Test začíná při rychlosti 77 km/h, a přestože se vůz snaží zásahem stabilizace držet v ideální dráze, porazil dva ze tří vnějších kuželů. Foto: km77.com

Test začíná při rychlosti 77 km/h, a přestože se vůz snaží zásahem stabilizace držet v ideální dráze, porazil dva ze tří vnějších kuželů. | Foto: km77.com

Ve videu je hezky vidět, jak se vnější přední kolo snaží „zakousnout“ do asfaltu, není mu to ale nic platné. Foto: km77.com

Ve videu je hezky vidět, jak se vnější přední kolo snaží „zakousnout“ do asfaltu, není mu to ale nic platné. | Foto: km77.com

Stačilo nájezdovou rychlost snížit o 2 km/h a všechno proběhlo v pořádku. Foto: km77.com

Stačilo nájezdovou rychlost snížit o 2 km/h a všechno proběhlo v pořádku. | Foto: km77.com

Při nájezdové rychlosti 75 km/h se Kodiaq RS protahuje mezi kuželkami s přehledem Foto: km77.com

Při nájezdové rychlosti 75 km/h se Kodiaq RS protahuje mezi kuželkami s přehledem | Foto: km77.com

Nyní tentýž manévr v rychlosti o 3 km/h vyšší. Sledujte umístění vozu na dráze a porovnejte jej s předchozí fotkou. Foto: km77.com

Nyní tentýž manévr v rychlosti o 3 km/h vyšší. Sledujte umístění vozu na dráze a porovnejte jej s předchozí fotkou. | Foto: km77.com

Ereso totiž nebylo jediným Kodiaqem, který prošel losím testem webu km77. Už v dubnu 2017 proběhl test verze Style, která si v losím testu vedla o poznání lépe. Kuželky shodil až v rychlosti 79 km/h při aktivovaném komfortním módu podvozku. Jak je to možné? Foto: km77.com

Ereso totiž nebylo jediným Kodiaqem, který prošel losím testem webu km77. Už v dubnu 2017 proběhl test verze Style, která si v losím testu vedla o poznání lépe. Kuželky shodil až v rychlosti 79 km/h při aktivovaném komfortním módu podvozku. Jak je to možné? | Foto: km77.com

Zejména kvůli tomu, že se jednalo o verzi 1.4 TSI 4x4 s manuálem, která v testované sedmimístné verzi váží 1653 kg (s řidičem). Naproti tomu Kodiaq RS s řidičem váží přinejmenším 1880 kg a rozdíl téměř čtvrt tuny, ze které bude velká část situovaná na přední nápravě, se někde projevit musel. Foto: km77.com

Zejména kvůli tomu, že se jednalo o verzi 1.4 TSI 4x4 s manuálem, která v testované sedmimístné verzi váží 1653 kg (s řidičem). Naproti tomu Kodiaq RS s řidičem váží přinejmenším 1880 kg a rozdíl téměř čtvrt tuny, ze které bude velká část situovaná na přední nápravě, se někde projevit musel. | Foto: km77.com

V žádném případě tedy neplatí, že se všechny verze daného modelu musejí chovat stejně. A je také hezky vidět, že kolikrát stačí jenom lehce ubrat či přidat a výsledky dojdete k výrazně odlišným výsledkům. Foto: km77.com

V žádném případě tedy neplatí, že se všechny verze daného modelu musejí chovat stejně. A je také hezky vidět, že kolikrát stačí jenom lehce ubrat či přidat a výsledky dojdete k výrazně odlišným výsledkům. | Foto: km77.com

Kodiaq 1.4 TSI 4x4 Style s manuálem shodil kuželky až v rychlosti 79 km/h při aktivovaném komfortním módu podvozku. Foto: km77.com

Kodiaq 1.4 TSI 4x4 Style s manuálem shodil kuželky až v rychlosti 79 km/h při aktivovaném komfortním módu podvozku. | Foto: km77.com

Ve videu je hezky vidět, jak se vnější přední kolo snaží „zakousnout“ do asfaltu, není mu to ale nic platné. Foto: km77.com
Stačilo nájezdovou rychlost snížit o 2 km/h a všechno proběhlo v pořádku. Foto: km77.com
Při nájezdové rychlosti 75 km/h se Kodiaq RS protahuje mezi kuželkami s přehledem Foto: km77.com
Nyní tentýž manévr v rychlosti o 3 km/h vyšší. Sledujte umístění vozu na dráze a porovnejte jej s předchozí fotkou. Foto: km77.com
9
Fotogalerie

Škoda Kodiaq RS prošla losím testem. V rychlosti 77 km/h lítaly kužely

RS je s cenou atakující hranici 1,2 milionu korun nejdražší verzí Škody Kodiaq. Španělé vůz podrobili losímu testu a v rychlosti 77 km/h už lítaly kužely.

Konečné naladění podvozku každého auta určeného pro provoz na veřejných silnicích bude vždycky tak trochu kompromis, obzvláště pak, bavíme-li se o vozech SUV. Jakožto rodinné přepravníky schopné pojmout i sedm cestujících by měly být hlavně pohodlné, vyšší hmotnost a výšku karoserie je ale potřeba krotit pro případ, že dojde k náhlému vyhýbacímu manévru.

Základem úspěchu je pevná karoserie, tlumiče, které se do ní mohou pořádně opřít, citlivě nastavený stabilizační systém, přesné řízení, a pokud půjdeme více do hloubky, tak i elastokinematika náprav. Výrobci neuvažují, že za volantem bude sedět zkušený řidič, který v krizové situaci nezazmatkuje. Automobily musejí být bezpečné, ať je řídí profesionál, nebo začátečník s ještě mokrým řidičákem.

Španělský motoristický web km77 se dlouhodobě zabývá standardizovanými losími testy a na Autorevue tu a tam jeden z nich „vytáhneme“. Zhruba před rokem to bylo BMW X2, které předvedlo nedotáčivost už v rychlosti 73 km/h, v rychlosti 75 km/h se testovací řidič netrefil do výjezdu, a při 77 km/h se už vůz do výjezdového koridoru ani nesnažil „narvat“. Ani v jednom z případů však BMW nejevilo známky nestability a nesnažilo se převrátit, což se u losích testů občas stává.

Nyní redaktoři vzali na paškál Kodiaq RS. Test začíná při rychlosti 77 km/h, a přestože se vůz snaží zásahem stabilizace držet v ideální dráze, porazil dva ze tří vnějších kuželů. Ve videu je hezky vidět, jak se vnější přední kolo snaží „zakousnout“ do asfaltu, není mu to ale nic platné. Stačilo nájezdovou rychlost snížit o 2 km/h a všechno proběhlo v pořádku, zajímavá je ale jiná věc.

Ereso totiž nebylo jediným Kodiaqem, který prošel losím testem webu km77. V dubnu 2017 proběhl test verze Style, která si v losím testu vedla o poznání lépe. Kužely padaly až v rychlosti 79 km/h při aktivovaném komfortním módu podvozku. Jak je to možné? Zejména kvůli tomu, že se jednalo o verzi 1.4 TSI 4x4 s manuálem, která v testované sedmimístné verzi váží 1653 kg (s řidičem). Naproti tomu Kodiaq RS s řidičem váží přinejmenším 1880 kg a rozdíl téměř čtvrt tuny, ze které bude velká část situovaná na přední nápravě, se někde projevit musel.

V žádném případě tedy neplatí, že se všechny verze daného modelu musejí chovat stejně. A je hezky vidět, že kolikrát stačí jenom lehce ubrat či přidat a dojdete k výrazně odlišným výsledkům. To je zkrátka fyzika. O to více je fascinující, v jak úzkých mezích se výrobci automobilů při vývoji daného modelu pohybují.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).

Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS

Doporučujeme

Články odjinud