Německá ladičská společnost Hartge upravila špičkové BMW 1 M Coupe a dostala z něj 401 koní.
V poslední době jde firma Hartge, specialista na automobily BMW, s dobou a v souvislosti s průběžně rostoucími prodeji vznětových motorů upravuje především dieselové varianty mnichovských strojů. Z poslední doby si vzpomeneme třeba na „pětku“ BMW 535d Hartge nebo novou „jedničku“ BMW 1 (F20) Hartge s posílenými motory verzí 116d, 118d a 120d.
BMW 1 M Coupe v ladění společností Hartge
Tentokrát si ale u Hartge vzali do prádla kompaktní BMW 1 M Coupe (E82). Když bylo toto velmi čiperné kupé na sklonku předloňského roku představeno, vzbudilo u příznivců značky vlnu nadšení, neboť na silnice vrátilo to nejlepší, co pod označením „M“ dosud vzniklo, včetně BMW M3 (E30) z roku 1988.
V případě své nové stavby se u Hartge soustředili především na zlepšení výkonových a provozních parametrů motoru N54B30A známého také z vozů BMW Z4 35iS. Připomeňme, že jde o zážehový řadový šestiválec s objemem 3,0 l a dvojitým přeplňováním, který ve svém standardním naladění dosahuje výkonu 340 koní (250 kW) při 5 900 ot./min. a točivého momentu 500 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 000 ot./min.
Díky několika dílčím a nepříliš rozsáhlým úpravám (jde především o přeprogramovanou řídicí jednotku a nový poslední díl výfuku vyrobený z nerezové oceli a opatřený dvěma páry ozdobných koncovek) narostl výkon motoru na 401 koní (295 kW) při 5 850 ot./min. a točivý moment na 530 Nm při 2 950 ot./min.
Nový poslední díl výfuku a porovnání výkonových parametrů a průběhových křivek nového ladění Hartge se sériovým provedením motoru N54B30A
Nárůsty to nejsou nijak závratné, přesto údajně postačí ke zkrácení doby potřebné pro zrychlení z 0 na 200 km/h z 13,52 s na 11,34 s. Nejvyšší rychlost zůstala omezena hranicí 250 km/h, představitelé Hartge ale slibují omezení spotřeby paliva v průměru o 0,5 l/100 km. Dobře, ale nikoli nejlépe.
U Hartge připravili pro BMW 1 M Coupe různé druhy doplňků
BMW 1 M Coupe v dílnách Hartge dostalo kromě mírně posíleného motoru také sportovní pérování snižující světlou výšku o 30 mm na obou nápravách, několik druhů spoilerů na víku zavazadlového prostoru a v horní části zadního okna či hliníkové pedály.
Za zmínku stojí, že již dříve představené modifikace BMW 1 M Coupe z dílny konkurenční značky Manhart dosahuje výkonu 420 koní (309 kW), zatímco ladičským firmám RevoSport a TechTec se při ladění tohoto vozu podařilo shodně dosáhnout hranice 450 koní (336 kW).