11
Fotogalerie

Česká policie zůstane u Škodovek

Prezídium Policie České republiky právě oznámilo, že výběrové řízení na dodávku nových služebních vozů vyhrála mladoboleslavská Škoda.

Výběrové řízení bylo vypsáno na dodávku 3 500 nových osobních služebních vozů pro českou policii a nabídka Škody Auto byla podle jeho výsledků nejnižší. Škodovka slíbila dodat toto množství vozů za celkovou cenu 1,1 miliardy korun (bez DPH), Volkswagen si svých tří a půl tisícovek vozů cenil na 1,4 miliardy a Renault dokonce požadoval miliardy dvě, což bylo v rozporu se zadáním, které počítalo se stropem 1,5 miliardy korun. Česká automobilka nezveřejnila, s jakými modely pro dodávku počítá, Renault přitom nabízel Clio Combi a Mégane Grandtour a Volkswagen svůj Golf v provedení hatchback a kombi. Renault s Volkswagenem byly přitom jedinými značkami, které se do výběrového řízení proti škodovce postavily.

Letos by měla Škoda Auto dodat prvních sedm stovek vozů, poslední auta z kontraktu mají být PČR předány v roce 2011. Ve složení nového vozového parku zatím není zcela jasno, ví se jen, že necelé 2 000 aut bude v novém policejním zbarvení a takřka tisícovka bude jezdit „v civilu”. 

Ačkoli se nové zbarvení služebních vozů PČR setkalo takřka ihned po svém představení terčem kritiky za tvar žlutých pruhů na bocích připomínajících SS, nemluví se zatím o tom, že by měl být tento koncept změněn. Je tedy jisté, že zanedlouho budeme v ulicích potkávat stříbrné policejní vozy s výraznými reflexními žluto modrými vzory a nezbytným nápisem „pomáhat a chránit”.. Převládající modré odstíny mají zapadnout do celkové proměny vzhledu a nové tváře Policie ČR a ladit s uniformami či zařízením služeben. Podle psychologů působí modrá uklidňujícím dojmem. Nová barevná kombinace má za úkol Policii ČR na silnicích a v ulicích dále zvýraznit a posílit respekt celého sboru. S tím lze jistě souhlasit, sporný však bude třeba jiný z důvodů obměny, a sice že se ojetá policejní auta budou ve stříbrné prodávat lépe než v bílé. Kritiku sbírá i samotná metalíza, díky níž se auta prodraží.

Podkladovou stříbrnou metalízou prochází v místech dnes obvyklého zeleného podélného pruhu pruh modrý, na který v přední a střední části vozidla navazují kratší pruhy modré a žluté. Podle jisté studie je právě tato barevná kombinace nejagresivnější a nejrychleji si jí člověk všimne. Kromě osobních a užitkových vozů budou v této kombinaci vyjíždět i policejní motocykly.

Nová barevná kombinace učiní zadost evropským, léta praktikovaným konvencím. Podle nich je typickou barvou pro armádu zelená, pro hasiče červená, sanitky se vyznačují bílou nebo žlutou a policisté modrou. A modrá barva se v souvislosti s našimi bezpečnostními složkami neobjevuje zdaleka poprvé, nehledě k tomu, že až na výjimky byly používány majáky modré barvy. Zatímco meziválečné československé četnictvo bylo laděno do tmavých, spíše nenápadných barev díky své blízké spřízněnosti s armádou ČSR, od padesátých let jsme se v „policejních“ službách mohli setkávat s modrými vozy s bílým pruhem, zejména Škodovkami řady 1200 až 1202 a Volhami. Také tehdejší barva policejního stejnokroje přispěla k přezdívce „švestky“, která se s patřičnou setrvačností používá někdy až dodnes. V sedmdesátých letech byly bělomodré služební vozy SNB a VB nahrazovány žluto bílými, kdy byly na žluté karosérii připevněny bíle lakované pohyblivé díly v podobě dveří a kapot. Vzhledem k sveřepému odporu tehdejší garnitury vůči americkým imperialistům se jako paradoxní jeví skutečnost, že podobný systém, byť v jiných barevných kombinacích, používaly a často stále používají i policejní sbory v USA…  

Nyní můžeme snad jiže jen naivně doufat, že s novými vozy nakoupí ministerstvo vnitra i rozum a snahu „pomáhat a chránit“ i těm, kteří v těchto autech budou jezdit. Tyto atributy totiž drtivé většině příslušníků chybí a nová auta na tom těžko něco změní...

05.jpg04.jpg06.jpgPolicie 2.jpgPolicie 3.jpgPolicie 4.jpgPolicie 5.jpgPolicie 6.jpg03.jpg
Policie 7.jpgVolha 21 VB 1966 1.jpg  
Nové barvy naších dopraváků

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud