Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 | Foto: Ondřej Kroutil

Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil
Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil
Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil
Ford Puma ST 2020 Foto: Ondřej Kroutil
65
Fotogalerie

První jízda s ostrým Fordem Puma ST: Už jsme si potykali, zanechal hluboký dojem

Český Ford přivezl prvních pár kousků ostrého modelu Puma ST. Měli jsme možnost se s jedním z nich projet a nyní se podělíme o první dojmy.

Nová doba, nové termíny. Píše se rok 2020 a Ford nám ukazuje model Puma ST, který je takzvaným ostrým crossoverem. Tento nový termín se teprve zažívá, Ford je totiž jedním z prvních výrobců, který se do této kategorie pustil. Třeba takový Volkswagen si T-Cross ještě splašit nenechal a zákazníci se tak musí spokojit s výbavou R-Line a výkonem 150 koní. A takto bych mohl pokračovat dál.

Není divu, že se Ford do tohoto segmentu pustil. Puma je skvělý crossover a její základy ve Fordu Fiesta, jejíž verze ST se pomalu stává legendární, k tomu přímo vybízejí. Ford přivezl na náš trh prvních pár kusů této novinky a nechal novináře, aby se svezli. Krátce jsme se tak projeli po okresních silnicích, abychom se s netradičním nováčkem mezi ostrými vozy seznámili.

Ford Puma ST se vedle větších kol od standardního modelu vzhledově příliš neliší. Po chvíli pátrání ho ale prozradí dvojitá koncovka výfuku, červené brzdové třmeny, černé zadní křídlo a samozřejmě loga ostré verze na přední masce a zadní části. Po otevření dveří prozradí ostrou verzi sportovní sedadla, která nemají chybu.

Přes úzký práh se do nich ladně vyhoupnete. Boční podpory těla jsou překvapivě tvrdé a hezky vás obejmou. Středová výplň je zase příjemně měkká a snadno si pohovíte. Jinak volant se liší logem a spínači jízdních režimů a hlavice řadící páky jen červeně zbarveným označením jednotlivých stupňů.

Sedadla mají nicméně jednu nevýhodu. Puma je přece jenom malé auto a sedadla v něm zabírají hodně prostoru. Se spolujezdcem si tak připadáte poměrně těsně. Když si pak chcete pro něco sáhnout na zadní sedadla, je to přes tvrdé bočnice obtížné a je lepší vystoupit a otevřít si zadní dveře.

Vpředu vrní, vzadu sportuje

Ale pojďme se konečně projet. Stisknutím tlačítka uvede do chodu zážehový tříválec o objemu 1,5 litru z fiesty ST, který ve Fordu vykrmili až na 200 koní a 320 N.m točivého momentu. Z 0 na 100 km/h zrychlí puma za 6,7 sekundy (o dvě desetiny pomaleji než u menšího sourozence) a maximálně dosáhne rychlosti 220 km/h.

Zatímco zepředu nezapře svou architekturu a vrčí jako každý jiný tříválelc, zezadu se díky koncovkám výfuku ozývá překvapivě pěkný sportovní zvuk. Příjemné je, že motor nevibruje a od podobných ruchů jste dobře odizolovaní. Moc dobrá je i převodovka, rychlosti hezky zapadají do jednotlivých slotů a ovládání je příjemně mechanické.

Tříválec se poměrně ospale sbírá z nízkých otáček, což standardní puma skvěle vykrývá, pokud máte verzi s mild-hybridním pohonem. Tento motor nic takového nemá a pokud chcete probudit jeho živost, musíte ho držet ve vyšších otáčkách, kde se cítí nejlépe a vrčí jako rozdováděné štěně.

Pro jízdu jsem si vybral svou oblíbenou silnici v okolí Berouna. Jsou tu hezké přehledné zatáčky a v podstatě každý ostrý hatchback tady ukáže, zda to myslí vážně či je určen spíše na pohodu a občasné rychlé přesuny. Ani jedno z těchto zaměření není na škodu. Kam tedy zařadit ostrou pumu?

Určitě do té první kategorie! Puma je již sama o sobě malým a mrštným autem. Co na tom, že sedíte o trochu výš. Puma ST má navíc o 40 % tužší zadní nápravu. Pak také tužší odpružení, volitelný mechanický diferenciál Quaife, 19palcové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S a i dodatečné stabilizátory.

Výsledkem je velmi tuhé a mrštné auto, ze kterého má řidič pocit bytelnosti a jistoty i při rychlé jízdě. S ostrým řízením se dá hezky položit do zatáčky, kde pak vůz nevykazuje nedotáčivost a naklánění karoserie. V oblouku se pak umí zakousnout vnitřním předním kolem a krásně se vyhoupnout na výjezd, odkud už je dobré mít připravené vyšší otáčky motoru, které vás pomohou vystřelit k té další.

Nemusíte se ani bát, že ostré laděné podvozku se promítlo do horšího cestovního komfortu. Puma ST má v sobě ten příjemný střed, kdy cítíte značnou tuhost na nerovnostech, ale jízda je bez tupých ran a všemožných pazvuků. Jednoduše si nehraje na žádný víkendový speciál, ale chce, abyste v ní trávili každý den.

Tak zase někdy!

Ford Puma ST se po prvním seznámení ukázal jako ten řidičsky nejlepší crossover, jaký jsme tu zatím měli. Nehledě na to, jak podivná vám představa ostrého crossoveru přijde. Jízdu jsme navíc skončili se spotřebou 7,6 l/100 km, a to včetně rychlejších pasáží. Při klidné jízdě si pak řekne o šest litrů. Zdali si ale zaslouží cenovku 731.900 Kč v základní verzi ST, ukáže až týdenní test.

Ford Puma ST – Technická data a české ceny
Motor 1.5 EcoBoost
Zdvihový objem [cm3] 1497
Válce/ventily 3/4
Největší výkon [kW/min] 147/6000
Točivý moment [N.m/min] 320/2500-3500
Převodovka 6M
Max. rychlost [km/h] 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,7
Spotřeba WLTP [l/100 km] 6,0
Provozní hmotnost [kg] 1358
Cena ST [Kč] 731.900
Cena ST X [Kč] 804.900

Speciál: Ford Puma

Ford Puma první generace byl cenově dostupný sportovní vůz s předním pohonem, který byl vyráběn v Německu v letech 1997 až 2002. První generace skončila bez přímého nástupce, v roce 2019 však Ford známé jméno přivedl k životu. Druhá generace Pumy zcela změnila koncepci. Přijela jako stylový crossover do města s možností volby hybridního pohonu.

Ford Puma druhé generace oficiálněPrvní skicaPrvní generace

 

Doporučujeme

Články odjinud