dobu velice slušně jezdila. Jenže víceprvková zadní náprava už pravděpodobně bude mít po letech to nejlepší za sebou. Pokud se o ni někdo staral, bude stačit povyměňovat silentbloky, v opačném případě se ale generálka vyšplhá i na dvacet tisíc korun.

A pak je tu koroze, která se ve větší míře týkala především aut před modernizací. Objevuje se přitom i na méně viditelných místech. I zde by měla být důkladná prohlídka na zvedáku nutnou podmínkou nákupu.

Ošemetná je také volba motorů. S přehledem nejlepší je zde jednotka 1.9 TDI-PD. I když má ryčný zvuk, nabídne slušnou spotřebu i dobrou mechanickou odolnost. Teoreticky. Řada aut už má dnes brutální nájezdy, při kterých nejsou výjimkou prodřená hydraulická zdvihátka, opotřebované vačky, ale i vstřikovače, které ale zrepasujete za bezkonkurenční ceny.

Mezi ostatními motory nemáme jasného favorita: původní dvoulitrové diesely se systémem PD za devatenáctistovkou ve spolehlivosti zaostávaly. Bez výhrad rozhodně nejsou ani moderní common-raily, které už dnes za 150 tisíc Kč seženete. Jejich opravy jsou sice méně časté, ale o to dražší.

Především u aut s motory PD se však bude pravděpodobně týkat dožívající dvouhmotový setrvačníku, který prodraží výměnu spojky asi o deset tisíc korun. Opatrní bychom byli i s volbou automatu DSG. Pokud nemáte důkazy, že byl pravidelně servisován, dejte ruce pryč.

A benzinové jednotky? Tam to bude hledání jednookého krále mezi slepými. Snad nejlepší je starý motor 1.4 16V, který už je ale dynamicky na hraně. Větší šestnáctistovka občas nadměrně spotřebovává olej, z moderních motorů můžeme s relativně klidným svědomím doporučit pouze 1.2 TSI. Ano, trápily jej vadné rozvodové řetězy, dnes už ale tento problém lze vyřešit jednou pro vždy a zbytek motoru je slušný. Naopak se vyhněte jednotce 1.8 TSI, které hrozí zakarbonování, ztráta komprese i další libůstky.

5_1.jpg5_2.jpg5_3.jpg

Pokračování 6 / 6

Verdikt:

Už s rozpočtem 150 tisíc korun pořídíte pěkné kompaktní kombi. Ale jak píšeme v titulku: držte se při zemi a nenechte se za každou cenu strhnout davem. Nehledejte za každou cenu octavii s dieselem. Netvrdíme, že žádnou slušnou za 150 tisíc neseženete, ale skutečně ji potřebujete?

Chcete riskovat opravu zadní nápravy a výměnu dvouhmotového setrvačníku? Pokud dokážete odpovědět ano, klidně si ji pořiďte. Nebo se spokojíte třeba s jednodušším, slabším, ale také podstatně méně prestižním Renaultem Mégane, který je ale se základním benziňákem prakticky bezúdržbový? V kladení podobných otázek bychom mohli pokračovat a měli byste i vy. Odpověď každého z nás totiž bude trochu jiná.

Ať už si ale vyberete jakýkoliv vůz z naší pětice, nepodceňte prověřování případných rizik a vždy si ponechte dostatečnou finanční rezervu. Jen tak budete moci své kompaktní kombi dostat do formy, aby stoprocentně zvládlo cestu na dovolenou.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud