29
Fotogalerie

Saab 9-4X: švédské SUV je konečně venku

Na scéně se objevuje další z novinek Saabu, jež mají kreslit budoucnost pro znovuzrozeného Seveřana. K mání bude i u nás.

Možná se vám Saab 9-4X zdá být starým známým, neboť se již v podobě někdejšího konceptu značně blížil vozu, který by se mohl vyrábět. Navíc jsme vám před pár týdny přinesli první snímky produkční verze z jakési prezentace Saabu. Svou skutečnou premiéru ale 9-4X oslaví až příští měsíc na autosalonu v Los Angeles a my známe vše podstatné již nyní.

Konstrukce novinky pochází ještě z éry vlastnictví koncernem General Motors, takže stojí na podlahové plošině Theta a sdílí většinu nejdůležitějších dílů s vozem Cadillac SRX. A spolu s ním se také bude vyrábět v mexické továrně Ramos Arizpe.

Saab 94X ofic 14.JPG Saab 94X ofic 05.JPG Saab 94X ofic 11.JPG

Jak jsme předpokládali, sériové provedení 9-4X se na první pohled takřka neliší od dva roky staré studie 9-4X BioPower, změn doznaly jen detaily včetně předních mlhovek, tvaru zpětných zrcátek, barevného odladění zadních sdružených svítilen či menších kol. Velmi podobně lze hovořit o zpracování interiéru, kde najdeme jen odlišně tvarované výdechy ventilace a poněkud méně se blýskající dekorační obklady.

Saab se bude prodávat na obou stranách Atlantiku s dvojicí zážehových vidlicových šestiválců. Atmosféricky plněná jednotka s objemem 3,0 l disponuje přímým vstřikováním benzínu, výkonem 265 koní (195 kW) a točivým momentem 302 Nm, ten druhý má díky použití dvojitého přeplňování při objemu 2,8 l výkon 300 koní (221 kW) a točivý moment rovných 400 Nm. Oba motory mají být kombinovány s elektronicky řízenou šestistupňovou převodovkou s automatickým řazením.

Saab 94X ofic 02.JPG Saab 94X ofic 01.JPG 

Slabší z obou jednotek může být doplněna pohonem předních kol, nebo soustavou Saab XWD trvalého náhonu kol čtyř. V prvním případě činí zrychlení z klidu na 100 km/h 7,9 a v případě druhém 8,4 s, průměrná spotřeba paliva se má pohybovat okolo 12 l/100 km. Přeplňovaný šestiválec bude kombinován výhradně s pohonem všech kol a výbavovým stupněm Aero, z klidu na 100 km/h zrychlí za 7,7 s a v průměru si řekne o nějakých 13 l/100 km. Výše uvedené hodnoty zrychlení ale berte zatím s rezervou, neboť se tyto údaje v různých zdrojích poněkud různí. Shodují se však na hranicích nejvyšší rychlosti, která je stanovena na 209 a 230 km/h. 

„9-4X významně zlepšuje atraktivitu značky Saab,“ tvrdí šéf automobilky Jan Åke Jonsson. „Umožňuje nám vstup do rychle se rozrůstajícího segmentu crossoverů a ukazuje na naše priority, mezi něž patří progresivní skandinávský design a sportovní a spolehlivé jízdní vlastnosti. 9-4X je vzrušujícím celkem a věříme tomu, že se zalíbí nejen stávajícím milovníkům vozů značky Saab, ale též novým zákazníkům.“

V Severní Americe se Saab 9-4X objeví již v květnu příštího roku. V Evropě si na něj počkáme až do konce léta, ale víme jistě, že k mání bude i u nás.

Saab 94X ofic 13.JPG Saab 94X ofic 15.JPG Saab 94X ofic 16.JPG
Saab 94X ofic 17.JPG Saab 94X ofic 18.JPG Saab 94X ofic 19.JPG
Saab 94X ofic 20.JPG Saab 94X ofic 21.JPG Saab 94X ofic 29.JPG
Saab 94X ofic 03.JPG
Saab 94X ofic 22.JPG Saab 94X ofic 23.JPG
Saab 94X ofic 24.JPG Saab 94X ofic 25.JPG Saab 94X ofic 26.JPG
Saab 94X ofic 27.JPG Saab 94X ofic 28.JPG Saab 94X ofic 04.JPG
Saab 94X ofic 06.JPG Saab 94X ofic 07.JPG Saab 94X ofic 08.JPG
Saab 94X ofic 09.JPG Saab 94X ofic 10.JPG Saab 94X ofic 12.JPG
Saab 9-4X

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud