Jsou tomu tři týdny, co jsme naposledy psali o úbytku pohonných jednotek u Škody Fabia. Mělo to být definitivní, nakonec ale Škoda obrací a paletu agregátů rozšiřuje.
S Fabií je to v poslední době jako na houpačce. Na začátku března jsme informovali o tom, že české zastoupení značky vyřadilo z nabídky kombinaci silnějšího litrového TSI a manuální převodovky, což pár dnů poté v rozhovoru na ženevském autosalonu potvrdil také Luboš Vlček, šéf Škody Auto ČR. Podle Vlčka byla důvodem redukce komplexity s tím, že pokud je z globálního hlediska zástavbovost té či oné verze nižší než 10 %, řeší se, zda má cenu ji nadále udržovat při životě.
Tehdy nám to jako vysvětlení stačilo. Škoda nepůsobí pouze na našem trhu a je dost dobře možné, že třeba v Německu, kde jsou odlišné platové podmínky než u nás, jdou zákazníci raději rovnou do automatu DSG, s nímž motor 1.0 TSI/81 kW vydržel i na českém trhu. Jenže ne na dlouho.
Na začátku června jsme si v konfigurátoru všimli, že z nabídky Fabie vypadla i verze s DSG. Podle našich informací měli i dealeři v interním systému uvedeno „ukončeno bez náhrady". Kombíku proto zůstal pouze jeden motor (1.0 TSI/70 kW 5MT), protože vedle nejsilnějšího TSI Škoda zařízla i tříválec MPI/55 kW a zachovala jen jeho slabší verzi o výkonu 44 kW. Jenže tu kombi nikdy nemělo.
Pod článkem, který o změnách informoval, se rozjela živá diskuse. Ale nejenom tam – dokonce i u nás v redakci. Fabia s motorem 1.0 TSI/81 kW, bez ohledu na převodovku, totiž měla v základu i výkonnější kotoučové brzdy s předními kotouči o průměru 288 mm a tvrdšími destičkami (u 70 kW jen 256 mm, zadní kotouče za příplatek), které kolegům ze Světa motorů vydržely u dlouhodobě testovaného Rapidu více než 100.000 km. Poté byl Rapid rozebrán do šroubku a podroben zkoumání všech mechanických dílů.
Těžko říct, co stálo za změnou rozhodnutí Škody, tříválec 1.0 TSI/81 kW s manuálem se však alespoň podle aktuálního stavu konfigurátoru vrátil do nabídky. V ceníku ke stažení změna zaznamenána není, protože je z února letošního roku, kdy byla v nabídce zase pouze verze s DSG, která naopak v aktuálním konfigurátoru chybí.
Tříválec 1.0 TSI/81 kW je dostupný ve všech výbavách s výjimkou derivátů Scoutline Ambition a Scoutline Style. V případě linie Active hovoříme o cenách od 320.900 Kč. Příplatek oproti 70kW verzi činí 16.000 Kč, není však pouze o samotném motoru. Ve standardu jsou totiž i zadní kotoučové brzdy.
Škoda Fabia hatchback: Motory a ceny platné od června 2019 |
Motor |
1.0 MPI/44 kW 5MT |
1.0 TSI/70 kW 5MT |
1.0 TSI/81 kW 6MT |
Active |
269.900 Kč |
304.900 Kč |
320.900 Kč |
Ambition |
289.900 Kč |
324.900 Kč |
340.900 Kč |
Style |
- |
354.900 Kč |
370.900 Kč |
Monte Carlo |
- |
386.900 Kč |
|
Škoda Fabia Combi: Motory a ceny platné od června 2019 |
Motor |
1.0 MPI/44 kW 5MT |
1.0 TSI/70 kW 5MT |
1.0 TSI/81 kW 6MT |
Active |
- |
318.900 Kč |
334.900 Kč |
Ambition |
- |
338.900 Kč |
354.900 Kč |
Style |
- |
368.900 Kč |
384.900 Kč |
Monte Carlo |
- |
400.900 Kč |
419.900 Kč |
Scoutline Ambition [Kč] |
- |
387.900 Kč |
- |
Scoutline Style [Kč] |
- |
415.900 Kč |
- |
*ceny uvedeny v oficiálním konfigurátoru Škoda |