TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 | Foto: Petr Homolka

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka
TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka
TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka
TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75 Foto: Petr Homolka
29
Fotogalerie

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75: Co nabídne nejlevnější zoom-zoom?

Zástupce segmentu B automobilky Mazda má v Evropě opravdu tvrdou konkurenci. Co všechno dostanete za tři sta tisíc?

Radosti
Rozsáhlá výbava
Komunikativní řízení
Příznivá spotřeba
Cena
Starosti
Možnost individualizace zkoušené výbavy
Vysoká míra aerodynamického hluku
Slabé základní světlomety
Vlažný projev motoru
7  /10

Příchodu nové generace Mazdy 2 předcházel koncept Hazumi, představený na autosalonu v Ženevě roku 2014. Produkční verze se od konceptu nijak zásadně neliší, v tomto ohledu fungují japonští designéři skvěle. Dvojka tak zapadla do filozofie Kodo a přiřadila se ke třetí generaci Mazdy 3, která se začala vyrábět o rok dříve.

Vzhled vozu je už na dnešní dobu trochu zastaralý, i když loni prošel modernizací. Je ovšem stále funkční a povedený. Navíc vzhledem k tomu, že automobilka nedávno představila nový model 3, lze očekávat, že ji dvojka bude v omlazení brzy následovat.

Mazda 2 stojí na platformě DJ, kterou sdílí s crossoverem CX-3 a některými Toyotami určenými pro japonský a americký trh. Výroba probíhá v Japonsku, Thajsku a Mexiku. Zpočátku uvedení na náš trh si musela Mazda obhajovat vyšší cenovku, to už ale neplatí. Základní model Challenge je k mání od 296.400 Kč. A přesně ten jsme podrobili našemu redakčnímu testu.

Exteriér

Typická přední maska s protáhlou kapotou je již poznávacím znamením každé Mazdy a i po letech vypadá dobře. Pod halogenovými světlomety se nachází mlhové světlomety, umístěné v povedené „kapce“. Ať už na ni koukáte z jakéhokoliv úhlu, nelze si ji splést.

Základním stavebním kamenem dvojky na českém trhu se stala verze Emotion, která měla již v základu například klimatizaci a centrální zamykání na dálkové ovládání. Ta ovšem z nabídky zmizela a zastoupila ji druhá a testovaná verze Challenge. Ta je tedy momentálně jedinou Mazdou, kterou koupíte pod tři sta tisíc korun.

Pokud chcete na této sumě zůstat, jste v doplňkové výbavě značně limitovaní. Většina je totiž dostupná až u dražších verzí. Můžete si vybrat barvu, tady bych volil typickou červenou Soul Red Crystal za příplatek 18.900 Kč. Standardem jsou 15palcová ocelová kola a nelze to změnit. Jinak už lze připlatit pouze za ochranné lišty a střešní spoiler.

Základní verze tak opravdu vypadá jako základní verze, alespoň v bílém laku, který je jako jediný bez příplatku. Jinak působí stroze a bez příkras. Někomu ale taková šedá myška může vyhovovat - vždyť přece ne každý na sebe musí hned strhávat pozornost.

Interiér

To, že jde o základní výbavum, si všimnete ihned po nasednutí. Tam, kde v dnešních vozech obyčejně bývá alespoň malý infotainement, má Mazda jen rádio s malým displejem. Je však umístěno strategicky přesně tam, kde mají vyšší výbavy onen infotainment.

Malé rádio ale klame tělem. Obsahuje bluetooth, ekvalizér a lze ho propojit s telefonem. Telefon lze dokonce nabíjet pomocí USB konektoru, který je hned vedle 12V zásuvky. Součástí standardu je i manuální klimatizace, kožený volant a hlavice řadící páky či tempomat. Na první pohled to není moc, ale ruku na srdce - co více u městkého auta potřebujete?

Sedadla jsou trochu tvrdší, ale naprosto skvělá. S Mazdou jsem absolvoval dvou a půl hodinovou jízdu na jeden zátah a po vysedání jsem nenaříkal, což se často nestává. Prostoru nabízí dostatek. Měřím přes metr osmdesát a za volant jsem se krásně vešel, na hlavu ještě trochu místa zbývalo a kolena jsem nemusel držet u sebe.

Ani se spolujezdcem jsme se nemuseli otírat rameny, jak to v malých autech občas bývá, a spolucestující na zadních sedadlech se nemusejí zbytečně mačkat. Do dvojky se zkrátka poskládáte překvapivě snadno. Se zavazadelníkem je to už horší, s objemem 280 litrů za konkurencí trochu zaostává, v praxi si s ním ale naprosto vystačíte.

Pokračování 2 / 3

Jaká je atmosféra pod kapotou

Mazda a vlastně japonské automobilky všeobecně v tomto segmentu nesájezí na přeplňované tříválce. Přítomnost atmosférického čtyřválcového motoru o objemu 1.5 litru tak může evropského zákazníka jen potěšit. Překvapil svou kultivovaností a vcelku tichým projevem.

Motor je dostupný ve třech výkonových verzích, základní a testovaná G75 s výkonem 55 kW (75 koní), silnější G90 s výkonem 66 kW (90 koní), a nakonec nejsilnější G115, která už s hodnotami 85 kW (115 koní) nabídne opravdu solidní dynamiku. Přitom G90 může mít jako jediná automat, zbytek se musí spokojit s pětistupňovým manuálem, respektive šestistupňovým pro verzi G115.

Se základním motorem o výkonu 75 koní neoplývá dvojka kdovíjakou dynamikou a udržet motor při životě znamená držet jej ve vysokých otáčkách. Z nízkých otáček se musí nejdříve sebrat a během jízdy znamená akcelerace spoustu podřazování. Nejlépe se cítí ve středních otáčkách a maximum točivého momentu 135 N.m se nachází na hranici 3800 ot/min, u ostatních verzích motoru až ve 4.000 ot/min. To ovšem patří k charakteru atmosféricky plněného motoru, a když se s ním člověk naučí pracovat, je to radost.

Výkon znatelně schází pouze na dálnicích a rychlostních silnicích, kam se ovšem auto primárně určené do města a příměstí moc často nepodívá. Já osobně bych sáhnul po silnější verzi G90, která je samozřejmě o něco dražší, ale nabídne znatelnější dynamiku.

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4,7 litrů na 100 km. Na tuto hodnotu se při defenzivní a plavné jízdě dostanete. V reálném světě ale počítejte s pěti litry, případně se šesti, pokud občas někam spěcháte. Nejvyšší údaj jsem spatřil při cestování po dálnicích, kdy si Mazda při rychlostech 120 až 130 km/h řekne o šest a půl litru benzinu.

S radostí do každé zatáčky

Řízení je trochu měkčí, ale na suché klikaté silnici, kde můžete Mazdě i své pravé noze trochu upustit uzdu, jsem byl příjemně překvapen, s jakou lehkostí a jistotou vybírá Mazda zatáčky. Aby také ne, vždyť váží pouze 970 kilogramů.

Až jsem si místy vzpomněl na svou první Alfu Romeo, která se řídila prostě bravurně. A to je, prosím, veliká pochvala. Nedotáčivost se přihlásí až v opravdu krajních situacích, kterým předchází lehké zaťukání na rameno od kontroly stabilizace. Díky dobrému vyvážení vás ale předek netahá ven, spíše láká zatáčku ještě více utáhnout.

Polovina úspěchu zábavného auta spočívá v jeho ovládání. Volant se musí skvěle držet a každé přeřazení musí být radost. A Mazda 2 má všechno v naprostém pořádku - ostatně volant, který je dost dobrý pro legendární MX-5, musí být dobrý všude.

Všechno je na svém místě a krásně padne do rukou. Pětistupňový manuál má krátké dráhy řazení a velmi přesnou kulisu. Nakonec jsem musel dát za pravdu zastoupení automobilky, která model prezentuje jako sportovní hatchback. Ono pověstné Zoom-zoom, které znamená radost z pohybu a najdete ho ve sloganu Mazdy, tu skutečně je. Charakter zábavného dvojka auta má, dispozice pod kapotou však v tomto případě ne.

Auto působí díky podvozku Skyactiv Chassis, který se vyznačuje lehkou a pevnou konstrukcí, velmi stabilně a jistě. Ve městě, kde často jezdíte po kostkách nebo přejíždíte tramvajové koleje, by to ale chtělo přeci jen trochu měkčí setup. Při jízdě po okreskách to však není problém. Pochvalu zaslouží i odhlučnění kabiny, k pasažérům proniká hluk motoru a od pneumatik jen minimálně. S aerodynamickým hlukem, hlavně na dálnici, to už bylo horší.

Pokračování 3 / 3

Cena a závěr

Jak už bylo řečeno, základní Mazda 2 ve výbavě Challenge vyjde na 294.600 Kč. Pokud chcete zůstat v této verzi, nemáte dále moc co na výběr. Jakékoliv rozvášnění v konfiguraci vás pošle do další úrovně výbavy, kterou je Revolution za 408.400 Kč. To ale neznamená, že je základní výbava nějaký holobyt.

Denní svícení, elektricky nastavitelná zrcátka, AUX a USB výstup, manuální klimatizace, multifunkční volant. Vše, co potřebujete ke každodennímu užití, tu je. Linie Challenge je jako jediná pevně spárovaná s nejslabším motorem, pětistupňovým manuálem a manuální klimatizací. Já osobně bych se základní verzí nemám problém, určitě bych si ale připlatil sadu pro Apple CarPlay za 4400 Kč a loketní opěrku za 5718 Kč, která mi při cestování opravdu scházela.

Co by stálo za hřích, je speciální edice Takumi, která vyjde jen o něco dráž, 347.900 Kč. Za padesát tisíc navíc dostanete zadní parkovací senzory, automatickou klimatizaci, 7palcový infotainment, vyhřívaná sedadla, sledování mrtvého úhlu a navíc velmi líbivá 16palcová kola ve stříbrno-černém provedení.

Základní motor je sám o sobě nastavený spíše vlažně. Postrádá tu správnou jiskru, která se náznakem objeví ve středním pásmu otáček. To ovšem patří k charakteru atmosféricky plněného motoru a když se s ním člověk naučí pracovat, je to radost. Přeci jen bych ale sáhnul po výkonnější verzi. Však víte - pro jistotu.

Souhrn cen
Základní cena vozu 294.600 (Mazda 2 1.5 Skyactiv G75)
Cena s testovaným motorem 294.600 (Mazda 2 1.5 Skyactiv G75)
Cena s test. motorem a výbavou 294.600 (Mazda 2 1.5 Skyactiv G75)
Cena testovaného vozu 294.600 (Mazda 2 1.5 Skyactiv G75)

Technické údaje: Mazda 2 1.5 Skyactiv G75

Rok • stupeň výbavy
2018 • Challenge
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 496 cm3
Vrtání • zdvih
74,5 mm • 85,8 mm
Stupeň komprese
12,0:1
Nejvyšší výkon
55 kW (75 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
135 Nm při 3 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,1 s
Nejvyšší rychlost
171 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
280 l
Objem palivové nádrže
44 l
Hmotnost: provozní • celková
970 kg • 1 500 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,1 • 3,9 • 4,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 570 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 495 mm • 1 485 mm
Rozměr pneumatik
185/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 060 × 1 983 × 1 495 mm

Základní výbava: Šest airbagů,15palcová kola s velkoplošnými kryty, imobilizér, G-Vectoring control, stop/start, kožený potah volantu a hlavice řadicí páky, tempomat, handsfree sada, bluetooth, palubní počítač, multifunkční volant, manuální klimatizace, centrální zamykání dálkovým ovládáním, rádio s 4x repro, rozhraní USB a AUX, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, přední stěrače s cyklovačem a další.

Volitelná výbava: základní

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud