Nejžhavější novinkou ve světe nejrychlejších BMW je M4 CS. Limitovaná edice umí stovku pod čtyři sekundy díky posílenému dvakrát přeplňovanému šestiválci s výkonem 460 koní. Takových specialit jsme však v historii ostrých BMW střední třídy viděli již několik. Pojďme si je společně připomenout.

Nejžhavější novinkou ve světe nejrychlejších BMW je M4 CS. Limitovaná edice umí stovku pod čtyři sekundy díky posílenému dvakrát přeplňovanému šestiválci s výkonem 460 koní. Takových specialit jsme však v historii ostrých BMW střední třídy viděli již několik. Pojďme si je společně připomenout.

Zakládajícím otcem rodiny M3/M4 je BMW M3 E30. Klasická varianta byla představena v roce 1986, dva roky na to bavorští nabídli také limitovanou edici Evolution. Vysokootáčkový řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru dosahoval výkonu 162 kW/220 k – o 25 koní více než standardní M3. Evolution lze rozpoznat podle většího předního spoileru a nastavitelného zadního spoileru.

Zakládajícím otcem rodiny M3/M4 je BMW M3 E30. Klasická varianta byla představena v roce 1986, dva roky na to bavorští nabídli také limitovanou edici Evolution. Vysokootáčkový řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru dosahoval výkonu 162 kW/220 k – o 25 koní více než standardní M3. Evolution lze rozpoznat podle většího předního spoileru a nastavitelného zadního spoileru.

Produkce byla omezena na počet 500 kusů.

Produkce byla omezena na počet 500 kusů.

Královská verze řady 3 E30 dorazila v roce 1990 v podobě BMW M3 Sport Evolution s 2,5litrovým řadovým čtyřválcem, produkujícím 175 kW/238 k. M3 Sport Evo je od té doby považován za vzácnost.

Královská verze řady 3 E30 dorazila v roce 1990 v podobě BMW M3 Sport Evolution s 2,5litrovým řadovým čtyřválcem, produkujícím 175 kW/238 k. M3 Sport Evo je od té doby považován za vzácnost.

Druhá generace BMW M3, postavená na základě série E36, adoptovala v roce 1992 legendární řadový šestiválec BMW, nejprve o objemu 3,0 l a později 3,2 l. Na základě BMW M3 E36 vznikla v roce 1994 v počtu 350 kusů speciální edice M3 GT.

Druhá generace BMW M3, postavená na základě série E36, adoptovala v roce 1992 legendární řadový šestiválec BMW, nejprve o objemu 3,0 l a později 3,2 l. Na základě BMW M3 E36 vznikla v roce 1994 v počtu 350 kusů speciální edice M3 GT.

Tato varianta se vyznačovala výkonem 217 kW/295 k, vylepšenou čtyřventilovou technologií a časováním vačkového hřídele sacích ventilů VANOS. BMW M3 GT (E36) bylo schopné zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.

Tato varianta se vyznačovala výkonem 217 kW/295 k, vylepšenou čtyřventilovou technologií a časováním vačkového hřídele sacích ventilů VANOS. BMW M3 GT (E36) bylo schopné zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.

Dveře M3 GT byly vyrobeny z lehkého hliníku a motor nabídl předběžný pohled na technická řešení, která se objevila až s příchodem řadového šestiválce o objemu 3,2 litru.

Dveře M3 GT byly vyrobeny z lehkého hliníku a motor nabídl předběžný pohled na technická řešení, která se objevila až s příchodem řadového šestiválce o objemu 3,2 litru.

Další generace M3, nejvýkonnějšího modelu řady 3 E46, přinesla další limitku – M3 CSL z roku 2003. Písmena navíc v názvu této speciální edice odkazovala na legendární model BMW 3,0 CSL z počátku 70. let.

Další generace M3, nejvýkonnějšího modelu řady 3 E46, přinesla další limitku – M3 CSL z roku 2003. Písmena navíc v názvu této speciální edice odkazovala na legendární model BMW 3,0 CSL z počátku 70. let.

Odlehčené víko zavazadlového prostoru s odtrhovou hranou, zadní okno s tenčím sklem a další díly vyrobené z uhlíkem vyztuženého plastu CFRP, jako například středový panel, obložení dveří a zpětné zrcátko, pomohly k tomu, že BMW M3 CSL bylo ve srovnání se standardní M3 E46 Coupé o 165 kilogramů lehčí.

Odlehčené víko zavazadlového prostoru s odtrhovou hranou, zadní okno s tenčím sklem a další díly vyrobené z uhlíkem vyztuženého plastu CFRP, jako například středový panel, obložení dveří a zpětné zrcátko, pomohly k tomu, že BMW M3 CSL bylo ve srovnání se standardní M3 E46 Coupé o 165 kilogramů lehčí.

Inženýři také zvýšili výkon motoru. Vysokootáčkový řadový šestiválec o objemu 3,2 litru a výkonu 256 kW/360 k byl brilantním příkladem svého druhu a katapultoval M3 CSL z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy. A čas 7 minut 50 sekund na Severní smyčce okruhu Nürburgring byl ve své době nejrychlejším ze všech v dané výkonnostní kategorii. Speciální edice M3 CSL vznikla v počtu menším než 1400 kusů.

Inženýři také zvýšili výkon motoru. Vysokootáčkový řadový šestiválec o objemu 3,2 litru a výkonu 256 kW/360 k byl brilantním příkladem svého druhu a katapultoval M3 CSL z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy. A čas 7 minut 50 sekund na Severní smyčce okruhu Nürburgring byl ve své době nejrychlejším ze všech v dané výkonnostní kategorii. Speciální edice M3 CSL vznikla v počtu menším než 1400 kusů.

Už v roce 2001 s BMW M3 GTR bylo v plánu plošné nasazení osmiválcových motorů. M3 GTR bylo vyvinuto jako základ pro vstup do série GT závodů American Le Mans Series (ALMS), ovšem změny v pravidlech tento plán pozastavily. Osmiválcový motor se čtyřlitrovým objemem se pod kapotu vysokovýkonného sportovního vozu nakonec dostal v roce 2007 – zrodila se tak čtvrtá generace BMW M3 (E90/92).

Už v roce 2001 s BMW M3 GTR bylo v plánu plošné nasazení osmiválcových motorů. M3 GTR bylo vyvinuto jako základ pro vstup do série GT závodů American Le Mans Series (ALMS), ovšem změny v pravidlech tento plán pozastavily. Osmiválcový motor se čtyřlitrovým objemem se pod kapotu vysokovýkonného sportovního vozu nakonec dostal v roce 2007 – zrodila se tak čtvrtá generace BMW M3 (E90/92).

Nyní se rychle přesuňme do roku 2010, kdy se objevilo velkolepé BMW M3 GTS, myšlené jako nástupce BMW M3 CSL. Zvětšený zdvihový objem na 4,4 litru propůjčil osmiválcovému motoru výkon 331 kW/450 k, který stačil k tomu, aby vůz akceleroval z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy.

Nyní se rychle přesuňme do roku 2010, kdy se objevilo velkolepé BMW M3 GTS, myšlené jako nástupce BMW M3 CSL. Zvětšený zdvihový objem na 4,4 litru propůjčil osmiválcovému motoru výkon 331 kW/450 k, který stačil k tomu, aby vůz akceleroval z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy.

Maximální rychlost vozu vyrobeného na speciální objednávku činila 305 km/h. Interiér okruhově zaměřeného vozu byl zbaven všech "zbytečností".

Maximální rychlost vozu vyrobeného na speciální objednávku činila 305 km/h. Interiér okruhově zaměřeného vozu byl zbaven všech "zbytečností".

BMW M3 CRT, jehož vzniklo pouze 67 kusů, je další velmi speciální M3, která má předpoklady k tomu, aby se stala klasikou.

BMW M3 CRT, jehož vzniklo pouze 67 kusů, je další velmi speciální M3, která má předpoklady k tomu, aby se stala klasikou.

CRT je postaveno na základech M3 GTS Coupé, ale ve skutečnosti se jedná o čtyřdveřový sedan se dvěma skořepinovými sedadly v zadní části.

CRT je postaveno na základech M3 GTS Coupé, ale ve skutečnosti se jedná o čtyřdveřový sedan se dvěma skořepinovými sedadly v zadní části.

CRT uzavřelo pomyslný kruh BMW M3, jelikož původní M3 E30 byla také klasifikována jako sedan (byť měla pouze dvoje dveře).

CRT uzavřelo pomyslný kruh BMW M3, jelikož původní M3 E30 byla také klasifikována jako sedan (byť měla pouze dvoje dveře).

Divize Motorsport si s řadou E90 pohrála ještě zcela odlišným způsobem. Tohle je 320si a se svým dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 175 koní může v této galerii působit podvyživeně. Tohle je však BMW pro opravdové fajnšmekry.

Divize Motorsport si s řadou E90 pohrála ještě zcela odlišným způsobem. Tohle je 320si a se svým dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 175 koní může v této galerii působit podvyživeně. Tohle je však BMW pro opravdové fajnšmekry.

320si vzniklo jako homologační speciál pro závody cestovních vozů WTCC. Okruhový speciál pro ročník 2006 s ní měl společného víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Vyrobeno jich bylo pouze 2600, dostala brzdy či kardanový hřídel ze šestiválcových modelů a v Česku byste jich napočítali na prstech jedné ruky.

320si vzniklo jako homologační speciál pro závody cestovních vozů WTCC. Okruhový speciál pro ročník 2006 s ní měl společného víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Vyrobeno jich bylo pouze 2600, dostala brzdy či kardanový hřídel ze šestiválcových modelů a v Česku byste jich napočítali na prstech jedné ruky.

Perlou vozu je zmíněný dvoulitr. Byl ručně stavěn v Anglii. Víko ventilů je z karbonových vláken a s normálním motorem 20i nemá takřka nic společného. Zkrácen byl zdvih, písty převrtány, zvětšily se ventily. Místo systému Valvetronic zde najdeme klasické škrtící klapky. Díky tomu všemu motor miluje vysoké otáčky, červené pole začíná na 7 300 ot./min.

Perlou vozu je zmíněný dvoulitr. Byl ručně stavěn v Anglii. Víko ventilů je z karbonových vláken a s normálním motorem 20i nemá takřka nic společného. Zkrácen byl zdvih, písty převrtány, zvětšily se ventily. Místo systému Valvetronic zde najdeme klasické škrtící klapky. Díky tomu všemu motor miluje vysoké otáčky, červené pole začíná na 7 300 ot./min.

BMW M4 GTS, které bylo představené v roce 2015 a vyrábí se od roku 2016 jako limitovaná edice s novým označením modelu M4.

BMW M4 GTS, které bylo představené v roce 2015 a vyrábí se od roku 2016 jako limitovaná edice s novým označením modelu M4.

M4 GTS se rovněž stala součástí oslav 30. výročí rodiny modelů M3/M4 od BMW M. Zvenčí jej poznáte podle oranžových doplňků a pevného zadního spoileru. Oproti standardní M4 posílil šestiválec na rovných 500 koňských sil. Severní smyčku Nürburgringu zvládne za 7 minut a 28 sekund.

M4 GTS se rovněž stala součástí oslav 30. výročí rodiny modelů M3/M4 od BMW M. Zvenčí jej poznáte podle oranžových doplňků a pevného zadního spoileru. Oproti standardní M4 posílil šestiválec na rovných 500 koňských sil. Severní smyčku Nürburgringu zvládne za 7 minut a 28 sekund.

Jedná se o okruhově zaměřený model. Tomu odpovídá i pouze dvoumístný interiér a zábavní či komfortní prvky pouze za příplatek. Vyrobenou bylo pouhých 700 kusů.

Jedná se o okruhově zaměřený model. Tomu odpovídá i pouze dvoumístný interiér a zábavní či komfortní prvky pouze za příplatek. Vyrobenou bylo pouhých 700 kusů.

Zakládajícím otcem rodiny M3/M4 je BMW M3 E30. Klasická varianta byla představena v roce 1986, dva roky na to bavorští nabídli také limitovanou edici Evolution. Vysokootáčkový řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru dosahoval výkonu 162 kW/220 k – o 25 koní více než standardní M3. Evolution lze rozpoznat podle většího předního spoileru a nastavitelného zadního spoileru.
Produkce byla omezena na počet 500 kusů.
Královská verze řady 3 E30 dorazila v roce 1990 v podobě BMW M3 Sport Evolution s 2,5litrovým řadovým čtyřválcem, produkujícím 175 kW/238 k. M3 Sport Evo je od té doby považován za vzácnost.
Druhá generace BMW M3, postavená na základě série E36, adoptovala v roce 1992 legendární řadový šestiválec BMW, nejprve o objemu 3,0 l a později 3,2 l. Na základě BMW M3 E36 vznikla v roce 1994 v počtu 350 kusů speciální edice M3 GT.
22
Fotogalerie

BMW M4 CS má řadu předchůdců. Zde jsou nejlepší limitované edice M3

Ve jménu snížení hmotnosti a přiostření řady 3 od divize Motorsport vzniklo spoustu skvělých aut v limitovaných edicích.

Prohlédněte si náš výběr v komentované galerii:

BMW-M4-CS-8.jpgBMW-M3_Evolution-1988-1600-01.jpgbmw_m3_sport_evolution_9.jpeg

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Doporučujeme

Články odjinud