Nastupující Astra je technicky zcela nové auto. Opel prezentuje především nižší hmotnost. Rozdíl je minimálně 120 kg, což by dynamice mělo hrát do karet

Nastupující Astra je technicky zcela nové auto. Opel prezentuje především nižší hmotnost. Rozdíl je minimálně 120 kg, což by dynamice mělo hrát do karet

Testované provedení má pod kapotou nejsilnější naftový motor. Testujeme tedy čtyřválec 1.6 CDTI naladěný na 100 kW (136 k). Stovku by měl v kombinaci s manuálem dát za 9,6 s

Testované provedení má pod kapotou nejsilnější naftový motor. Testujeme tedy čtyřválec 1.6 CDTI naladěný na 100 kW (136 k). Stovku by měl v kombinaci s manuálem dát za 9,6 s

Pocitově působí nová Astra opravdu dynamicky. Jenže skutečné hodnoty mohou být zcela odlišné

Pocitově působí nová Astra opravdu dynamicky. Jenže skutečné hodnoty mohou být zcela odlišné

A přesně to se také nakonec stalo. Navzdory opakovaným pokusům jsme se v průměru nejlepších časů zajetých v každém směru pod deset sekund nedostali

A přesně to se také nakonec stalo. Navzdory opakovaným pokusům jsme se v průměru nejlepších časů zajetých v každém směru pod deset sekund nedostali

Zde je znázornění akcelerace z nuly na 150 km/h. Červená křivka představuje Astru, modrá je pro zajímavost Volkswagen Passat 2.0 TDI 110 kW s karoserií sedan

Zde je znázornění akcelerace z nuly na 150 km/h. Červená křivka představuje Astru, modrá je pro zajímavost Volkswagen Passat 2.0 TDI 110 kW s karoserií sedan

Brzdění bylo určitě ovlivněné zimními pneumatikami, otázkou je, jak moc

Brzdění bylo určitě ovlivněné zimními pneumatikami, otázkou je, jak moc

Když brzdíte v nízkých rychlostech, mají brzdy velmi ostrý nástup. Když brzdíte ze 150 km/h, v prvních chvílích začíná Astra brzdit jen velmi laxně

Když brzdíte v nízkých rychlostech, mají brzdy velmi ostrý nástup. Když brzdíte ze 150 km/h, v prvních chvílích začíná Astra brzdit jen velmi laxně

Dobře, mohou za to zimní pneumatiky. Zde vidíte porovnání se Subaru Levorg, což bylo prozatím jediné auto postavené na zimních pneu, které jsme na letišti měřili. I když jde o vůz větší a těžší a při jeho měření bylo na zimní pneumatiky skutečně velmi teplo (přes 10 °C), jeho výsledek je lepší

Dobře, mohou za to zimní pneumatiky. Zde vidíte porovnání se Subaru Levorg, což bylo prozatím jediné auto postavené na zimních pneu, které jsme na letišti měřili. I když jde o vůz větší a těžší a při jeho měření bylo na zimní pneumatiky skutečně velmi teplo (přes 10 °C), jeho výsledek je lepší

A ještě jeden graf pro zajímavost. Brzdy jsme měřili dvakrát. Nejprve na lehce mokrém povrchu, který měl už ale také částečně suchá místa, následně na zcela suchém povrchu. Jak je vidět, stačí opravdu málo a brzdná dráha rychle roste

A ještě jeden graf pro zajímavost. Brzdy jsme měřili dvakrát. Nejprve na lehce mokrém povrchu, který měl už ale také částečně suchá místa, následně na zcela suchém povrchu. Jak je vidět, stačí opravdu málo a brzdná dráha rychle roste

Astra jako taková je sympatický hatchback

Astra jako taková je sympatický hatchback

Zajímavý je především podvozek. I s dieselem pod kapotou si díky němu užijete na okreskách

Zajímavý je především podvozek. I s dieselem pod kapotou si díky němu užijete na okreskách

Kompletní test očekávejte hned začátkem příštího týdne

Kompletní test očekávejte hned začátkem příštího týdne

Testované provedení má pod kapotou nejsilnější naftový motor. Testujeme tedy čtyřválec 1.6 CDTI naladěný na 100 kW (136 k). Stovku by měl v kombinaci s manuálem dát za 9,6 s
Pocitově působí nová Astra opravdu dynamicky. Jenže skutečné hodnoty mohou být zcela odlišné
A přesně to se také nakonec stalo. Navzdory opakovaným pokusům jsme se v průměru nejlepších časů zajetých v každém směru pod deset sekund nedostali
Zde je znázornění akcelerace z nuly na 150 km/h. Červená křivka představuje Astru, modrá je pro zajímavost Volkswagen Passat 2.0 TDI 110 kW s karoserií sedan
12
Fotogalerie

Opel Astra 1.6 CDTI: Jak je na tom nová generace s dynamikou a brzdami?

Nový Opel Astra má být po všech stránkách lepší než předchozí generace. Především je ale novinka o poznání lehčí, což by mělo hrát do karet dynamice. Vyzkoušeli jsme, jak velký elán má vrcholná naftová motorizace v praxi.

Nová generace Opelu Astra si odbyla svou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu, přičemž pro automobilku samotnou jde o velmi důležitou novinku. Opel totiž podle oficiálních prohlášení vzal čistý papír a od základu postavil zcela nový vůz. Ten představuje začátek nové éry. Ano, i jiné automobilky startují novou éru, stejně jako Volvo, které nás o tom informovalo regulérně celé roky.

Nová Astra tak může překonat odvěkou konkurenci z Wolfsburgu. Předpoklady k tomu má vskutku zajímavé. Je designově povedená, nabízí opravdu velmi bohatou výbavu, je minimálně o 120 kg lehčí a je také prostornější. Tohle všechno si rozebereme velmi brzy v klasickém redakčním testu, protože nový německý hatchback si už našel cestu do naší redakce. V rámci testu jsme pak nemohli vynechat samozřejmě ani měření dynamiky a brzd na letištní ploše.

Konkrétní testovací exemplář přijel ve vrcholné verzi, s kompletní výbavou a s nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou. Pokud chcete u nové Astry diesel, vždy dostanete motor o objemu 1,6 litru. K dispozici jsou tři verze. Ta základní má 70 kW (95 k), silnější alternativu představuje výkon 81 kW (110 k) a vrcholem je 100 kW (136 k). Právě poslední jmenovaný nám uplynulý týden dělal společnost v redakci.

_DSC1252.jpg_DSC1263.jpg
Nová Astra dorazila do testu v „plné palbě“. Ve výbavě bylo snad vše, co tam může být, pod kapotu jsme dostali nejsilnější naftovou šestnáctistovku v nabídce

Zrychlení za oficiálních 9,6 s

Podle oficiálních údajů má nová Astra s nejsilnějším motorem pod kapotou k dispozici výkonové maximum v rozmezí od 3500 do 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm (2000-2250 ot./min). Jakkoliv to na nejsilnější diesel v nabídce nevypadá zas až tak slibně, nezapomínejme na nízkou hmotnost. Vždyť i s normovanou zátěží 75 kg váží toto provedení 1360 kg.

Ve finále tak vystačí uvedené údaje podle oficiálních tabulek ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,6 s a maximální rychlost překračuje 200 km/h, tedy přesně řečeno dosahuje na 205 km/h. Pro úplnost ještě dodejme, že testovaný vůz používal šestistupňovou manuální převodovku a postaven byl na sedmnáctipalcových litých kolech obutých do zimních pneumatik ContiWinterContact o rozměru 225/45 R17.

_DSC1322.jpg_DSC1324.jpg
Astra 1.6 CDTI (100 kW) působí dynamicky, ale zhruba od 120 km/h jí začne docházet dech. Motor je ve vysokých otáčkách také celkem hlučný

Pod deset jsme se nedostali

Astra, jakkoliv je celkově laděná na dynamickou jízdu (nebo to tak alespoň vypadá), vám coby řidiči toužícímu po testu nejlepšího možného zrychlení nedá mnoho věcí na výběr. Vlastně můžete jen deaktivovat kontrolu trakce a to je vše. A ani otáčky při ostrém startu nemusíte příliš řešit, protože se při zařazené jedničce stejně nedostanete přes tři tisíce otáček.

Opel Astra: odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 46,6 km/h
90 km/h 85,5 km/h
130 km/h 123,6 km/h

Jak už to tak u manuálních převodovek bývá, na to, abyste se přiblížili k uváděným hodnotám, potřebujete většinou několik cvičných pokusů. Práce se spojkou sice není problém a převodovka samotná je také relativně přesná (mohla by být ale i přesnější), přesto jsme se na slibovaná čísla nedostali. V průměru nejlepších pokusů v každém směru nakonec Astra vykázala hodnotu zrychlení na 100 km/h za 10,4 s. Přesná čísla najdete níže v tabulce.

Opel Astra: akcelerace z místa
0-50 km/h (s) 3,61
0-100 km/h (s) 10,37
0-130 km/h (s) 17,34
0-150 km/h (s) 24,91

V grafech pak vidíte, kam vrcholná Astra nové generace se svou dynamikou zhruba spadá. Bohužel Golf ani Focus s podobným motorem jsme zatím ještě neměřili, takže nám pro představu musí posloužit jiný vůz. V grafu vidíte porovnání s VW Passat 2.0 TDI (110 kW) s karoserií sedan. Až do zhruba 120 km/h s ním dokáže slabší hatchback držet krok. Kromě nízké hmotnosti jsou důvodem i kratší převody.

opel_astra_k_vs_passat_20_TDI_sedan.jpg
Takhle vypadá akcelerace nové Astry 1.6 CDTI (100 kW) z nuly na 150 km/h (červená křivka). Modrá křivka přidává pro zajímavost porovnání s výkonnějším, ale větším VW Passat 2.0 TDI (110 kW)

Během zkoušení dynamiky na letišti naftová šestnáctistovka naznačila kromě zrychlení ještě dvě své hlavní stránky. I když akcelerace střídala brzdění a tak to šlo několikrát dokola, z letiště jsme odjížděli se spotřebou 9,9 l/100 km. Tento motor evidentně nebude mít přehnané nároky na palivo. Zároveň je ale poměrně hlučný a má hrubý chod. 

Pocitově je nová Astra velmi svižná, ale co do faktických čísel ani nejsilnější verze žádná raketa není.

Opel Astra: zrychlení
30-50 km/h (s) 1,68
50-70 km/h (s) 2,25
80-130 km/h (s) 10,21
50-110 km/h na 3° (s) 8,13
80-140 km/h na 4° (s) 12,44

Brzdy ovlivněné pneumatikami?

Nízká hmotnost by měla hrát do karet i brzdám, jenže to se tak docela nepotvrdilo. Když jsme začínali s měřením, byla letištní plocha oschlá jen částečně, takže vůz chvílemi brzdil na suchu, chvílemi na mokru. To se také na brzdné dráze velmi projevilo. Později letiště zcela oschlo, jenže i tak se Astra zařadila spíše do průměru, když ze 150 km/h zastavila na dráze dlouhé téměř 104 m.

_DSC1318.jpg_DSC1320.jpg
Za delší brzdnou dráhu určitě mohou i zimní pneumatiky, jenže například i takové větší a těžší Subaru Levorg rovněž postavené na zimních pneumatikách zvládalo brzdění lépe

Při prudkém zpomalení ze 150 km/h už podle pocitu v prvních chvílích vůz příliš nebrzdí a ani nejsou slyšet zásahy ABS. Až pod 100 km/h zpomalení naroste. Netvrdíme, že Astra brzdí zle, částečnou vinu na ne úplně přesvědčivém výsledku budou mít určitě zimní pneumatiky, nicméně za pozornost stojí porovnání s Levorgem. Ten totiž prošel podobným testem také už na zimních pneumatikách (navíc bylo při jeho testu na zimní pláště skutečně teplo), ještě k tomu je těžší, ale stejně zastavil dříve.

Opel Astra: brzdění
50-0 km/h (s) 1,65
50-0 km/h (m) 10,79
100-0 km/h (s) 3,25
100-0 km/h (m) 44,09
130-0 km/h (s) 4,29
130-0 km/h (m) 77,21
150-0 km/h (s) 4,97
150-0 km/h (m) 103,89

Tahle skutečnost je zajímavější tím spíš, že pocitově jsou brzdy velmi ostré a mají velmi razantní nástup. To ovšem u testovaného exempláře platilo v rychlostech pod 100 km/h. Ze zmíněných 150 km/h se onen ostrý nástup jaksi nedostavil.

opel_astra_k_vs_levorg_150-0.jpg
Opel Astra (červená křivka) při brzdění zrovna neukázal kdo ví jak skvělé představení. V prvních chvílích vůz pocitově zpomaluje velmi zvolna. V grafu vidíte pro zajímavost porovnání se Subaru Levorg. To jsme zvolili kvůli tomu, že se při brzdění také muselo vypořádat se zimními pneumatikami

Pro zajímavost přikládáme ještě porovnání brzdění na částečně mokré ploše a na suchu.  Už podle grafu je vidět, jak snadno a rychle se s přítomností vody na silnici protáhne brzdná dráha. Po zprůměrování nejlepších pokusů vyšel rozdíl při brzdění ze 150 km/h na osm metrů. Při ostrém brzdění pak nelze úplně přehlédnout jistou nervozitu zádě. Nejde o nic strašného, snadno se s tím vyrovnáte lehkými korekcemi.

opel_astra_k_mokro_vs_sucho_100-0.jpg
A takhle to vypadá, když Opel Astra brzdí ze 100 km/h na zcela suché silnici (v průměru 44,09 m, červená křivka) a na lehce mokrém podkladu (46,08 m, modrá křivka)

Nová Astra je sympaticky vypadající vůz, který opravdu působí významně lehčím dojmem než předchůdce. Nakonec by si ale přece jen vrcholná naftová motorizace asi zasloužila i větší příděl koní a hlavně brzdy by klidně mohly být schopnější.

Na kompletní test se těšte hned po víkendu. 

_DSC1330.jpg_DSC1331.jpg_DSC1332.jpg

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud